آغاز مرحله نهایی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در دی‌ماه

عکس تزئینی است

تقاضای ایران برای انرژی هسته‌ای موجه است

مدیرعامل شرکت روسی سازنده نیروگاه اتمی بوشهر گفت: مقدمات راه‌اندازی این نیروگاه وارد مرحله نهایی خود شده است.

لئونید رزنیکوف، مدیر شرکت دولتی اتم استروی اکسپورت گفت: با اقدام‌هایی که تا پایان سال جاری میلادی (دی‌ماه) انجام خواهد شد، طرح احداث نیروگاه اتمی بوشهر به مرحله «بدون بازگشت» خواهد رسید.

در این حال به گفته ایرینا یسیپووا، سخنگوی این شرکت، تاریخ راه‌اندازی نیروگاه بوشهر پس از مذاکرات مقام‌های ایرانی و روسی که در ماه جاری برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد.

مقام‌های ایرانی پیش از این، از راه‌اندازی این نیروگاه در پاییز امسال خبر داده بودند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اظهارنظر درباره گفته‌های مسوولان شرکت‌ روسی خودداری کرده است، اما دیوید آلبرایت، از کارشناسان برنامه‌های اتمی گفت: منظور مقام‌های روسی از مرحله «بدون بازگشت»، بارگذاری سوخت اتمی در رآکتور بوشهر است.

آلبرایت که مدیریت موسسه علوم و مطالعات امنیتی در واشنگتن دی.سی را بر عهده دارد، درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای مختلف تحقیق می‌کند.

به گفته وی در جریان احداث یک نیروگاه اتمی هیچ مرحله بدون بازگشتی وجود ندارد، اما خارج کردن سوخت بارگذاری شده در رآکتور به خاطر ایجاد آلودگی رادیواکتیو، کاری بسیار دشوار است.

اما یکی از مقام‌های آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نسبت به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در فاصله زمانی اشاره شده به وسیله شرکت اتم استروی اکسپورت ابراز تردید کرده است.

در این حال، در پی موافقت ایران برای بازگرداندن سوخت هسته‌ای مصرف شده در نیروگاه بوشهر به روسیه، لحن آمریکا درباره احداث این نیروگاه ملایم‌تر شده است و ایالات متحده و متحدانش موافقت کردند در قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران نامی از این نیروگاه برده نشود.

براساس این گزارش، رزنیکوف افزون‌بر اعلام آمادگی روسیه برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، اعلام کرد که سرگئی کرینکو، رییس کورپوراسیون دولتی روس اتم و رضا آقازاده، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران اواخر ماه سپتامبر مذاکراتی درباره تکمیل ساخت نیروگاه اتمی بوشهر انجام خواهند داد.

وی گفت: ممکن است این دیدار روز ۲۹ سپتامبر (۸ مهر) در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شود.

رزنیکوف همچنین اطلاع داد: به درخواست رییس روس اتم، در سفر اخیر خود به ایران و بازدید از نیروگاه اتمی در بوشهر با همکاران ایرانی مذاکراتی درباره این دیدار احتمالی انجام داده بود.

چندی پیش رییس اتم استروی اکسپورت اطلاع داده بود که کار تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر در ایران اواخر سپتامبر تسریع می‌شود.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی در بوشهر گفت که در کل کار تکمیل نیروگاه در مرحله پایانی است و مونتاژ دستگاه‌ها با تمام توان انجام می‌شود.

رزنیکوف در ماه ژوئیه ریاست اتم استروی اکسپورت را بر عهده گرفت و اول سپتامبر (۱۱ شهریور) برای اولین بار به ایران سفر و از نیروگاه نیز بازدید کرد.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده بود. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی «و.و.اِ.ار-۱۰۰۰» و سوخت هسته‌ای برای آن را به ایران عرضه کرده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

حجم کل این قرارداد حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود ۸۵۰‌میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی اتم استروی اکسپورت است.

