قیمت‌ها در کنار تابلوها

دومین آرت اکسپوی بزرگ تهران شامگاه اول دی‌ماه در تالار وحدت آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حضور معاون هنری وزارت ارشاد، مدیر اداره کل دفتر هنرهای تجسمی و محمود فرشچیان هنرمند نقاش و مینیاتوریست نامدار ایرانی برپا شد. در شروع این برنامه محمدحسین ایمانی خوشخو ـ معاون فرهنگی وزارت ارشاد ـ با اظهار خرسندی از شروع چنین حرکت بزرگ هنری گفت: جای خوشحالی است که با همت جمعی هنرمندان، این اتفاق بزرگ را شکل دادیم و امیدواریم در کنار آن دستاوردهای خوبی برای رونق هنرهای تجسمی داشته باشیم.

او ادامه داد: به شخصه از زمانی ‌که مسوولیت معاونت هنری وزارت ارشاد را برعهده گرفتم، دغدغه زیادی در حوزه اقتصاد هنر داشتم و همواره از نگاه اقتصادی به تجسمی نگاه کردم.

او اضافه کرد: صحبت از هنر، بدون توجه به این نگاه اقتصادی باعث می‌شود که از دیگر جوامع عقب بیفتیم. زیرا در جوامع امروزی فرهنگ به عنوان صنعت دیده می‌شود و صنایع فرهنگی به معنای نگاه اقتصادی به هنر محسوب می‌شود.

معاون هنری وزارت ارشاد تصریح کرد: این اتفاق اقتصادی این روزها در حوزه موسیقی و سینما به خوبی حاصل می‌شود، اما در حوزه هنرهای تجسمی به‌رغم این‌که تمام مولفه‌های آن همچون قیمت، عرضه، تقاضا و غیره تعریف شده است، اما همچنان در حوزه اقتصاد هنرهای تجسمی پیشرفتی نداشته‌ایم.

ایمانی‌خوشخو خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرمندان حوزه تجسمی با مشکل فروش آثار خود مواجه هستند و نمی‌دانند که برای آثار خلق‌شده خود باید چه کار کنند؟! زیرا این آثار مشتری خاص خود و طرفداران ویژه‌ای دارد، اما حرکتی کند در عرصه اقتصادی را طی می‌کند. او همچنین با اشاره به برپایی حراجی‌های بزرگ دنیا گفت: به شکل موردی در داخل کشور و سایر کشورها شاهد عرضه آثار هنرمندان تجسمی و استقبال از آن‌ها هستیم، اما این حرکت در مقابل حجم انبوه تولید آثار هنری در ایران اتفاق کوچکی است و باید شرایطی فراهم شود تا تمام هنرمندان این حوزه به شکل یکسان امکان فروش آثار خود را پیدا کنند، نه این‌که این فروش به چند هنرمند خلاصه شود. او با اشاره به پیامدهای چنین حرکتی گفت: اگر این اتفاق بیفتد، متاسفانه آثار هنری ما تبدیل به کالای لوکس می‌شود و از حجم انبوه متقاضیان آن نیز کاسته خواهد شد، درحالی که ما باید متقاضیان را در برابر عرضه‌کنندگان مشاهده کنیم که امیدوارم به همت شما به عنوان خالقان آثار هنری، این حرکت تداوم پیدا کند و برپایی اکسپوها در ایران نیز به حرکتی مستمر بدل شود.

معاون هنری با اظهار تاسف از خارج‌شدن کالای هنری از سبد مصرف خانواده‌ها عنوان کرد: این اتفاق باید بار دیگر حاصل شود تا مردم بخشی از هزینه‌های خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند و امید داریم که برپایی این اکسپو به این حرکت کمک کند و در کنار آن خریداران خارجی نیز در تقویم برنامه‌های خود نمایشگاه بزرگ فروش آثار هنری ایران را قرار دهند.

او خاطرنشان کرد: دفتر هنرهای تجسمی نیز با شناسایی بازار منطقه‌ای به این سمت می‌رود که این حرکت را به جایگاه ثابتی در دنیا بدل کند.

ایمانی در پایان تصریح کرد: بخش دولتی حامی شما است و به فراهم‌شدن این فضا کمک می‌کند، لذا می‌توانیم امیدوار باشیم که این حرکت‌های خودجوش مقطعی نباشد و در یک بستر هماهنگ پیش برود، زیرا هنرمندان ما سرمایه‌های فرهنگی و معنوی هستند که اگر وارد عرصه اقتصاد هنر نشوند کارهایشان در موزه‌ها باقی می‌ماند.

