«تئوتررا» کارگردان هلندی گفت: حضور عروسک‌گردان با عروسک در صحنه باعث می‌شود تا عروسک‌گردان برای انتقال احساسات و عواطف عروسک از چهره خود هم استفاده ‌کند.

نشست خبری نمایش «قورباغه» به کارگردانی «تئو تررا» از هلند در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

«تئو تررا»، کارگردان نمایش «قورباغه» مهم‌ترین هدف اجرای این نمایش را دوستی و صلح و نترسیدن از ناشناخته‌ها دانست.

این کارگردان هلندی که در نشست خبری نمایش خود سخن می‌گفت، با بیان این مطلب ادامه داد: در این نمایش داستان‌های گوناگونی روایت می‌شود که هر یک از آنها موضوع خاصی را مطرح می‌کند و تلاش کردیم از راه روایت این داستان‌ها موضوعات گوناگون را مورد توجه قرار دهیم.

وی درباره تکنیک عروسک‌گردانی این نمایش نیز توضیح داد: در روش انتخابی ما عروسک‌گردان هم در صحنه دیده می‌شود و ما به این روش «عروسک‌گردانی شفاف» می‌گوییم، چون هیچ چیزی میان ما و عروسک دیده نمی‌شود. در این روش عروسک‌گردان آزادی عمل دارد تا در هر جای صحنه حرکت کند.

به گفته این کارگردان در این روش عروسک‌گردان برای انتقال احساسات و عواطف عروسک از چهره خود هم استفاده می‌کند و در یک لحظه دو نفر روی صحنه کار می‌کنند. به اعتقاد وی دیده شدن یا نشدن عروسک تفاوتی ندارد، زیرا هر یک از این روش‌ها جادوی خاص خود را دارد و به فراخور نمایش از آن استفاده می‌شود. وی درباره استفاده دست از موسیقی در اجرای این نمایش نیز گفت: این استفاده درست به خاطر تجربه ما در اجرای آثار مربوط به کودکان است و معتقدیم برای قصه‌گویی از آواز و موسیقی استفاده کنیم، البته به این شرط که موسیقی بخشی از اطلاعات نمایش را منتقل کند و تنها جنبه زینتی در نمایش نداشته باشد، بلکه قسمتی از افکار جدید پرسوناژ را به تماشاگر منتقل کند.

وی با ارائه توضیحاتی درباره تئاتر عروسکی سنتی در هلند نیز گفت: کاراکترهای سنتی عروسکی ما هم مانند مبارک در یک جعبه قرار می‌گیرند، اما به تدریج هنرمندان خواستند خود را از محدودیت این جعبه رها کنند و برای رسیدن به این هدف راه‌های گوناگونی تجربه شد. این کارگردان هلندی در پایان این نشست درباره اندازه عروسک‌ها ودکور نمایش هم عنوان کرد: معمولا از عروسک‌های بزرگ استفاده می‌کنیم، چون نمایش‌های ما در سالن‌های بزرگ و با حضور تماشاگران زیاد اجرا می‌شوند و علاقه‌مندیم صحنه و تصاویرمان کاملا غنی و رنگارنگ باشد.