تردید نمایندگان در  سوال از رییس‌جمهور

مرجان توحیدی

خبر نامه انتقادآمیز ۴۰ نفر از روحانیون مجلس خطاب به مقام معظم رهبری در مورد مشایی در حالی منتشر شد که منابع آگاه در مجلس از تردید نمایندگان درباره طرح سوال از رییس‌جمهوری به دلیل حمایت رهبر انقلاب از دولت نهم خبر دادند. صحن و راهروی مجلس روز گذشته در شرایطی همچنان متاثر از مساله معاون رییس‌جمهور و اقدامات مختلف نمایندگان برای برخورد با وی بود که مهم‌ترین ابزار مجلس برای برخورد با احمدی‌نژاد در این مساله یعنی سوال از رییس‌جمهور مورد تردید قرار گرفته است.

با این حال ۴۰نفر از نمایندگان روحانی مجلس از این جمع ۴۴نفره با نگارش نامه‌ای به مقام معظم رهبری از باقی ماندن اسفندیار رحیم مشایی در پست معاونت رییس‌جمهور انتقاد کردند. محمدتقی رهبر، رییس مجمع نمایندگان روحانی مجلس هشتم با تاکید بر اینکه درباره جزئیات متن نامه فعلا سخنی به خبرنگاران نخواهد گفت، تصریح کرد که اظهارات مشایی درباره دوستی با مردم اسرائیل باعث شد نمایندگان روحانی خطاب به رهبر معظم انقلاب نامه‌ای بنویسند و از اصرار احمدی‌نژاد برای حفظ مشایی به عنوان معاون خود انتقاد کنند.

وی در عین حال گفت که نسخه‌ای از این نامه به رییس‌جمهور نیز داده خواهد شد. ارائه این نامه از سوی روحانیون مجلس دو روز پس از آن مطرح شد که تعدادی از نمایندگان و به ویژه شخص علی مطهری از طرح سوال از رییس‌جمهور به دلیل اظهارات و مواضع مشایی در مورد اسرائیل سخن گفتند. طرحی که به گفته منابع آگاه هم اکنون از ۴۰ امضای نمایندگان برخوردار است، هر چند آنها سعی می‌کنند در گفت‌وگوهای خود هر گونه همراهی با این موضوع را زیر سوال ببرند. با این حال بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان بخواهند پای احمدی‌نژاد را در موضوع مشایی و برای سوال به مجلس بکشند چه در این میان موضوع حمایت مقام معظم رهبری از دولت نیز خود دلیل دیگری بر این عدم تمایل نمایندگان است. به طوری که پرویز سروری در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد با بیان این که نامه سوال را ندیده و امضا نکرده و در مورد آن توجیه نیست، تصریح کرد: اگر آقا اظهارنظری در این مورد داشته باشند، برای نمایندگان ملاک عمل خواهد بود و نمایندگان تلاش خواهند کرد طوری حرکت کنند که موجبات رضایتمندی مقام معظم رهبری را فراهم کنند.احمد توکلی نیز با تکذیب امضای خود در سوال از رییس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد که مسائل مهم‌تری برای پرسش از وی وجود دارد. در همین حال علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با بیان این که سوال از رییس‌جمهوری موضوع جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است، خاطرنشان کرد که مقام معظم رهبری در این مساله دخالت نمی‌کنند. این در حالی است که به اعتقاد منابع آگاه در مجلس نظر رهبر معظم انقلاب در طرح سوال از رییس‌جمهور به دلیل حمایت ایشان از برخی عملکردهای دولت در عین انتقادهایی هم که داشته‌اند، مهم است. علاوه بر این نمایندگان چندان مساله سوال از رییس‌جمهور را به دلیل آنکه این موضوع در ادوار مجلس مسبوق به سابقه بوده و هیچ گاه به نتیجه نرسیده است ، جدی نگرفته‌اند و به رغم آن که این طرح تاکنون از امضای ۴۰نماینده برخوردار است، اما از همین ابتدای کار با واکنش‌های متعددی روبه‌رو است. نمایندگان معتقدند که سوال از احمدی‌نژاد ممکن است وجهه و شخصیت رییس‌جمهور را مخدوش کند و از این لحاظ مجلس چندان به دنبال این موضوع نخواهد رفت. به عبارت دیگر این احتمال هم می‌رود که نامه ۴۰‌ روحانی مجلس به مقام معظم رهبری درباره مشایی و احمدی‌نژاد نوعی استمداد از رهبری انقلاب باشد تا مجلس در این مقوله شخصا وارد میدان نشود، هر چند هنوز جزییاتی درباره متن این‌نامه در دست نیست.

