قضاوی: سقوط نفت زنگ خطراست

حسین قضاوی، قائم مقام بانک مرکزی- عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی. قائم مقام بانک مرکزی هشدار داد:

افت قیمت نفت، زنگ‌خطر برای اقتصاد ایران

حسین قضاوی، قائم مقام بانک مرکزی، در مطلبی که برای «دنیای اقتصاد» ارسال کرد، ضمن بررسی و تحلیل بحران به وجود آمده در بازارهای مالی بین‌المللی به ویژه آمریکا و ضمن برشمردن دلایل این اتفاق، تاثیر این بحران را بر بازار کشورمان اندک ارزیابی کرد، اما هشدار داد که افت قیمت نفت به مثابه زنگ خطری است که به صدا درآمده است.

وی تاکید کرد: از آنجا که بازار مالی ایران از پیوستگی لازم با بازار بین‌المللی برخوردار نیست، لذا قانون ظروف مرتبطه در خصوص ایران مصداق ندارد و از این‌جهت جای نگرانی زیادی نیست و ایرانیان خارج از کشور هم تا آنجا که سپرده‌گذار بانکی در بانک‌های آمریکایی به حساب می‌آیند در معرض خطر چندانی نیستند. به گفته وی در آمریکا سپرده‌های بانکی تا سقف ۱۰۰هزار دلار بیمه هستند و در صورت ورشکستگی بانک، نهاد خاص دولتی متولی پرداخت آن خواهد بود.

قضاوی خاطرنشان کرد: افت قیمت نفت ریسک قابل ملاحظه‌ای است و این روزها افت قیمت این کالای استراتژیک به مثابه زنگ خطری به صدا در آمده است. قیمت نفت به حدود ۷۰دلار در هر بشکه رسیده است.

این قیمت موجب می‌شود تحقق پیش‌بینی درآمدهای نفتی دولت با دشواری مواجه شود. قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: ذخایر ارزی کشور درحدی است که بیش از یک سال نیاز وارداتی کشور را پاسخ دهد، اما باتوجه به حجم قابل ملاحظه نقدینگی، رفتارهای سوداگرانه و عواملی از این دست، باید مراقب پاشنه آشیل در بازار ارز بود. به گفته وی راهکار مدیریت تقاضا در بازار ارز به مدیریت بودجه دولت باز می‌گردد و خوشبختانه دولت تصمیم گرفته است درحد هفتاد درصد بودجه عمرانی را تخصیص دهد.

این سیاست بستر مناسبی را برای جلوگیری از کسری بودجه فراهم می‌کند.

اگر دولت بودجه را در حد مقدورات حاصل از درآمد نفت مدیریت کند و از سوی دیگر واردات درحد رفتار طبیعی اقتصاد ایران مدیریت شود، می‌توان جلوی بروز پیامدهای منفی را گرفت.