مشایی باز هم باید توضیح بدهد

دنیای اقتصاد: مجلس اگر چه از چهارشنبه هفته گذشته به استقبال نوبت دوم تعطیلات تابستانی رفت، اما ظاهرا کار کمیسیون فرهنگی برای رسیدگی به وضعیت رییس سازمان میراث فرهنگی تازه آغاز شده است. چرا که تاکید مجدد اسفندیار رحیم مشایی به دوستی ایران با مردم اسرائیل پس از چهار صفحه مقدمه‌چینی در پاسخ کتبی وی به حداد عادل باز هم نتوانست نظر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را تامین کند. اعضای کمیسیون فرهنگی از اتخاذ مواضعی که در راستای مواضع ایدئولوژیک نظام و نظرات مقام معظم رهبری نیست، توسط معاون رییس‌جمهوری آن هم در شرایطی که پیش از آن احمدی‌نژاد بحث تکذیب هولوکاست را مطرح کرده و به شدت بر آن تاکید کرده است، انتقاد دارند.

بر همین اساس هم اعضای کمیسیون فرهنگی بر تکراری بودن اظهارات مشایی انگشت گذاشته و خواستار تصحیح دوباره این اظهارات شده‌اند. رحیم مشایی در آخرین روز کاری مجلس و قبل از شروع تعطیلات تابستانی بنا به درخواست کمیسیون فرهنگی مجلس از دقایق اولیه صبح به میان اعضای این کمیسیون رفت تا بتواند با توجیه اظهارات خود مبنی بر دوستی ایران با مردم آمریکا و اسرائیل نظر مثبت این اعضا را جلب کند. اما توضیحات یک و نیم ساعته مشایی و اصرار وی بر مواضعش نتوانست اعضای این کمیسیون را قانع کند. چنین بود که سایر نمایندگان هم از کنار این مساله به سادگی نگذشتند و در صحن علنی مجلس با امضای بیانیه‌ای خواستار برخورد جدی احمدی‌نژاد با معاونی شدند که به تازگی نسبت خویشاوندی نیز با رییس‌جمهور پیدا کرده است. اگر چه شاید به جهت همین نسبت فامیلی باشد که احمدی‌نژاد به رغم همه اصرار و تاکیدش بر افسانه خواندن نسل‌سوزی یهودیان اسرائیل و البته محو نام اسرائیل از نقشه جهان در برابر اظهارات مشایی واکنش صریحی از خود نشان نمی‌دهد و از ساکنان یهودی سرزمین‌های اشغالی با نام بدبخت‌های آواره یاد کرده و دلش برای آنها می‌سوزد. با این حال، اما نمایندگان سرسختانه معتقدند که مقام‌ها و مسوولان نباید در سیاست خارجی بر خلاف مواضع کلی نظام و مقام معظم رهبری به اتخاذ موضع بپردازند یا ایده‌های جدیدی چون جدایی مردم اسرائیل از ملت آن را بیان کنند؛ ایده‌ای که مشایی در نامه‌اش به حداد عادل آن را مجددا مطرح و بر آن تاکید کرده است.