در همین حال صحن مجلس روز گذشته علاوه بر التهاب نامه ۴۰روحانی با پس لرزه‌های نطق علیخانی در حمایت از مراجع و طرح سوال از رییس‌جمهور هم مواجه بود.

به طوری که حمید رسایی، نماینده اصول‌گرای تهران و البته حامی دولت در مجلس با گرفتن وقت یکی از نمایندگانی که نطق پیش از دستور خود را سریع‌تر از مدت زمان ۱۰دقیقه به پایان رسانده بود، پشت‌ تریبون رفت تا پاسخ نطق جلسه گذشته علیخانی را طبق تذکر رییس مجلس در نطق پیش از دستور بدهد. پاسخ‌هایی که بیشتر تخریب جریان اصلاح‌طلب و عملکرد آن در مجلس ششم بود و سعی داشت وانمود کند که سوال از رییس‌جمهور نه کار اصول‌گرایان بلکه به دلیل فشارهای سیاسی بیرون مجلس است.

حمید رسایی در بخشی از اظهارات خود با بیان این که نویسنده مطلب موهن و هتاکی کننده به مراجع ربطی به دولت نداشته است، تصریح کرد که این مساله منجر به سو استفاده برخی از افراد شد که به شکل سخیفانه‌ای دولت و رییس جمهور مکتبی مورد حمله قرار گرفت؛ تا آنجا که حجه‌الاسلام آشتیانی، عضو جامعه مدرسین و نماینده قم خواستار اعلام اعتراضش از سوی بنده شد. وی سپس با طعنه به اصلاح‌طلبان و با بیان این که این آقایان مراجعه کنند و ببینند که چه طلبه‌ای قبل از انقلاب به بیت‌ آیت‌ا... گلپایگانی رفته و درباره کتاب «شهید جاوید» ایشان، فریاد اعتراض خود را برآورده بود گفت: آیا دولت نهم یا همسر سخن‌گوی دولت اهانت به مراجع را آغاز کرده یا کسانی که امروز رگ‌های گردنشان در حمایت از مراجع بیرون می‌زند. رسایی گفت: راستی آن روز که عضو سازمان نامشروع به جای نهج‌البلاغه از مارکس سخن می‌گفت و مقلدان را میمون نامید، چرا به پشت این تریبون نیامدید و رییس‌جمهور وقت را به باد استیضاح ناسزا نگرفتید؟

وی اضافه کرد: چرا وقتی وزیر وقت ارشاد که با ادعای خودش با سرکشیدن شیر درازگوشان سیاست را ترک کرد، و همنشین شرق‌الاوسط و العربیه شد، با سخیف‌ترین ادبیات خطاب به آیت‌ا... ‌العظمی مکارم شیرازی سخن می‌گفت، صدای خود را کلفت نکردید و دستانتان به رعشه نیفتاد؟

رسایی ادامه داد: آقای محترم شما که مدافع مراجع هستید، چرا در مجلس ششم وقتی آیت‌‌ا... مکارم شیرازی نامه اعتراض‌آمیز از عملکرد هم پیمانانتان را تسلیم هیات رییسه مجلس کرد، حاضر به نطق نشدید و حجت‌الاسلام موسی قربانی مظلومانه آن را در نطق خود قرائت کرد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به این که در روزهای اخیر، زمزمه سوال از رییس‌جمهور از سوی چند تن از نمایندگان شنیده شده است، با بیان این مطلب که من در ارتباط با معاون رییس‌جمهور، حدیثی از امیرالمومنین(ع) را به دکتر احمدی‌نژاد یادآور می‌شوم، اظهار کرد: حتی در انتقاد از مواضع مشایی بیش از هشت مصاحبه انجام داده‌ام.

رسایی اما در پایان گفت: با توجه به همه این امور به نظر می‌رسد که برخی اوقات از جمله زمزمه طرح سوال که با استقبال جریانات و افراد مساله‌دار سیاسی بیرون و داخل مجلس مواجه شده است، صحیح نباشد و از مصادیق جنجال‌آفرینی تلقی شود.

پس از نطق رسایی، مصطفی کواکبیان از اعضای اقلیت در تذکر آیین‌نامه‌ای خواستار تذکر رییس مجلس و ممانعت وی از اظهارات نمایندگانی شد که دیگران را مورد اهانت قرار می‌دهند. لاریجانی اما در پاسخ گفت که توهینی شد که به شما مربوط نیست و نماینده‌ای که به او توهین شده می‌تواند پاسخ بدهد.