شالویی: سودی از فروش به ارشاد نمی‌رسد

در ادامه این مراسم محمود شالویی، مدیرکل اداره دفتر هنرهای تجسمی با اظهار خوشحالی از استقبال و حضور هنرمندان، نگارخانه‌داران و مجموعه‌داران خصوصی و غیرخصوصی در این اکسپو گفت: امید داریم که رویداد بزرگ هنری را رقم بزنیم، زیرا امروز باید کاری کرد تا اقتصاد هنر راکد‌مان به حرکتی پویا بدل شود.

او ادامه داد: دفتر هنرهای تجسمی باید گام‌های بلندی را با همراهی شما به سوی اقتصاد هنر بردارد و اگر این‌کار را صورت ندهد جامعه هنری با مشکل بزرگی روبه‌رو خواهد شد.

او تصریح کرد: برای ما به عنوان مسوولان هنری پسندیده نیست که هنرمندان‌مان به عنوان سرمایه‌های هنری آثار خلق‌شده خود را به دوش بگیرند و به دنبال مشتری بگردند یا منتظر برپایی حراجی‌های دیگر کشورها باشند.

شالویی عنوان کرد: گرچه افتخار بزرگی است که هنرمندان ایرانی در دیگر جوامع و حراجی‌های بزرگ افتخارآفرینی می‌کنند اما عدم حضور همه هنرمندان در این حراجی‌ها دغدغه ما است، زیرا قصد داریم هریک از شما بدون اولویتی به صورت فراگیر از این فروش بهره ببرید.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی متذکر شد: بازارهای جهانی فروش آثار هنری، ظرفیت پذیرش همه هنرمندان ایرانی را ندارد. اما اگر بتوانیم این پایگاه را در مناطق مختلف کشور برپا کنیم، به جای این‌که تعداد محدودی از هنرمندان را به حراجی‌های کشورهای دیگر بفرستیم، می‌توانیم این امکان را به شکلی همه‌جانبه برای تمام هنرمندان خود فراهم کنیم و از سوی دیگر خریداران خارجی را نیز در بازارهای هنری خود شرکت می‌دهیم و شاهد فروش همه‌جانبه این آثار هستیم.

او برپایی این آرت اکسپو را اتفاق بزرگی دانست و خاطرنشان کرد: با حمایت وزارت ارشاد و معاونت هنری این حرکت را ادامه می‌دهیم تا بازار هنری را در کشور توسعه دهیم و مطمئن باشید اگر سودی از فروش این آثار حاصل شود برای ما نخواهد بود و ما هیچ چشم‌داشتی به آن نداریم، بلکه هدف ما سرمایه‌گذاری برای رونق اقتصاد هنر است و از این روی خودمان اولین مشتری آثار شما هستیم، یعنی حتی اگر در این اکسپو خریداری هم نباشد ما خودمان خریدار آثار شما خواهیم بود.

شالویی توضیح داد: تلاش ما بر این است تا از بخش خصوصی برای استمرار برپایی این اکسپوها حمایت کنیم تا این آثار را در بازارهای جهانی به ظهور برسانیم. به همین دلیل با بسیاری از سفارتخانه‌ها و رایزنی‌ها ارتباط برقرار کردیم و تعدادی از خریداران خارجی نیز از مشتری‌های این اکسپو محسوب می‌شوند. او در پایان گفت: وزیر ارشاد در جریان برپایی این نمایشگاه از تمام دستگاه‌های دولتی درخواست کرده تا از نیم‌درصد بودجه عمرانی خود بهره بگیرند و آن را صرف خرید آثار هنری بکنند. البته با حمایت‌های ایشان طرحی درحال شکل‌گیری است تا به جای اختیاری بودن استفاده از این نیم‌درصد بودجه از سوی دیگر نهادها این اتفاق اجباری شود، پس می‌توان سال آینده را سال اکسپوهای متعدد هنری نام نهاد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم محمود فرشچیان، هنرمند نقاش با حضور در جمع گفت: خوشحالم که امروز در این جمع که همچنان در راه پرفراز و نشیب هنر که گاه نفسگیر هم هست گام برمی‌دارد، حاضر هستم. او ادامه داد: بی‌شک در راه هنر باید مقاومت و پایداری کرد، یعنی جان‌سختی و فداکاری وظایف شما است. چه بسا که اساتید بزرگ هنر ایران که امروز جاودانه شده‌اند و مایه افتخار ما هستند چنین کردند.