مشایی همچنین در پاسخ مکتوب خود به حداد عادل، پس از مقدمه‌چینی فراوان و دفاع از موضع احمدی‌نژاد در برابر مساله اسرائیل با حمایت از موضع قبلی خود نوشته است: بکارگیری نام اسرائیل پس از عبارت «حتی» صرفا و صرفا برای بیان فراگیر بودن پیام دوستی ملت ایران به همه آحاد مردم در جهان است. بدیهی است این کلمه امروز نه تنها در منظر نگاه سیاسی ملت ما بلکه در دنیا منفورترین واژه‌ای است که شناخته می شود. این واژه امروز یادآور نژاد پرستی، نگاه ضد بشری، خیانت و خشونت و مکر و فریب است و اینجانب با همه دلسوزان هم‌عقیده‌ام که در فرهنگ این سرزمین هرگز جایی برای این واژه سیاسی وجود نخواهد داشت و هرچند برخورد سیاسی برخی سست عنصران و واماندگان و منفعلان و بریدگان راهی برای شکاف در صفوف انقلابیون و ارزشمداران جستجو کرده است، اما این مکری است که به نتیجه نخواهد رسید. و آفتاب حقیقت درخشان‌تر از آن است که پاره ابری را یارای ایستادگی در برابر آن باشد. همچنین در بخش دیگری از این نامه کوچ و حضور یهودیان به اسرائیل از سوی رحیم مشایی اجباری یا اکراهی خوانده شده و بر خلاف نظر نمایندگان که معتقدند حضور مردم اسرائیل باعث جلوه بخشیدن به این رژیم شده است، تاکید کرده که این حضور و کوچ مبنایی برای مقبول جلوه دادن این رژیم نیست. مشایی در توجیه این مطلب در نامه خود آورده است: سوءاستفاده و بلکه استفاده اجباری و یا اکراهی رژیم از بخش زیادی از مردم یهودی آن سرزمین نمی‌تواند هرگز مبنایی بر مقبول جلوه دادن آن رژیم باشد و چنانچه پشتیبانی سیاسی و نظامی قدرت‌های بزرگ از رژیم مذکور برداشته شود، همگان خواهند دید که صهیونیست‌ها در همان سرزمین تا چه اندازه حقیر و تنها باقی خواهند ماند. این نکته مهمی است که توجه به آن یک ضرورت و استفاده از آن در جهت تفکیک در صفوف و تضعیف جبهه دشمن نشانه تدبیر و خردورزی در مبارزه است. زیان ناشی از موجودیت رژیم اشغالگر، فراگیر و جهانی است و ادامه ماندن آن به صلاح هیچ کس جز صهیونیست‌های ضدبشریت نیست و خسارات ناشی از اراده صهیونیست‌ها پیش از هر کس متوجه مردمی است که در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند، از این رو مبارزه جهانی با رژیم مذکور به نفع صلح جهانی و از جمله به صلاح همان مردم است. رحیم مشایی همچنین در بخش دیگری از نامه خود مواضع نظام و مقام معظم رهبری در قبال مساله اسرائیل را یادآور شده و با تاکید غیرقابل تغییر بودن این مواضع نوشته است: مواضع برحق و صریح رییس محترم جمهوری در قبال رژیم منحوس مذکور که موجبات روشنی چشم و شادی قلب همه مستضعفان عالم و به ویژه مسلمانان جهان شده، یکی از افتخارات دولت نهم است. به ویژه که با طرح سوالات اساسی در موضوع هولوکاست و پرده برداشتن از منویات صهیونیسم جهانی اثبات عدم مشروعیت رژیم اشغالگر را در منظر جهانیان جلوه‌گر ساخت و بی‌پایگی و بی‌اساس بودن ساختار آن را به ادبیاتی عالمگیر بدل ساخت.

مشایی در ادامه مجددا تاکید کرده است: پیام ایران به مردم همه جهان پیام دوستی و مهر است و بین مردمان و قدرتمداران و سردمداران تفاوت قائل است. دامنه این نیک‌اندیشی و دقت نظر تا بدانجا گسترده است که همواره حتی مردم یهودی و مسیحی سرزمین‌های اشغالی را نیز شامل بوده است. چنانکه مقام معظم رهبری در تبیین راهبرد منطقی جمهوری اسلامی‌ایران جهت حل مساله فلسطین ... در جهت تعیین تکلیف یهودیان و مسیحیان ساکن سرزمین‌های اشغالی ریختن آنان به دریا یا آتش زدن آنان را که از ناحیه برخی شخصیت‌های سیاسی شهیر عرب مطرح شده بود، با ذکر نام آنان مطرود دانستند. وی سپس در انتهای نامه خود به حداد عادل با بیان اینکه پیام ملت ایران به همه جهان نفی جنگ و خشونت، اقامه عدل و قسط و توسعه صلح و آزادی برای کمال و تحقق کرامت بشری است بر جدایی ملت‌های قدرت‌های زورگویی چون آمریکا تاکیدکرده و یادآور شده است: امروز ایران مسوول است تا برای ارائه ثروت عظیمی‌که خدا در جریان تاریخ به او سپرده است، با دنیای انسانی، هرچه بیشتر و گسترده‌تر ارتباط یابد و از رهگذر تعامل عالمانه و الهی - انسانی، اندیشه‌های تابناک و کارساز خود را برای ارضای درون آدمیان و اداره امور جامعه بشری عرضه نماید. درک این حقیقت و استفاده از این فرصت، مسوولیت سنگین همه حق‌طلبان و مردم آزاده و مومن است و در این میان سهم مردم و علمای این سرزمین بیش از دیگران است.

