حسن روحانی گفت: دولت نهم در سه سال گذشته نتوانست به خوبی از فرصت‌‏های طلایی که برای نظام و کشور در شرایط خاصی ایجاد شده بود، استفاده کند. به گزارش ایلنا نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌‏عالی امنیت ملی ، در دیدار با جمعی از اعضای حزب اعتدال و توسعه، با اشاره به سه فرصت طلایی پیش آمده برای کشور در سه سال فعالیت دولت نهم گفت: این سوال مطرح است که آیا در این سه سال از فرصت‌‏های مناسب پیش آمده برای کشور استفاده درستی کردیم یا نه؟

وی افزود: در این سه سال فرصت‌‏هایی برای نظام ایجاد شد که تقریبا بی‌‏سابقه یا کم‌‏سابقه بود. در سه سال گذشته قیمت نفت به مرزی رسید که شاید برخی حتی تصور آن را نیز نمی‌‏کردند. روحانی با یادآوری اینکه در سال ۸۳ در یک مصاحبه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران و سفرای کشورهای غربی در ایران، رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار را پیش‌‏بینی و اعلام کرده بود، خاطرنشان کرد: در آن زمان دیپلمات‌‏های خارجی از این موضوع اظهار تعجب کردند و آن را باور نداشتند با این حال نفت با قیمت بیش از ۱۳۰ دلار نیز فروخته شد. آیا این فرصت برای ما استثنایی نبود؟ درآمد عظیم نفت برای ایران استثنایی نبود؟ این درآمد به چه مصرفی رسید و به کجا رفت؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نفت یک فرصت طلایی برای ما بود، گفت : ظاهرا عده‌‏ای مکلفند هر ماه به سراغ حساب ذخیره ارزی بروند و هرچه در آن است را جارو کنند. اینان مسوول جارو زدن حساب ذخیره ارزی شده‌‏اند.

روحانی با طرح این سوال که در مدت سه سال گذشته چه اقدام مثبتی برای استفاده از درآمد سرشار نفت در کشور انجام شده است، تصریح کرد: در این مدت به جز خرید پرتقال، سیب، انگور و موز از خارج و واردات آن به داخل چه پروژه بزرگ و چه کار سرنوشت سازی انجام شد؟

او ادامه داد: بنابراین ما در این مدت یک فرصت طلایی بزرگ و باور نکردنی، یعنی فرصت نفت ۱۲۰ دلاری را به سادگی از دست دادیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دومین فرصت استثنایی برای کشور، یعنی انقلاب اقتصادی با ابلاغ سیاست‌‏های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تصویب قانون اجرایی آن در مجلس تاکید کرد: اقتصاد دولتی را به اقتصاد شبه دولتی تبدیل کردیم در حالی که قرار بود به مردم واگذار شود. آیا تبدیل اقتصاد به اقتصاد شبه دولتی و تبدیل دوباره آن به اقتصاد دولتی دور باطل نیست؟ آیا دولت در مدت مسوولیت خود از فرصت طلایی اصل ۴۴ استفاده کرده است؟

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌‏عالی امنیت ملی از ضعف دشمن به عنوان سومین فرصت طلایی از دست رفته کشور نام برد و گفت : ما می‌‏توانستیم از فرصت طلایی ضعف دشمن در صحنه بین‌‏المللی و منطقه استفاده کنیم؛ اما چه استفاده‌‏ای شد؟ به جای تثبیت منافع ملی و تحکیم امنیت ملی به جلسه‌‏ای رفتیم با تابلو «خلیج دول عربیه» و سپس مثل همیشه قطعنامه علیه جزایر سه گانه ایرانی دریافت کردیم.عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آیا ما نمی‌‏توانستیم از فرصت‌‏های طلایی به نفع عزت مردم ایران استفاده کنیم؟ آیا اکنون ایرانیان در خارج از کشور، حتی در کشورهای اطراف احساس عزت می‌‏کنند و با آنها رفتار شایسته‌‏ می‌‏شود؟

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: سخنان و شعارهای محاسبه نشده و بدون مطالعه و دقت برای ملت و کشور هزینه فراوانی داشته است.

وی ادامه داد: مهر باطل شد بر هر نهادی که مجموعه‌‏ای از کارشناسان در آن فعالیت می‌‏کردند، زدند، نفس راحتی کشیدند و گفتند که مشکل کشور همین بود! سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی و شورای پول و اعتبار و بسیاری از شوراها بر همین اساس منحل شد.