ژنو به عنوان یکی از امن‌ترین شهرهای جهان، ایمن‌ترین شهر برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران است و بر این اساس، توسعه پیاده‌راه‌ها و طراحی مسیرهای دوچرخه‌سواری در این شهر اروپای مرکزی در اولویت قرار دارد.

بنابراین گزارش، پیش‌فرض گسترش شبکه حمل و نقل عمومی ‌ژنو در ابتدا برنامه‌ریزی برای عابران پیاده و سپس برای دوچرخه‌سواران است و البته شهروندان این شهر اروپایی نیز‌ ترجیح می‌دهند پای پیاده یا با دوچرخه مسیرهای مورد نظر را طی کنند. این گزارش حاکی است کنترل کیفیت هوا برای مسوولان شهری و شهروندان ژنو از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس برنامه جامع حفظ کیفیت هوای این شهر با محوریت «گسترش شبکه حمل و نقل عمومی‌» و «معاینه فنی دقیق و دائم خودروها» طراحی و اجرا شده است.

این گزارش می‌افزاید: در حالی توسعه خطوط اتوبوسرانی عادی و برقی و قطار شهری (تراموا) در شهر ۱۸۶‌هزار نفری ژنو مورد توجه قرار گرفته که به اعتقاد مسوولان این شهر مترو و سپس سامانه اتوبوس‌های تندرو (BRT)، کارآمدترین وسایل حمل و نقلی برای شهرهای بزرگ به شمار می‌آیند.

گفتنی است با توجه به تحقق مدیریت واحد مستقل و مقتدر شهری در ژنو، توسعه پایدار شبکه‌های حمل و نقل عمومی‌از طریق تلاش همه جانبه برای گسترش‌کیفی و کمی‌ خدمات حمل و نقلی به شهروندان، از جمله اهدافی است که مسوولان این شهر با حمایت کامل دولت سوئیس در جهت نیل به آن گام بر می‌دارند.