سه سوژه جنجالی از نگاه باهنر

صحبت از رد صلاحیت « خاتمی» سخیف است

آقای مشایی عذر خواهی کند و برود

دعوا برسر مدرک «کردان» سیاسی است. دنیای اقتصاد- نایب رییس دوم مجلس ضمن انتقاد شدید از اظهارات مشایی در عین حال، مباحثی را که درباره مدرک تحصیلی کردان، وزیر جدید کشور مطرح است بحث و جدل سیاسی خواند و تاکید کرد که کشور را نباید معطل این مسائل کرد.

محمدرضا باهنر، در مراسمی که به مناسبت روز خبرنگار در دفتر جامعه اسلامی مهندسین برگزار شده بود، در اظهاراتی مشابه سخنان رییس‌جمهور عدم محدودیت سقف مدرک تحصیلی برای پست وزارت را خاطرنشان و تاکید کرد که نباید این مسائل (صحت و سقم مدارک تحصیلی وزیر کشور) را دنبال کرد. به این ترتیب اظهارات باهنر مبنی بر این‌که برای پست وزارت برخلاف نمایندگی مجلس شرط مدرک تحصیلی وجود ندارد، درحالی مطرح شد که پیش از این‌ نیز رییس‌جمهوری در حکم خود خطاب به سه وزیر رای اعتماد گرفته از آوردن پیشوند «دکتر» برای علی کردان خودداری کرده بود و به اعتقاد بسیاری از منتقدان چنین اظهارات و اقداماتی شائبه مباحث مطرح درباره مدرک وزیر جدید کشور را تقویت می‌کند. همچنین به‌باور منتقدان و طیف توکلی این ظن از آنجا پررنگ می‌شود که احمدی‌نژاد در مراسم معارفه کردان نیز تاکید کرد که برای خدمت نیاز به کاغذ پاره نیست.

به بیان دیگر تلاش دولت و همراهان آن در مجلس این است که مخالفان وزیر جدید کشور که در شرایط فعلی، توکلی و چندتن از همراهان وی محسوب می‌شوند، از پیگیری‌های خود در مورد بررسی وجود یا عدم وجود مدرک دکترای کردان دست بردارند و اجازه دهند مهم‌ترین عضو بدنه کابینه یعنی وزارت کشور در جایگاه خود مستقر شده و به فعالیت خود ادامه دهد.

باهنر با بیان این اعتقاد که رای اعتماد به وزیران نباید پس‌لرزه داشته باشد، گفت: اگر قرار باشد بعد از هر انتخابی مدتی پیش لرزه و مدتی پس لرزه داشته باشیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

نایب رییس مجلس با بیان اینکه در مورد مساله وزیر کشور باید دو مساله از هم تفکیک شود، اظهار کرد: زمانی است که مثلا می‌گویند شرط داشتن پستی خاص، فلان مدرک است و مثلا برای نمایندگی مجلس باید حداقل مدرک فوق لیسانس باشد و اگر بعد از انتخاب شدن یک نماینده، مدرک وی زیر سوال برود قابل تعقیب حقوقی است که هم می‌توان در مجلس پیگیری کرد و اعتبار نامه‌اش را مورد تجدید نظر قرار داد.

نایب رییس مجلس هشتم ادامه داد: ولی زمانی داشتن مدرک خاص شرط برای یک مسوولیت نیست، به نظرم اینکه در مورد مدرک آقای کردان عده‌ای می‌گویند مشکل دارد و عده‌ای مخالف آن هستند نباید این مسائل را دنبال کرد. وی تاکید کرد: کشور این قدر مساله، برنامه و هدف دارد که نباید یک وزارتخانه مهم را معطل این گونه مسائل کنیم و حتی اگر ثابت شود که مدرک آقای کردان درست نیست این مساله مشروعیت رای نمایندگان را زیر سوال نمی‌برد؛ هرچند نمایندگان حق استیضاح وزیر را دارند.

باهنر در پاسخ به خبرنگاری که گفت کردان به نمایندگان دروغ گفته است، گفت: یک موقع بحث شرعی و علمی می‌کنیم که آن زمان دروغ، دروغ است مثلا برای نمایندگان می‌گوییم باید ملتزم به مبانی شرعی باشند که این یک التزام عرفی است نه یک التزام و دقت علمی.