نمایندگان همچنان ناراضی هستند

نامه اسفندیار رحیم‌مشایی که در سراسر آن بر تفکیک ملت‌ها از دولت‌هایی چون آمریکا تاکیدکرده و با همین استدلال سعی در توجیه اظهارات خود مبنی بر دوستی ایران با تمام ملت‌ها از جمله مردم آمریکا و اسرائیل داشته است، اما باز هم به ذائقه اعضای کمیسیون فرهنگی خوش نیامد و البته نایب‌رییس دوم مجلس در موضعی صریح‌تر خواستار استعفای رحیم مشایی از مسوولیت خود شد.

در کنار این ابراز عقیده باهنر، اما دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی باز هم خواستار توضیح مشایی در مورد بیانات مکتوب وی شدند. به طوری که حمیدرضا رسائی، یک عضو این کمیسیون در این باره به ایرنا گفت: این کمیسیون از اظهارات مکتوب وی قانع نشده و همچنان خواستار تصحیح مجدد این اظهارات است.

رسایی با اشاره به بررسی این پنج صفحه از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: مجموعه دوستان در اینکه آقای مشایی مثل همه ملت، مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری، رژیم صهیونیستی را فاقد مشروعیت می‌داند، شکی ندارند، اما معتقدند که وی در بیان نظراتش دقت کافی نمی‌کند و از این رو، سخنان وی شبهه آفرین است.

عضو هیات‌رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: وی در این پنج صفحه اگر چه از عبارت «مردم سرزمین‌های اشغالی» به جای «مردم اسرائیل» استفاده کرده، اما در بخش‌هایی مجددا روی حرف قبلی خود پافشاری کرده است.

رسایی اضافه کرد: «وی در مقامی نیست که بخواهد ایده جدیدی را پایه‌گذاری کند، به ویژه آنکه مواضع رییس‌جمهوری درخصوص رژیم صهیونیستی و همه کسانی که به تایید این رژیم روی آورده‌اند، حتی مهاجرینی که با حضورشان رژیم را تایید کرده‌اند، از افتخارآمیز‌ترین مواضع دولت‌ها پس از انقلاب اسلامی بوده است.»

عضو هیات‌رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: «هیچ مقام مسوولی در جمهوری اسلامی در مورد سیاست خارجی نباید مواضعی اتخاذ کند که با مواضع رهبر معظم انقلاب در تضاد باشد.»

تاکید احمد خاتمی بر عذرخواهی مشایی

علاوه‌بر این امام جمعه موقت تهران نیز با تاکیدبر اینکه طبق مواضع رسمی ایران چیزی به نام ملیت اسرائیلی وجود ندارد، ساکنان یهودی سرزمین‌های اشغالی را آتش بیار معرکه دولتشان خواند و بر ضرورت عذرخواهی سریع رحیم مشایی معاون رییس‌جمهور به خاطر اظهاراتش در این باره تاکید کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خطبه‌های دوم نماز جمعه با اشاره به سخنان اخیر اسفندیار رحیم مشایی،‌ معاون رییس‌جمهور گفت: در شرایطی که نظام استکبار همه امکاناتش را صرف مقابله با نظام کرده است،‌ فقط باید به مسائل اصلی پرداخت.

خاتمی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور،‌ آیا درست است که برخی از مقامات اجرایی بگویند ما دوست مردم اسرائیل هستیم و مردم آمریکا برترین ملت‌ها هستند، ما اصلا چیزی به عنوان ملیت اسرائیلی نمی‌شناسیم، ما یک لحظه هم رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم. وی ادامه داد: این مردم اسرائیل هستند که آتش بیار معرکه دولتشان هستند، ‌همه مردم اسرائیل،‌ میلیشیای دولت اسرائیل هستند. امام جمعه موقت تهران گفت: باتوجه به اینکه این حرف بازتاب نادرست بین‌المللی داشته است، ‌گوینده این سخن باید به سرعت حرفش را پس بگیرد و از مردم ایران عذرخواهی کند نه اینکه بگوید «برای بارهزارم هم این را می گویم»، ‌این چه حرفی است،‌ ملت ایران اجازه نمی‌دهد کسی از جایگاه مسوولیت، ‌موضعی خلاف سیاست‌های ترسیم شده از سوی امام و رهبری اتخاذ کند. به هر روی به‌رغم واکنش تند مجلس نسبت به مشایی و رسمی شدن تقاضای استعفای وی از سوی نمایندگان، ریاست‌جمهوری هنوز موضع صریحی را در این خصوص اتخاذ نکرده است.