پاسخ کردان، افشاگری کیهان

دنیای اقتصاد- بار دیگر سرمقاله روزنامه مشهور سابقا عصر تهران مجادله‌ای بزرگ پدید آورده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان طی سرمقاله روز سه‌شنبه گذشته این روزنامه اتهامات بی‌سابقه‌ای را به علی کردان وزیر کشور و محمدرضا رحیمی معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور که پیش‌تر ریاست دیوان محاسبات را برعهده داشت، وارد و در اقدامی کم‌سابقه «احتمال» رشوه‌گیری را مطرح کرد. ماجرای قرارداد فروش گاز‌ترش ایران به شرکت کرسنت پترولیوم امارات متحده چند سال قبل هم خبرساز شده بود. براساس مذاکرات منتهی به قرارداد در سال ۱۳۸۰، نرخ جهانی نفت به عنوان پایه سنجش نرخ گاز صادراتی در قرارداد کرسنت معین شد که به خاطر قیمت جهانی نفت در آن سال ها که با نرخ بشکه‌ای ۱۸‌دلار عرضه می‌شد، قیمت هر فوت مکعب گاز در حدود ۵۰ سنت (نیم‌دلار) تعیین شد. دراین قرارداد پیش بینی شده بود که از سال هفتم قرار داد (امسال) به بعد و با رسیدن قیمت هر بشکه نفت به ۴۰‌دلار، نرخ هر فوت مکعب گاز صادراتی هم در حدود ۱/۱‌دلار مشخص شود. منتقدان اما قیمت پیشنهادی برای فروش منابع گازی را به نسبت قیمت جهانی نفت پایین می‌دانستند و از این جهت دیوان محاسبات در سال ۸۴ که قیمت نفت به بیش از ۵۰‌دلار رسیده بود با استناد به مفاد قیمت مندرج در قرارداد آن را مورد ابهام و اتهام قرار داد، مساله احتمال رشوه‌خواری در عقد این قرارداد را پیش کشید و پرونده آن را به مدتی طولانی بایگانی کرد در حالی که همان زمان هم برخی حامیان قرارداد کرسنت معتقد بودند، این قرارداد برای مواجهه با رقبای منطقه‌ای همچون شرکت قطر-دلفین یک فرصت به حساب می‌آید.

جوابیه کردان به یادداشت کیهان

شریعتمداری در سرمقاله هفته گذشته خود با تشکیک در نشست اخیر دو عضو عالی‌رتبه کابینه با مدیر شرکت کرسنت پترولیوم امارات این احتمال را مطرح کرد که «خدای نخواسته باز هم زد و بند پنهانی در کار است و کسانی دور از چشم ریاست محترم جمهوری یا از طریق فریب دادن طرف‌های ایرانی، یعنی آقایان کردان و رحیمی، رشوه‌ای دریافت کرده و درپی انعقاد قراردادی مشابه قرارداد قبلی هستند». این مقاله همچنین ابهاماتی را درباره حضور رحیمی و کردان در مذاکره با این شرکت نفتی مطرح کرده بود.

انتشار این مطالب بلافاصله با واکنش علی کردان مواجه شد. وزیر کشور در جوابیه‌ای که برای کیهان ارسال کرد، موارد مطرح شده در سرمقاله کیهان را «اتهاماتی واهی»، «مطالبی دروغ» و «غیرواقعی» به «خادم کشور» دانست و تاکید کرد که برخلاف مطلب کیهان قرار نبوده است در جلسه روز چهارشنبه هیچ‌گونه قراردادی با شرکت کرسنت امضا شود.

وی درباره دلایل حضور رحیمی در نشست خود با مدیران شرکت کرسنت گفت: «آقای رحیمی در یکی از روزهایی که با شرکت کرسنت جلسه داشتم به دفتر اینجانب آمده بودند و هیچ اطلاعی از جلسه مذکور و محتوای آن نداشتند و به طور تصادفی با مهمانان جلسه موضوع کرسنت مواجه شدند و از قضا چون از سابقه تخلفات صورت گرفته از قرارداد اولیه گاز کرسنت را در دیوان محاسبات اطلاع داشتند و به طور صریح و شفاف به تخلفات گذشته و نادرست بودن مسیر کار در قرارداد اولیه و زیان‌هایی که متوجه کشور شده بود اشاره و به مدیرعامل شرکت کرسنت اعتراض کردند و فضای مواجهه آقای رحیمی با مدیرعامل گاز کرسنت به قدری تلخ شد که هیچ گونه قراری برای جلسه عمومی و خصوصی مطرح نشد.» وزیر کشور در ادامه پاسخ خود تاکید کرد فردی که کیهان از او به عنوان دلال و رابط فاسد نام برده را نمی‌شناسد و حتی یادآور شد «با کمک دوستان وزارت اطلاعات» تلاش کرده است مسیر کار را به سوی منافع ملی هدایت کند.

افشاگری مجدد شریعتمداری

این جوابیه اما به مذاق مدیرمسوول کیهان خوش نیامد که شریعتمداری علاوه‌بر تاکید بر مفاد سرمقاله پیشین خود، پاسخ سخنان کردان را داد و اتهاماتی تازه را نیز ضمیمه کرد.

