جام جم - محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص مدرک تحصیلی وزیر کشور گفت: این بحران را عده‌ای به وجود آوردند که البته هیچ ضرورتی نداشت. به عنوان مثال، بنده مشهور به مهندس باهنر هستم؛ ولی فکر نمی‌کنم یکی از سیاسیون کشور تاکنون تحقیق کرده باشد که بنده آیا لیسانس دارم یا خیر! نماینده مجلس طبق قانون، باید حتما فوق‌لیسانس داشته باشد و هنگام ثبت‌نام باید مدارک خود را ارائه کند، اما وزیر چنین شرطی را ندارد. وی افزود: شاید چنین جمله‌ای سنگین باشد، اما معتقدم برای انتخاب وزیر نباید هیچ ضابطه‌ای وجود داشته باشد. بالاخره رییس‌جمهور، وظیفه سنگین انتخاب وزیر را به‌عهده دارد و ۲۹۰ نماینده هم از طرف دیگر باید وی را مورد ارزیابی قرار دهند. اگر فرض را بر این بگذاریم که رییس‌جمهور و ۲۰۰ نفر نماینده به این نتیجه برسند که آدمی را بر سر وزارت بگذارند که لیسانس نداشته باشد، آیا این مساله اشکالی دارد؟!

او ادامه داد: وقتی رییس‌جمهور و نمایندگان به این جمع‌بندی برسند که یک نفر به‌رغم داشتن مدرک تحصیلی می‌تواند وزیر قابلی باشد، قطعا تصمیمی عاقلانه و منطقی خواهد بود که از سوی آنان گرفته شده است.

باهنر افزود: به نظر من، برای وزارت، مدرک تحصیلی مهم نیست، ولی برای نمایندگان که از سوی مردم انتخاب می‌شوند داشتن مدرک ضروری است و باید از فیلتر شورای نگهبان نیز عبور کنند. شما هیچ وقت سوال کرده‌اید چرا صلاحیت نماینده باید در شورای نگهبان بررسی شود، اما چرا صلاحیت وزیر نباید توسط شورای نگهبان بررسی گردد؟ برای این که انتخاب‌کنندگان وزیر هر کدام یک شورای نگهبان هستند و سرشان در قرآن و کتاب است.

وی خاطرنشان کرد: مساله مدرک تحصیلی وزیر کشور از آنجا شروع شد که یک عده آن را مطرح کردند، وگرنه در مورد بقیه آقایان وزرا که به آنها دکتر یا مهندس می‌گوییم، کسی تحقیقی نکرده است. البته قاعدتا در حد وزیر و وکیل اگر کسی بخواهد تخلف، تقلب یا دروغی بگوید، مساله قابل بررسی و مهم است که باید حساسیت به خرج داد.