او سپس خطاب به تمام هنرمندان حاضر در مراسم گفت: توصیه می‌کنم که از آسان‌گیری و سهل‌انگاری در هنر پرهیز کنید و نیروی لایزال هنری خود را مصرانه به کار بگیرید و امید دارم که همگی شما موفق باشید و کشور را به استقلال، شکوه و عظمت برسانید.

بخشی از فروش برای یونیسف

در بخش پایانی این مراسم اکبر عالمی که اجرای برنامه را برعهده داشت، با اشاره به حضور یکی از نمایندگان یونیسف در این جمع گفت: قرار است در صورت تمایل هنرمندان، بخش کوچکی از فروش این آثار به صندوق یونیسف اهدا شود تا این مبلغ برای بهزیستی کودکان ایران زمین خرج شود.

سپس دکتر عصایی به نمایندگی از کریستین سالازار ـ نماینده یونیسف در ایران ـ در مراسم حاضر شد و درباره برنامه‌های یونیسف و صندوق حمایت از کودکان توضیحاتی ارائه کرد.

سپس با حضور مسوولان دومین اکسپوی هنری در تالار وحدت افتتاح شد. به گزارش ایسنا، این اکسپو که شامل آثار نقاشی، خط‌ نقاشی، حجم، مجسمه، خوشنویسی و عکس می‌شود تا ۱۵ دی‌ماه در دو طبقه تالار وحدت برپا است.

دبیر اکسپو: قیمت‌ها در کنار کارها نصب می‌شود

آثار عرضه‌شده در دومین آرت اکسپوی تهران از ۲۰۰ هزار تا ۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

امیر عبدالحسینی - دبیر آرت اکسپوی تهران ـ در گفت‌وگویی با ایسنا عنوان کرد: قیمت‌های آثار توسط نگارخانه‌داران و گالری‌دارها تعیین شده و با نظارت شورای هنری اکسپو تعدیل می‌شود و از آنجا که این قیمت‌ها نیاز به بررسی مجدد دارد، در طول نمایشگاه در کنار آثار درج نخواهد شد.

او ادامه داد: هر یک از گالری‌داران پوشه مجزایی از قیمت آثار عرضه شده خود در این اکسپو دارند که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و آثار هنرمندانی که به صورت مستقل شرکت کرده‌اند، نیز توسط موسسه توسعه هنرهای تجسمی سامان‌دهی و پیگیری می‌شود که رقم‌هایی از حداقل ۲۰۰ هزار تومان تا حداکثر ۷۰ میلیون تومان را شامل می‌شود. او همچنین درباره تعداد کلی آثار عرضه شده در این نمایشگاه بزرگ فروش توضیح داد: مجموعا ۲۵۰۰ اثر در حوزه‌های نقاشی، خط نقاشی، مجسمه و حجم، خوشنویسی و عکس به دست ما رسیده است که همه آنها در نمایشگاه نصب نشده است، بلکه از هر هنرمند یک تا دو اثر نصب شده و با فروش هر اثر، کار دیگری جایگزین آن می‌شود.

عبدالحسینی همچنین درباره انتشار کاتالوگ این اکسپو توضیح داد: کاتالوگ ارزشمندی تهیه شده است که قرار بود روز گذشته، همزمان با مراسم افتتاحیه عرضه شود، ولی به دلیل مشکلات فنی و چاپ ، ظرف امروز و فردا آماده می‌شود. این کتاب در ۱۶۸ صفحه و در قطع ۲۷ در ۲۷ آماده شده و در کنار مشخصات تمام مجموعه‌داران و گالری‌داران از هر مجموعه‌ای چند نمونه اثر نیز در این کتاب به چاپ رسیده است.

۱۵۰۰اثر، ۷۵۰هنرمند

به گزارش خبرگزاری فارس، در این نمایشگاه،‌۱۵۰۰ اثر از ۷۵۰ هنرمند در شاخه‌های خط، خط نقاشی، مجسمه‌، حجم و همچنین عکس در سه طبقه تالار وحدت به نمایش گذاشته شده است که این آثار از سوی ۵۷ نگارخانه‌دار و موسساتی چون موسسه فرهنگی و هنری صبا، موسسه توسعه هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، بنیاد حسن اسماعیل‌زاده، تعاونی نگارخانه‌داران و بنیاد آفتاب ارائه شده است. نمایشگاه بزرگ فروش آثار هنرمندان «آرت اکسپو» از سوی دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری بنیاد رودکی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی در تالار وحدت برگزار شده است. این اکسپو تا پانزدهم دی ماه در تالار وحدت برپا است.