شریعتمداری در یادداشت تازه اش با تاکید بر این که «قرارداد مورد نظر کرسنت با اقدام به موقع و سریع مسوولان متعهد منعقد نشد و مدیرعامل این شرکت درحالی که یادداشت کیهان را باعث ناکامی خود می‌دانست، عصر همان روز سه‌شنبه با هواپیمای اختصاصی خود به امارات بازگشت»، نوشت: از این روی نیازی به ادامه ماجرا نمی‌دیدیم ولی در جوابیه آقای کردان مطالب خلاف واقعی مطرح شده که پاسخ به آنها برای پیشگیری از موارد مشابه ضروری است.وی ادامه داد: آقای کردان نوشته‌اند برخلاف ادعای کیهان، مدیرعامل کرسنت برای نهایی کردن قرارداد نیامده بود، بلکه موضوع جلسه روز سه‌شنبه بحث و تبادل‌نظر درباره تامین هرچه بهتر منافع جمهوری اسلامی ایران بود! که در پاسخ باید گفت:جناب کردان! ما خبر موثق داریم و شما هم به خوبی می‌دانید که مدیرعامل کرسنت پیش‌نویس نهایی قرارداد را با خود آورده بود و مطابق هماهنگی قبلی حضرتعالی با او، قرار بود در جلسه ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه این پیش‌نویس به عنوان قرارداد نهایی امضا شود و دقیقا به همین علت بود که جنابعالی از آقای جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای حضور در جلسه دعوت کرده بودید. چرا که امضای قرارداد مطابق قانون باید توسط وزیر نفت یا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران صورت پذیرد و اگر چنین نبود، حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جلسه ضرورتی نداشت و مانند دو جلسه قبلی شما با مدیرعامل کرسنت، از کارشناسان وزارت نفت برای حضور در جلسه دعوت به عمل می‌آمد. خب! در این باره چه توضیحی دارید؟

وزیر نفت بی‌خبر بود

مدیرمسوول کیهان ضمن اشاره به بخشی از جوابیه کردان که گفته بود «وزیر نفت قرار بود در این جلسه شرکت کند ولی وی در وین بود و آقای جشن ساز به نمایندگی از ایشان در جلسه شرکت کرد» با تاکید بر بی‌اطلاعی وزیر نفت از جلسه مذکور، افزود: همین که جلسه بایستی با حضور وزیر نفت یا مدیرعامل شرکت ملی نفت تشکیل می‌شد گواه روشنی بر این واقعیت است که جلسه مورد اشاره برای نهایی کردن قرارداد بوده است و نه آنگونه که شما می‌فرمائید برای بحث درباره منافع نظام و...

شریعتمداری با اشاره به این گفته کردان که «چون قبلا در جریان مذاکرات با شرکت کرسنت بودم، بعد از خروجم از وزارت نفت و تصدی وزارت کشور، آقای وزیر نفت مسوولیت ادامه مذاکرات را به من سپرد و من نیز گزارش جلسات را به وی می‌دادم.» نوشت: اگر ادعای شما صحت دارد، چرا وزیر محترم نفت از جلسه روز سه‌شنبه بی‌خبر بوده است؟! و از سوی دیگر، چگونه ممکن است که مسوولیت مذاکره با یک شرکت نفتی برعهده وزیر کشور نهاده شود؟! البته تصدی این مسوولیت درحالی که شما قائم‌مقام وزارت نفت بودید، طبیعی است اما وقتی وزیر کشور شده‌اید دیگر چرا؟!

شریعتمداری درباره ادعای کردان مبنی‌بر حضور اتفاقی رحیمی در جلسه یاد شده نوشت: «شوخی می‌فرمائید! مگر می‌شود پذیرفت شخصی با مسوولیت ایشان- معاون رییس‌جمهور- بدون هماهنگی و اطلاع از حضور یا عدم حضور وزیر کشور یا بدون اطلاع از جلسه‌ای با آن اهمیت، به طور تصادفی به دیدن شما آمده باشند؟! و برفرض که مراجعه ایشان به وزارت کشور صرفا تصادفی و برای دیدار با شما بوده است، چرا در جلسه حضور پیدا کرده و در مذاکرات نیز به طور جدی شرکت کرده اند؟!»

وی خطاب به کردان ادامه داد: «فرموده‌اید فردی بنام «همایون انصاری شیرازی» را که در یادداشت کیهان به او اشاره شده است، نمی‌شناسید و در پاسخ باید گفت اگرچه بسیار بعید است که حضرتعالی نام ایشان را نشنیده باشید، ولی برفرض قبول نظر جنابعالی، اولا؛ سوال این است که چگونه ادعای اشراف بر پرونده کرسنت را دارید و از اصلی‌ترین مهره پشت صحنه آن یعنی یک عنصر مفسد و ضد انقلاب نظیر انصاری شیرازی بی‌خبرید؟ و ثانیا؛ اگر شما او را نمی‌شناسید، نشانه کم اطلاعی شماست چرا که برخی دیگر از دست اندرکاران این ماجرا به خوبی او را می‌شناسند و کیهان آماده است نام آنها را فاش کرده و از مراودات آنان با آقای همایون انصاری شیرازی پرده بردارد.»شریعتمداری درباره قیمت بسیار اندک قیمت پیشنهادی گاز صادراتی به کرسنت که کردان آن را ۵برابر قیمت اولیه اعلام کرده بود، تاکید کرد: قیمت قبلی مربوط به چندین سال قبل است و برپایه قیمت آن زمان نفت یعنی بشکه‌ای ۱۸‌دلار محاسبه شده بود، ولی امروزه قیمت نفت ۶ برابر شده است، بنابراین اگر هم قیمت اندک و ثمن بخس آن زمان ۵ برابر شده باشد، هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده است؛ بلکه باز هم قیمت گاز را با ثمن بخس به شرکت کرسنت پیشنهاد کرده‌اید. یعنی باز هم مفت و مجانی!