«برهم صالح» معاون نخست‌وزیر عراق با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا رییس مجلس هشتم در این دیدار با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در عراق در زمینه‌ استقرار ثبات و آرامش در این کشور، اظهار داشت: یک عراق آرام و باثبات در همسایگی جمهوری اسلامی برای ما از کمال اهمیت برخوردار است. وی ضمن اعلام آمادگی ایران برای هر‌گونه کمک و مساعدت در جهت تحقق این امر ابراز امیدواری کرد با تامین کامل شرایط امنیتی و برقراری آرامش در عراق، امکان توسعه‌ اقتصادی و رفاه اجتماعی برای مردم این کشور فراهم شود.

رییس مجلس همچنین با اشاره به قرارداد امنیتی عراق، گفت: آمریکا به دنبال کسب مشروعیت برای استمرار حضور خود در عراق و کل منطقه است و تلاش برای تحمیل این قرارداد به منزله‌ سعی در آوردن صدامی مدرن به عراق و منطقه است. وی یادآور شد: وقت آن رسیده است که ملت عراق با به دست گرفتن زمام امور خود پس از سال‌ها رنج و مشقت به فکر تامین آینده‌ خود باشد.

در ادامه این دیدار همچنین برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق، ضمن تقدیر از تلاش‌های ایران در زمینه کمک به استقرار ثبات و آرامش در عراق خواستار استمرار کمک‌های ایران در این زمینه شد و گفت: دولت عراق آمادگی دارد از سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی ایران در ارتباط با تکمیل روند بازسازی عراق، حمایت کند.

وی گسترش روابط عراق را با کشورهای همسایه خود به‌ویژه ایران، از اولویت‌های برجسته‌ دستور کار سیاسی کشورش عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: منافع ملی و منطقه‌ای عراق ایجاب می‌کند که این کشور با همسایگانش روابط خوبی داشته باشد و در این راستا جمهوری اسلامی ایران از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی درمورد قرارداد امنیتی کشورش نیز، گفت: مبنای اقدام رهبری سیاسی عراق این است که در هیچ شرایطی اجازه ندهد حاکمیت و استقلال کشور مخدوش شود و عراق هرگز به پایگاهی علیه کشورهای همسایه‌اش مبدل نخواهد شد.