در همین حال قدرت‌الله علیخانی نیز، اجازه تذکر گرفت تا پاسخ اظهارات رسایی را بدهد.

نماینده قزوین یادآور شد: می‌خواهم به همکار عزیزم بگویم که سعی کنیم وکیل‌الدوله نباشیم، هم‌چنین باید بگویم کسانی که حامی معاون رییس‌جمهور و دوستدار مردم اسرائیل هستند، نمی‌توانند اصولگرا باشند و از اصولگرایی دفاع کنند.

وی ادامه داد: شما از حجت‌الاسلام آشتیانی مایه گذاشتید، اولا ایشان حضور دارند و اگر مطلبی دارند، در این مجلس بیان کنند و من مطلبی را از واکنش جامعه مدرسین حضرت آیت‌الله مقتدایی و اعتراض جامعه مدرسین اعلام کردم و اعتراض دادستان کل کشور را نیز عرض کردم.

نماینده قزوین با تاکید بر این‌که ما مخالف اهانت به مرجعیت هستیم، در هر زمان که باشد، اظهار کرد: شما باید سکوت خود را توجیه کنید، اگر چنین اهانت‌هایی در زمان دولت‌های دیگر اتفاق می‌افتاد، شما کفن می‌پوشیدید یا خیر؟ من افتخار می‌کنم در گذشته از مرجعیت و روحانیت و از اسلام و انقلاب و رهبری دفاع کردم، هرچند نیاز به من نداشتند و امروز هم دفاع می‌کنم. وی ادامه داد: شما باید ریشه خود را توجیه کنید که کجا بودید، که امروز اظهار نظر می‌کنید، دفاع ما از اسلام و روحانیت و انقلاب مشخص بوده و هست. در همین حال لاریجانی خطاب به نمایندگان با بیان این‌که خواهش می‌کنم این بحث را بیش از این ادامه ندهید، گفت: آقای علیخانی شما نکاتی را در نطق قبل از دستور ارائه کردید و آقای رسایی نیز نظرات خود را گفتند و همه متوجه شدند که دو نوع دیدگاه است و نظرات خود را خیلی راحت بیان کردند. لاریجانی تاکید کرد: ادامه دادن این بحث هم رفاقت شما را در مجلس به هم می‌زند و هم وقت جلسه را می‌گیرد، بنابراین خواهش می‌کنم این بحث را خاتمه دهید.

طرح دو فوریتی انتزاع میراث فرهنگی از ریاست‌جمهوری در کنار تذکرات و پاسخ‌های نمایندگان حامی و منتقد دولت در مورد مساله «مشایی» حسن کامران، نماینده اصفهان در مجلس نیز در صحن مشغول جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای طرحی دوفوریتی بود که براساس آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از نظارت رییس‌جمهوری خارج خواهد شد. حسن کامران تاکید کرد که این طرح با نام انتزاع سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از نهاد ریاست‌جمهوری با بیش از ۱۰۰ امضای نمایندگان یکشنبه آینده تحویل هیات‌رییسه خواهد شد.

به گفته کامران، براساس این طرح، سازمان میراث فرهنگی جهت امکان نظارت بیشتر به مجموعه وزارت ارشاد ملحق خواهد شد. این در حالی است که جواد شمقدری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره تصمیم تعدادی از نمایندگان برای ارائه طرحی برای ادغام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در وزارت ارشاد گفت: خود وزارت فرهنگ و ارشاد در حال حاضر مسوولیت‌های متعددی دارد که باید پالایش شود و معتقدم ماموریت‌های وزارت ارشاد نیاز دارد که دوباره بازنگری و تفکیک شود. در حال حاضر اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به این وزارتخانه اضافه شود نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به مصیبت‌‌های وزارت ارشاد هم اضافه می‌کند.وی ادامه داد: در حال حاضر نمایندگان مجلس می‌خواهند مشایی را زیر سوال ببرند و بازخواست کنند، اما ساختار را عوض می‌کنند، این از شان مجلس به دور است.

به هر روی به نظر نمی‌رسد طرح سوال از رییس‌جمهور در موضوع مشایی آن هم با توجه به نامه نمایندگان مجلس به مقام معظم رهبری نتیجه بدهد. به‌ویژه آنکه نمایندگان حامی دولت سعی دارند تا این موضوع را که اتفاقا توسط نمایندگان اصولگرای مجلس پیگیری می‌شود، موضوعی سیاسی جلوه دهند که از بیرون از مجلس خط‌دهی می‌شود.