معاون نخست‌وزیر عراق خواهان گسترش و تحکیم روابط با ایران در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی شد و گفت: به نفع عراق است روابط خوبی با ایران داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، برهم صالح، معاون نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه، در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیرش به تهران گفت: پرونده روابط عراق و ایران، پرونده‌ای پیچیده، مهم و حساس برای دو کشور است.

وی افزود: این سفر درباره پرونده‌های همکاری اقتصادی و ایجاد شبکه منافع اقتصادی که منافع دو کشور را تامین کند، بحث و تبادل نظر کردیم و همچنین درباره اوضاع سیاسی و امنیتی عراق و منطقه گفت‌وگو و از طرف دولت عراق تاکید کردیم که نه تنها به نفع عراق، بلکه به نفع منطقه است که از تلاش‌های این کشور در کنترل امنیتی و جلوگیری از هر گونه پدیده‌ای که در امور داخلی عراق دخالت کنند، حمایت کنند.

وی با اشاره به این‌که ملت دو کشور از رهگذر درگیری‌های گذشته بهای گزافی را پرداخته‌اند، گفت: به نفع عراق است که روابط خوب و همکاری در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی بر اساس احترام به حاکمیت این کشور با ایران داشته باشد.

معاون نخست‌وزیر عراق همچنین تصریح کرد: به نفع منطقه و به مصلحت کشورهای همسایه عراق از جمله ایران است که از ملت عراق و رهبران منتخب آن به منظور تکمیل فرآیند

سیاسی، تضمین حاکمیت عراق و دخالت نکردن در امور داخلی این کشور، از عراق حمایت کنند.

وی حضور نیروهای آمریکایی در عراق را مختص به امور داخلی و بر اساس تصمیم ملی این کشور و به نفع عراق ارزیابی کرد و گفت: ما به کشورهای همسایه از جمله ایران و دیگر کشورها اطمینان می‌دهیم که حضور این نیروها هرگز برای ضربه زدن به منافع آنها نیست.

وی افزود: عراق برای تکمیل توانمندی خود و سرکوب تروریسم به این نیروها نیاز دارد و ما نمی‌خواهیم که در امور داخلی ما مداخله

شود و ما نیز در امور داخلی آنها دخالت نمی‌کنیم.

معاون نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: در مذاکرات جاری تضمین‌های به طور روشن و صریح مبنی بر این‌که هرگز از عراق به عنوان سکوی برای حمله به کشورهای همسایه استفاده نخواهد شد، وجود دارد.

برهم صالح درباره پیشنهاد تشکیل شبکه امنیتی منطقه‌ای متشکل از عراق، ایران، ترکیه و برخی کشورهای عربی گفت: منطقه با چالش‌های خطرناکی روبه‌رو است و عراق صحنه درگیری بین مراکز قدرت در این منطقه و آمریکا و دیگر مراکز تاثیرگذار بین‌المللی شده است.

وی گفت: ما می‌خواهیم که عراق محور توافق بین ایران، ترکیه و برخی از کشورهای عربی در حمایت از ثبات و حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی این کشور باشد.

معاون نخست‌وزیر عراق با اشاره به بهبود اوضاع امنیتی در عراق تاکید کرد: اوضاع عراق رو به ثبات و بهبود امنیتی بهتر پیش می‌رود.