برج میلاد را امشب تماشا کنید

مجری طرح پروژه برج میلاد گفت: نقاشی بر آسمان با نورپردازی پروژه ملی برج میلاد به مناسبت میلاد حضرت قائم (عج) برای اولین بار از سوی شهرداری تهران صورت می‌گیرد.

بنابراین گزارش، سید رضا میرصادقی افزود: شهروندان می‌توانند این نورافشانی ویژه و منحصر به فرد را ۲۶ مرداد ماه مطابق با شب نیمه شعبان، راس ساعت ۲۱ نظاره کنند.

وی افزود: در این نورپردازی آسمان تهران با نورهای لیزری و به اشکال هندسی زیبا روشن می‌شود که این اقدام به منزله آزمایش اولیه از تکمیل کار نورپردازی بیرونی و نمای برج ملی میلاد است.

مدیر عامل شرکت یادمان سازه با اشاره به این نورپردازی ویژه، به مناسبت عید نیمه‌شعبان گفت: شهروندان به مناسبت این عید فرخنده، به مدت دو شب و هر شب یک ساعت با زندگی جدید برج میلاد در شب و اعیاد آشنا می‌شوند.

میرصادقی درباره ویژگی‌های نورپردازی برج میلاد گفت: نورپردازی برج از سوی شهرداری تهران در دو بخش ثابت و ویژه مناسبت‌ها طراحی شده است. نورپردازی ثابت با استفاده از لامپ‌های کم مصرف و نورپردازی مناسبت‌ها با استفاده از چراغ‌های لیزری طراحی شده که افکت‌ها و جلوه‌های خاصی را به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: سیستم کنترل نورپردازی در برج ملی میلاد به صورت متمرکز و بسیار پیشرفته است، به نحوی که می‌توان برای نورپردازی در شب و مناسبت‌های مختلف، برنامه یکساله برای آن تعریف کرد.

میرصادقی در خصوص شیوه نورپردازی برج میلاد گفت: پایه برج از پایین به سمت بالا روشن می‌شود و این نور هرچه به مرکز پایه نزدیک می‌شود از قدرت آن کاسته و در میان برج تاریک می‌شود. این نورپردازی از بالا نیز به همین صورت تکرار و به بیننده این را القا می‌کند که سازه راس برج در هوا معلق است.

مدیر عامل شرکت یادمان سازه با تاکید براینکه اهمیت نورپردازی به منظور تقویت ایده‌های معماری در برج ملی میلاد است، افزود: در قسمت سازه راس برج، محل اتصال پایه به سازه راس از نورهایی استفاده می‌شود که اندازه‌های برج به خوبی نمایش داده شود. در قسمت زیر سبد نیز از نور داخل رستوران برای روشنایی استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت تراس‌های بالای سازه نیز چراغ‌هایی برای تامین روشنایی نصب شده و گنبد آسمان برج را نیز به صورت ستاره‌ای درخشان نشان خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان با افکت‌های متنوعی در شب میلاد حضرت مهدی (عج) مواجه خواهند شد، گفت: پیچیده‌ترین کار نورپردازی در برج، نصب و طراحی کنترل ال ای‌ دی روی گنبد آسمان و سخت‌ترین مرحله اجرای پروژه، نصب چراغ‌های زیر سبد سازه بالای راس بوده است.

مجری پروژه برج میلاد با تاکید بر این موضوع که هدف از طراحی نورپردازی، نمایش نور نیست، خاطرنشان کرد: این نورپردازی خاص طراحی شده است تا معماری عظیم برج و جلوه‌های بدیع و زیبای آن برای شهروندان به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: معتقدیم این نورپردازی، خلق مجدد بنای برج میلاد در تاریکی است و برج به نقطه‌ای برای نظاره شهروندان در شب تبدیل خواهد شد.

میرصادقی در پایان یادآور شد: این اقدام که در شب نیمه شعبان از سوی شهرداری تهران انجام می‌گیرد، تنها ۶۰درصد از نورپردازی نهایی برج ملی میلاد است و شهروندان می‌توانند نورپردازی نهایی برج میلاد را در عید سعید فطر مشاهده کنند.