رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر مجمع و مجلس کار نظارتی خود را خوب انجام دهند و در کنار یکدیگر و با صراحت و شفافیت به مردم گزارش دهند، جلوی گزارشات غیرواقعی گرفته می‌شود. به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام حسن روحانی چهارشنبه‌شب در دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی از کمیسیون‌های مختلف، با اشاره به نکات مطرح‌شده توسط نمایندگان مجلس اظهار کرد: اشکالات و اختلافاتی که در کشور گاهی مشاهده می‌کنیم،‌ گاهی «اختلاف‌نظر» است و گاهی هم اختلاف سلیقه است، اما برخی اوقات واقعا اختلاف در «راهبرد و استراتژی» است.

وی افزود: در این موارد ظاهر امر این است که ما روی مساله خاصی در حال بحث هستیم، ولی ‌وقتی به عمق مساله رفته و دقت بیشتری‌ می‌کنیم مشخص می‌شود که ما سعی نکرده‌ایم تا در دیدگاه‌های اساسی به اتفاق ‌نظر برسیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان نمونه به موضوع تعامل با دنیا در بخش اقتصاد و ارتباط اقتصاد داخلی با اقتصاد منطقه و جهانی اشاره و اظهار کرد: درباره‌ این‌که ما در دنیای امروز بدون تعامل با بیرون، می‌توانیم یک اقتصاد شکوفا داشته باشیم یا نه؟ عده‌ای می‌گویند، ‌بله این شدنی است و ‌اصلا نیازی به تعامل نیست،‌ یا حتی می‌گویند این تعامل به ضرر ماست! حال‌ آن‌که بر اساس رویکردی دیگر بدون رابطه مناسب اقتصادی با دیگر کشورها، پیشرفت و شکوفایی با مشکلات و معضلات فراوانی مواجه خواهد شد و لذا در سال‌های گذشته تلاش زیادی شد تا قرارداد T.C.A و قرارداد تجاری بلند مدت، با اتحادیه اروپا امضا شود که امتیازات زیادی به ما می‌داد، البته به مراحل نهایی این قرارداد نزدیک شده‌ بودیم که با مشکل برخورد کردیم و کار متوقف شد.

وی ادامه داد: کسی ممکن است بگوید که ما این قرارداد را می‌خواهیم چه کنیم و امضای آن با اتحادیه اروپا چه اثری داشت؟ ولی واقعیت این است که اگر این قرارداد امضا می‌شد، بسیاری از کالاهای ما به راحتی به اروپا صادر و بسیاری از کالاهای مورد نیاز از اروپا به راحتی به کشور ما وارد می‌شد. بسیاری از تعرفه‌ها به نفع ما تغییر می‌کرد. بسیاری از فن‌آوری‌های نو به صورت اتوماتیک در اختیار ما قرار می‌گرفت. این اتفاق مستقیما بر اقتصاد کشور و در تولید و قیمت اجناس اثر می‌گذاشت؛ چراکه به هر حال شما مواد اولیه برخی از کارخانه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را وارد می‌کنید و همه تاثیرگذار در تولید و در کیفیت و قیمت کالا می‌بودند.

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان در نمونه دیگر به موضوع ورود به سازمان تجارت جهانی «WTO» اشاره کرد و گفت: درباره‌ این‌که اگر ما وارد این سازمان بشویم یا نه، بعضی‌ می‌گویند که اصلا ورود ما به این سازمان فایده‌ای ندارد، حتی یک زمانی در کشور بحث بود که اصلا ما ملحق بشویم یا ملحق نشویم که البته ظاهرا امروز در اصل این مساله بحث زیادی نیست. ورود ما به این سازمان حضور ما را در بازار جهانی تسهیل خواهد کرد و ما می‌توانستیم با تمسک به آن با تحریم‌های سیاسی برخی از کشورها بهتر مقابله و مبارزه کنیم.

‌روحانی ادامه داد: ظاهرا در مسائل ابتدایی و اولیه مشکل داریم و متاسفانه دوباره در حال بازگشت به عقب هستیم و تازه دوباره می‌خواهیم در بدیهیات بحث کنیم. رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر مجمع و مجلس کار نظارتی خود را خوب انجام دهند و در کنار یکدیگر و با صراحت و شفافیت به مردم گزارش دهند، جلوی گزارشات غیرواقعی گرفته می‌شود.

وی افزود: مرجع در سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است،‌ مجمع باید بررسی و اعلام کند که آیا این ادعاها درست است، یا نه؟ عملکرد دولت با سیاست‌ها منطبق است یا خیر؟ روحانی گفت: متاسفانه عده‌ای می‌خواهند این دو مرجع را تضعیف کنند و در تبلیغات و گزارش‌ها به نحوی عمل می‌شود که این دو مرکز مهم بی‌خاصیت شوند. اگر این دو مرکز تضعیف شوند ما معیار و وسیله سنجشی نداریم که ادعاها درست است یا صرفا تبلیغات است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد که مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، با هماهنگی و همکاری یکدیگر کار نظارت را تقویت کنند تا از یک طرف دولت را کمک کنند و از طرف دیگر مردم را از نگرانی و تردید برهانند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح موضوع طرح تحول اقتصادی دولت نیز گفت: در کنار این مشکلات یک دفعه با طرحی مواجه شده‌ایم به نام طرح تحول اقتصادی. اصل طرح تحول اقتصادی به ویژه هدفمند کردن یارانه‌ها، مورد بحث نیست، در خود قانون برنامه هم هست که یارانه‌ها باید هدفمند بشود،‌ اما بحث مهم این است که چگونه؟ به چه شکل؟ به چه صورت؟ با چه مقدماتی؟ چون متاسفانه این طرح به صورت مکتوب در اختیار نیست. همه بحث‌ها به صورت شفاهی است.