منابع عراقی و ایرانی اعلام کردند: تهران از پیشنهاد معاون نخست‌وزیر عراق درباره ساخت شبکه منطقه‌‌‌ای ایران، عراق، ترکیه و برخی کشورهای عربی درحوزه امنیت، سیاست و هماهنگی بین اضلاع این شبکه استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، مقام‌‌های عراقی و ایرانی از پیشنهاد بغداد برای ساخت شبکه منطقه‌ای‌ متشکل از عراق، ایران، ترکیه و کشورهای عربی در جریان سفر برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق به تهران خبر دادند. یکی از معاونان برهم صالح گفت: تهران و بغداد این پیشنهاد عراق را برای تاسیس شبکه امنیت منطقه‌‌ای ویژه امنیت، اقتصاد، سیاست و رفت و آمد هموطنان بین کشورهای ایران، ترکیه و کشورهای عربی همسایه عراق مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: سعید جلیلی، دبیر کل شورای عالی امنیت ملی ایران این پیشنهاد را فکر بسیار خوبی توصیف کرد و گفت: باید از شرایط کنونی تا بیش‌ترین حد امکان استفاده کرد و شبکه منافع مشترک را بین این کشورها تاسیس کنیم.

یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با الشرق الاوسط اظهار کرد: تهران از پیشنهاد عراق استقبال می‌کند. یکی از اهداف این شبکه منطقه‌ای، هماهنگی در زمینه‌های امنیتی، نگهداری از مرزها و منع قاچاق سلاح است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که از جزئیات این پیشنهاد جدید شبکه منطقه‌ای مطلع نیست، اما این اقدام مانع همکاری منطقه‌ای برای تحکیم امنیت عراق نمی‌شود.

برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق در سفر به ایران با تنی چند از مقام‌های ایرانی و از جمله سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی و دبیر این شورا دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی‌‌ایران در این دیدار روند امنیت در عراق را رو به بهبود خواند و تاکید کرد : تجمیع ظرفیت‌‌های بالقوه ایران و عراق، هسته‌ای قوی برای توسعه همکاری‌‌های منطقه‌ای است.