دایره‌المعارف جهانی نمایش عروسکی منتشر شد

دبیرکل اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی (یونیما) از انتشار دایره‌المعارف جهانی نمایش عروسکی خبر داد.

به گزارش ژاک ترودو که درجمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اعلام این خبر ادامه داد: این دایره‌المعارف ماه مارس آینده (اسفند یا فروردین) آماده انتشار می‌شود و کتاب جامعی در زمینه نمایش عروسکی است. وی افزود: در این دایره‌المعارف تمام مراکز یونیما اطلاعات انواع نمایش عروسکی در سراسر جهان را جمع‌آوری کرده‌اند که درغالب ۸۶۴ صفحه و ۴۰۰ عکس و ۱۲۰۰ مقاله به زبان فرانسوی منتشر خواهد شد.

به گفته او بخش مربوط به نمایش عروسکی ایران توسط بهروز غریب‌پور آماده انتشار شده است. او درباره انتشار این دایره‌المعارف به زبان‌های دیگر نیز توضیح داد: در گام نخست این دایره‌المعارف به زبان فرانسوی منتشر و پس از برطرف شدن اصلاحات احتمالی آن و با تامین بودجه‌های لازم در تلاش هستیم آن را به دیگر زبان‌ها همچون انگلیسی، اسپانیایی و ... منتشر کنیم. ضمن این‌که به زودی آن را روی اینترنت قرار می‌دهیم تا در دسترس همگان قرار بگیرد.

«ژاک‌ترودو» با توضیحاتی درباره فعالیت کمیسیون‌های مختلف یونیما درباره فعالیت کمیته آموزش و حضور علاقه‌مندان در کارگاه‌های آموزشی این کمیسیون خاطرنشان کرد: این کمیسیون سال‌هاست که فعالیت حرفه‌ای دارد.

یونیما از طریق برگزاری جشنواره‌ها و نه به شکل مستقیم کارگاه‌های آموزشی خود را برگزار می‌کند و هریک از نمایشگران عروسکی برای حضور در این کارگاه‌های آموزشی می‌تواند درخواست خود را با کمیسیون آموزش مطرح کند.

او با اشاره به عضویت ۶۴۰۰ نمایشگر عروسکی در یونیما متذکر شد: از ایران بیش از ۴۰۰‌نفر عضو داریم و از سراسر جهان هر روز با تقاضاهای بیشتری روبه‌رو هستیم. در حال حاضر افراد علاقه‌مند می‌توانند به سایت یونیما به صورت فردی مراجعه و عضو این تشکل شوند.

دبیرکل اتحادیه یونیما با ابراز خرسندی از حضور هنرمندان تئاتر عروسکی ایران دراین جلسه گفت: ایران کشور بسیار جوانی است و پویایی و نشاط جوانان آن پتانسیل خوبی برای ما است و امیدواریم بتوانیم از این انرژی‌ها استفاده کنیم.

ژاک ترودو سپس از برگزاری مراسم ویژه هشتادومین تاسیس یونیما در سال آینده خبر داد و افزود: برای این مراسم برنامه‌های گوناگونی تدارک می‌بینیم که همه این برنامه‌ها در شهر پراک برگزار می‌شود.

او یونیما را خانواده بزرگ نمایشگران عروسکی در سراسر جهان توصیف کرد و ادامه داد: مهم‌ترین هدف ما ارتقای نمایش عروسکی در سراسر جهان است و به همین منظور هر دو سال یک بار نشست‌های رسمی را برای تبادل آرا و عقاید برگزار می‌کنیم. ضمن اینکه در این نشست‌ها تغییرات نمایش عروسکی مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

به گفته او، یونیما دارای ۱۰۳‌عضو است که این افراد دارای حق رای هستند و ۱۸ عضو هیات اجرایی را انتخاب می‌کنند که هر یک از آنها مسوولیت فعالیت یکی از کمیسیون‌ها را برعهده دارند. او با اشاره به گستردگی فعالیت‌ زنان در حیطه نمایش عروسکی گفت: کمیسیون زنان برای نخستین‌بار در یونیما تشکیل شد و در حال نیز کمیسیون‌های مختلفی در کنار این کمیسیون فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند که از جمله آن می‌توان از کمیسیون جشنواره‌ها و کمیسیون انتشارات نام برد که این کمیسیون مجله‌ای را به‌صورت دو یا سه‌بار در سال منتشر می‌کند و در آن اخبار و مسائل تئاتر عروسکی بازتاب داده می‌شود.

او سپس درباره حق عضویت در یونیما تصریح کرد: حق عضویت برای هر سال مبلغ ۳یورو در نظر گرفته شده است، پیش از این هرکشوری که تعداد اعضایش بیشتر بود حق عضویتش کمتر می‌شد. اما از آنجا که این سیستم ناعادلانه است درسال ۲۰۰۹ تغییر پیدا می‌کند و هم‌اکنون بودجه سالانه یونیما ۲۵۰‌هزار یورو است که از طریق حق عضویت‌ها و همین‌طور کمک‌های دیگر تامین می‌شود.

این بودجه سال گذشته بیشتر صرف گردآوری دایره‌المعارف شد، اما از سال آینده به برنامه‌های کمیسیون‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

در پایان این نشست جواد ذوالفقاری و هما جدی‌کار به عنوان دو تن از اعضای ایرانی یونیما از ترودو درخواست کردند با برگزاری نشستی مشترک میان حسین پارسایی، مدیر اداره‌‌کل هنرهای نمایشی و دیگر نمایشگران عروسکی ایران راهکارهایی برای گسترش فعالیت مبارک یونیما (دفتر ایرانی یونیما) اندیشه شود. در آغاز این نشست محمد اطبایی، مدیر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی از حضور کمرنگ هنرمندان عروسکی دراین نشست اظهار تاسف و انتقاد کرد.