عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی‌شهر تهران، گفت: شورایاری نماد ملی مشارکت شهروندان در اداره امور جامعه در مقیاس محلی است و یک سرپل ارتباطی بین شهروندان و مدیریت شهری محسوب می‌شود.

مرتضی طلایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سما ضمن بیان این مطلب به کارکردهای شورایاری‌ها درخصوص موضوعات فرهنگی و اجتماعی در سطح محلات اشاره کرد و اظهار داشت: شورایاری‌ها می‌توانند عاملی برای پیوستگی اجتماعی باشند و به عنوان سپری در برابر آسیب‌های اجتماعی عمل کنند.

وی افزود: به دنبال آن هستیم که با فعال کردن شورایاری‌ها و تشکیل هسته امنای مردم در سطح محلات، مسوولیت‌پذیری محلات در امر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی‌شهر تهران با بیان اینکه شورایاری‌ها بهترین مجموعه برای انتقال مشکلات محلات به مدیریت شهری هستند به کارکرد بلند مدت آن‌ها اشاره کرد و افزود: در آینده کارکرد شورایاری‌ها می‌تواند از مدیریت شهری به سطح کل خدمات اجتماعی شهر تهران گسترش یابد و دستگاه‌های اجتماعی هم می‌توانند از شورایاری‌ها به عنوان پل ارتباطی با شهروندان استفاده کنند.

طلایی افزود: برقراری این ارتباط دوسویه و مشارکت مردم در اداره امور جامعه، سطح اعتماد شهروندان را ارتقا داده و هزینه‌ها را نیز کمتر خواهد کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر در ادامه با بیان اینکه هویت در تهران به دلیل مهاجرت زیاد به این شهر دچار آسیب شده است به کارکرد دیگر شورایاری‌ها اشاره کرد و افزود: میزان مشارکت مردم موجب شکل‌گیری هویت محله‌ای و تقویت آن در تهران می‌شود و نبود انسجام اجتماعی در این شهر را در مقایسه با روستاها تغییر خواهد داد.

طلایی با اشاره به تایید صلاحیت ۱۲هزار نفر از شهروندان در ۳۷۳ محله شهر تهران برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها به انتخاب افراد با توجه به چهار ویژگی اشاره و تاکید کرد: شهروندان علاوه بر حضور فعال در انتخابات روز جمعه باید به افراد کارآمد، ارزش‌گرا و دارای عقلانیت و اعتدال رای دهند.

وی، اظهار داشت: اگر بتوانیم این چهار ویژگی را در نظر بگیریم بدون شک چندین‌هزار مدیر را به پیکره مدیریت شهری برای اداره امور شهر اضافه می‌کنیم که این مجموعه در تولید فکر و اندیشه و به عنوان اتاق فکر مدیریت شهری در سطح محلات می‌توانند فعالیت کنند.