رییس‌جمهور طی دستوری وزیر علوم، وزیر بهداشت، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و معاون علمی و فن‌آوری خود را مامور تنظیم مقررات یکسان و مناسب برای تداوم خدمت‌رسانی استادان دانشگاه که به سن بازنشستگی می‌رسند، کرد. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد همچنین مقرر کرد تا در تدوین این مقررات از وجود ارزشمند استادان دانشگاه پس از رسیدن به سن ۷۰‌سالگی در بخش پژوهش و تحقیق استفاده کامل شود.

در دستور رییس‌جمهور آمده است:

گرچه سابقه علمی موجب غنا و باروری بیشتر عالمان بوده و فی‌نفسه ارزشمند است لیکن از گذشته دور بازنشستگی این عزیزان همواره موضوع بحث و اختلاف بوده و قوانین و مقررات متعددی وضع شده است ولی متاسفانه نتوانسته است ضمن رعایت حقوق دانشگاه و کشور، زمینه را برای بهره‌برداری هرچه بهتر از این سرمایه فراهم کند.

اینک لازم است در جلسات مشترک با دبیری دبیر محترم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به تنظیم ضوابط و مقررات یکسان و مناسب برای تداوم خدمت‌رسانی استادان عزیزی که به سن بازنشستگی می‌رسند اقدام قانونی لازم به عمل آید و تا آن زمان این عزیزان ارزشمند پس از رسیدن به سن ۷۰‌سالگی و در صورت تمایل آنان در بخش پژوهش و تحقیق استفاده کامل به عمل آورید و نگذارید کشور از این سرمایه بی‌بدیل محروم شود. لازم است گزارش کار به اینجانب ارائه شود.

گفتنی است، دستور رییس دولت نهم در حالی صادر شده است که بسیاری از استادان ارزشمند، پرسابقه و بعضا منتقد در دولت نهم به دلیل بازنشستگی از دانشگاه خداحافظی کرده‌اند و این در شرایطی است که برخی از آنان به سن بازنشستگی هم نرسیده بوده‌اند.