رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر این که «تاریخ نشان داده است سرمایه‌های مادی مشکلات کشور را حل نمی‌کند»، گفت: ما قبل از هر چیز نیازمند یک جنبش نرم‌افزاری هستیم. قبل از هر چیز باید دیدگاه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌ها درست شود. این که مقام معظم رهبری در اظهارات خود دائما بر «نهضت نرم‌افزاری» تاکید می‌کنند، به همین دلیل است. به گزارش پایگاه خبری آفتاب، حسن روحانی که در جمع فعالان سیاسی و نخبگان فرهنگی استان گلستان سخن می‌‌‌‌‌گفت، پیرامون برداشت‌های مکرر از حساب ذخیره ارزی طی سه سال اخیر، تصریح کرد: هنگام تدوین برنامه سوم توسعه، بحث‌های کارشناسی بسیاری در مجلس شورای اسلامی و دولت پیرامون نوسانات دائمی قیمت نفت انجام شد که نهایتا تشکیل حساب ذخیره ارزی را در پی داشت. فلسفه تشکیل این حساب آن بود که مازاد درآمد نفتی کشور برای «روز مبادا» ذخیره شود تا اگر روزی نفت ارزان شد، اقتصاد کشور صدمه نبیند. همچنین قرار شد نیمی از موجودی این حساب در قالب وام به بخش خصوصی جهت پروژه‌های اقتصادی اختصاص یابد.

وی با تاکید بر این که «متاسفانه برداشت‌های مکرر از حساب ذخیره ارزی طی سال‌های اخیرمطابق با فلسفه ایجاد آن نبوده است»، گفت: بر اساس قیمت نفت در سه سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته‌ایم. طبق برنامه ۵ ساله، دولت باید در سه سال اخیر کمتر از ۵۰ میلیارد دلار را استفاده می‌کرد. با این وصف باید پرسید که آن ۱۵۰ میلیارد دلار دیگر کجا است؟ می‌گویند که دولت برای برداشت این مبالغ از حساب ذخیره ارزی مجوز گرفته؛ اما نکته اصلی این است که این برداشت‌ها بر خلاف هدف و فلسفه ایجاد این حساب بوده است. فلسفه تشکیل، آن بود که مازاد درآمد نفتی کشور برای «روز مبادا» ذخیره شود. الان همان «روز مبادا» است. بنابراین باید بپرسیم که با این پول چه کار کرده‌اند؟ عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دولت باید گزارش دهد که موجودی این حساب چگونه مورد مصرف قرار گرفته است؟ چه مقدار از آن صرف کشاورزی و صنعت شده و چه مقدار از آن برای واردات خرج شده است؟ چه مقدار از آن صرف واردات محصولات کشاورزی شده است؟ اگر تمام خرج‌هایی که از موجودی این حساب انجام شده ضروری بوده است، این امر به آن معناست که ما حدود ۱۵۰ میلیارد دلار بیش از برنامه نیاز داشته‌ایم. با این وضع با فروش نفت ۳۰ دلاری چه کنیم؟اگر واقعا تمام خرج‌های دولت در سه سال اخیر ضروری بوده است، پس با نفت ۳۰ دلاری چه باید کرد؟

وی ادامه داد: هنگامی که با درآمدهای سرشار نفتی در جامعه «انتظار» و «هزینه» ایجاد می‌شود، کاهش ناگهانی قیمت نفت باعث می‌شود که به ناچار تمام پروژه‌های عمرانی را بخوابانند تا بتوانند هزینه‌های جاری را پرداخت کنند.