در ماه فوریه ۱۹۹۸ فدراسیون روسیه و ایران توافق کردند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه به طور کل ساخت آن را تکمیل کند. این پروژه باید در سال ۱۹۹۹ تکمیل می‌شد، اما تاریخ بهره‌برداری از آن چندین بار به تعویق افتاد.

خبر آغاز مرحله نهایی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر درحالی اعلام می‌شود که یک روزنامه آمریکایی طی گزارشی در شماره دیروز خود به نقل از چند کارشناس سیاسی نوشت که اقدام ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای، موجه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارش خود به نقل از مییر جاودانفر، یک تحلیلگر مقیم سرزمین‌های اشغالی نوشت: تقاضای ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای موجه است.

وی افزود: برای ایران این موضوع بسیار مهم است که به جز نفت و گاز منابع دیگر انرژی در اختیار داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ایران یکی از کشورهایی است که منابع عظیم گاز و نفت را در جهان دارد، اما مصرف رو به رشد برق باعث بروز برخی خاموشی‌ها در این کشور شده است. مقام‌های ایرانی میزان برق مورد نیاز کشورشان طی سال جاری را حدود ۳۷ هزار مگاوات تخمین زده‌اند، ولی حدود ۲ یا در بدترین حالت ۳ هزار مگاوات کمبود برق در ایران وجود خواهد داشت.

براساس این گزارش، رآکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر که قرار است در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد، حدود یک هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد. سازمان انرژی اتمی ایران نیز ماه آگوست با شش شرکت داخلی

قرار داد امضا کرد تا آنها مکان‌های مناسبی برای احداث نیروگاه هسته‌ای در ایران بیابند. مقام‌های ایرانی از احداث ۱۹ نیروگاه یک هزار مگاواتی دیگر سخن به میان آورده‌اند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از محمد احمدیان، معاون وزیر انرژی ایران نوشت: ایران نیاز جدی به انرژی هسته‌ای دارد. طبق ماتریسی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل ارائه کرده‌ است، نشان می‌دهد که ایران در آینده به شمار قابل توجهی از نیروگاه‌های هسته‌ای نیاز خواهد داشت.

کریستین ساینس مانیتور با اشاره به پیشنهاد کشورهای اروپایی برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران و مخالفت تهران با این موضوع، به نقل از یک دیپلمات غربی که نامش فاش نشد، نوشت: این موضوع بسیار واضح است. ایران در گذشته به مدت ۳ سال تعلیق کرد، اما چیزی به دست نیاورد. اکنون این کشور با نگاهی به هند که تکنولوژی هسته‌ای را بدون امضای ان.‌پی.‌تی به دست آورده معتقد است که چرا فقط ایران نمی‌تواند این کار را بکند؟

الگوی آینده هسته‌ای ایران

وزارت امور خارجه آمریکا، نیروگاه بوشهر را الگویی احتمالی برای آینده هسته‌ای ایران دانست.

به گزارش ایسنا، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه رییس شرکت اتم استروی اکسپورت روسیه اعلام کرده است نیروگاه بوشهر به زودی به مرحله‌ای وارد می‌شود که راه‌اندازی آن را غیرقابل برگشت می‌کند، گفت: نیروگاه اتمی بوشهر در ایران الگویی احتمالی برای آینده هسته‌ای ایران است. براساس گزارش یونایتد پرس، مک کورمک اظهار کرد: توافق روسیه با ایران مورد تحسین اعضای شورای امنیت و جامعه بین‌المللی بوده است. وی افزود: توافق هسته‌ای روسیه ـ ایران می‌تواند راهی برای ایران باشد که برق هسته‌ای غیرنظامی را در حالی داشته باشد که نگرانی جامعه بین‌المللی درباره ظرفیت هسته‌ای نظامی را کاهش می‌دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: بنابراین بوشهر از این لحاظ الگویی احتمالی برای پیشرفتن است تا این که بتواند انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشد و به چرخه سوخت دسترسی نداشته باشد.