وی با بیان اینکه دقت علمی قصد قانون‌گذار نیست، تصریح کرد: مگر می‌توانیم در دنیا غیر از معصومین کسی را پیدا کنیم که دروغ نگفته باشد یا سهوا یا عمدا، ولی یک سری کارها هست که تایید حقوقی دارد مثلا فرض کنیم روزی ثابت شود آمار رای آقای کردان میزان اعلامی نبوده است، که در این صورت از همان لحظه ایشان دیگر وزیر نخواهند بود در باقی موارد نمایندگان اگر لازم دیدند می‌توانند وزیر را استیضاح کنند.

باهنر تاکید کرد: به نظر می‌رسد این مسائل بحث و جدل سیاسی باشد و کشور را نباید معطل این مسائل کرد.

بحث سخیف ردصلاحیت خاتمی

نایب رییس مجلس هشتم در پاسخ به سوالی در مورد کاندیداتوری سید محمد خاتمی در انتخابات آینده و صحبت‌هایی که مبنی‌بر رد صلاحیت وی می‌شود، تصریح کرد: آقای خاتمی در حال بررسی و جمع بندی برای حضور یا عدم حضور هستند و اینکه احتمال رد صلاحیت خاتمی وجود دارد را من قبول ندارم؛ چرا که ایشان از جایگاه و موقعیتی در نظام برخوردار هستند که بتوانند به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور پیدا کنند. وی ادامه داد: کسانی که به دنبال این هستند یا آرزو دارند که آقای خاتمی رد صلاحیت شود فکر خامی دارند. جایگاه آقای خاتمی در نظام بالاتر از این حرفها است که نتوانند در صحنه انتخابات حاضر شوند، ولی اینکه مثلا بنده به ایشان رای دهم یا خیر، بحثی سیاسی و تشکیلاتی است. باهنر تصریح کرد: آقای خاتمی حتما موافقان و مخالفان جدی دارند، همان‌طور که آقای احمدی‌نژاد هم اینگونه هستند ولی صحبت از رد صلاحیت ایشان سخیف است.

عدم اجماع اصول‌گرایان در مورد احمدی‌نژاد

محمد رضا باهنر همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سخنان اخیر مرتضی نبوی عضو ارشد جامعه اسلامی مهندسین و انتقاد وی از پیگیری نشدن مدل جبهه متحد اصولگرایان بعد از تشکیل مجلس هشتم تصریح کرد: جبهه متحد تجربه خوبی برای انتخابات مجلس هشتم بود و اصولگرایان تلاش کردند که نقاط افتراق را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل مجلس هشتم به دلیل اینکه ما حزب رسمی فراگیر و شناسنامه دار نداریم، نمایندگان مجلس ترجیح دادند خود در داخل مجلس بنشینند و تصمیم‌گیری کنند و این موضوع را قبول نداشتند که گروهی از بیرون مجلس برای نمایندگان تعیین تکلیف کنند.

باهنر از شکل گیری فراکسیون اصولگریان مجلس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: باید در فراکسیون اصولگرایان حاکمیت دموکراسی را به رسمیت بشناسیم و به هر تصمیمی که اکثریت رسیدند اعضای فراکسیون به آن متعهد شوند. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: انتقاد جناب نبوی از یک طرف وارد است که بالاخره باید مدل جایگزین برای مدل جبهه متحد معرفی می‌شود، اما این اظهار نظر را که باید این مدل پیگیری می‌شد وارد نمی‌دانیم، زیرا به این نتیجه رسیدیم که آن مدل کارآمدی ندارد و امکان اینکه نمایندگان از مجموعه‌ای در بیرون از جلسه تبعیت تشکیلاتی داشته باشند، فراهم نیست.باهنر در مورد وحدت اصولگرایان در انتخابات آینده گفت: صریحا می‌گویم اینکه بگوییم اصولگرایان ۱۰۰درصد به اجماع می‌رسند در شرایط فعلی غیر ممکن است ولی ما همه تلاش خود را می‌کنیم که اکثریت بالایی از ا صولگرایان به اجماع برسند.وی در ادامه با بیان اینکه به هرحال یکی از مصادیق اصلی اصولگرایان برای انتخابات آینده احمدی نژاد است، گفت: بخشی‌هایی از اصولگرایان بر روی کاندیداتوری احمدی نژاد اجماع ندارند یا بالعکس و حتی اگر اکثریت اصولگرایان روی فردی غیر از ایشان تفاهم کنند قطعا باز هم هستند کسانی که بر روی وی تفاهم دارند.وی در عین حال گفت: یک یا چند کاندیدا داشتن اصولگرایان در انتخابات آینده قابل پیش‌بینی نیست، ولی تلاش ما این است که اکثریت قریب به اتفاق اصولگرایان روی یک کاندیدا به اجماع برسند.