نخست وزیر مالزی در تهران

عکس:AFP

بداوی خطاب به احمدی‌نژاد: تعلق خاصی به دیدگاه شما برای نزدیک‌تر کردن دو کشور و تبدیل آن به الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی دارم. رویداد

پیشنهاد همکاری تهران به کوالالامپور

احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کشورمان واحمد بداوی، نخست وزیر مالزی که در صدر هیاتی عالی‌رتبه وارد تهران شده است، پس از یک ساعت مذاکرات خصوصی، دور اول مذاکرات خود را آغاز کردند و در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه دو کشور، روابط دوجانبه، مسائل بین‌المللی و جهان اسلام را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

محمود احمدی‌نژاد در این نشست که پیش از ظهر دیروز پس از مذاکرات خصوصی یک ساعته انجام شد، با ابراز خشنودی از گسترش روابط برادرانه بین دو کشور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با مالزی در همه زمینه‌ها آمادگی دارد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با مالزی را به نفع دو ملت، جهان اسلام و جامعه بشری می‌داند، تصریح کرد: تهران و کوالالامپور نسبت به مسائل جهانی دیدگاه مشترک دارند و این موضوع مسوولیت‌های مشترک ما را درباره مسائل مربوط به دنیای اسلام و جهان افزایش می‌دهد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و مالزی درباره شرایط کنونی جهان دیدگاه مشترک و تحلیل یکسانی دارند، گفت: وجود چنین دیدگاهی مسوولیت دو کشور را برای همکاری و هماهنگی بیشتر سنگین تر می‌کند.

رییس‌جمهور همچنین گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های کشاورزی، توریسم، فناوری‌های جدید، انرژی، مواد غذایی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم را از جمله زمینه‌های افزایش روابط دوجانبه برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط و مناسبات دوجانبه با مالزی قائل نیست.

احمد بداوی، نخست وزیر مالزی نیز در این نشست، بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه اشاره کرد و گفت: درباره توسعه هر چه بیشتر روابط تهران و کوالالامپور تعلق خاصی نسبت به دیدگاه شما برای نزدیک تر کردن دو کشور و تبدیل آن به الگویی برای دیگر کشورهای اسلامی دارم. وی همچنین خواستار افزایش میزان تجارت و تنوع در محصولات تجاری بین دو کشور شد و اظهار کرد: مالزی از سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کند و افزایش همکاری‌ها را نمادی از تعمیق روابط و همکاری‌های خوب دو کشور می‌داند.

احمد بداوی خاطرنشان کرد: در سطح روابط بین‌الملل نیز تلاش خواهیم کرد همکاری‌های خود را در سازمان کنفرانس اسلامی، جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷ هر چه بیشتر توسعه دهیم.

نیازمند عاملی کلیدی به نام «شجاعت»‌ هستیم

محمود احمدی‌نژاد همچنین دیروز در چهاردهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، این جشنواره را یک جشن پرشکوه علمی دانست و با تشکر از همه کسانی که به عشق تعالی ایران و اسلام در حال تحقیق و پژوهش و نوآوری هستند، ‌اظهار کرد: برای فتح عرصه‌های جدید علاوه بر امکانات، فرصت و روحیه نیازمند عاملی کلیدی به نام «شجاعت»‌ هستیم. وی ادامه داد: ‌دانشگاه‌ها و اساتید باید فضای شجاعت در نوآوری را چه در آموزش و چه در هدایت دنبال کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، احمدی‌نژاد با بیان اینکه در همه زمینه‌های علمی، به خصوص در عرصه پزشکی راه‌های گوناگون برای نوآوری و ابداعات وجود دارد، به نوآوری‌ چشمگیر رازی درباره نبض و توان تشخیص بیماری‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: ‌ما به این نیاز داریم که به طور مستمر، شجاعت در نوآوری، در فضای علمی و پژوهشی کشور، تزریق شود، ‌نه اینکه تا دانشجویی مطلب جدیدی می‌آورد به او بگوییم که مرجع و استنادت را بگو؛ مرجع و استنادات در مقدمات لازم است، اما در نتیجه‌گیری لزومی ندارد؛ اگر فردی حرفی زد یا کاری انجام داد که از نظر ما صد در صد درست نبود، نباید نگران شویم.

فرار مغزها واژه درستی نیست

رییس‌جمهور همچنین در حاشیه جشنواره تبلیغاتی علوم پزشکی رازی در پاسخ به سوالی درباره فرار مغزها گفت: این موضوع واژه درستی نیست؛ چرا که نگاه ایران همواره جهانی بوده و فرهنگ و تمدن ما با رفت و آمدها گسترش یافته است. وی افزود: ایرانی در هر جا که باشد قلبش برای ایران می‌تپد و در خدمت جامعه بشری است؛ ایران کانون جوشش نخبگان است و جشن امروز نیز تنها گوشه‌ای از توانمندی ایران است که با رقابت‌های سخت و فشرده عصاره کوچکی از آن به نمایش گذاشته شده است. احمدی‌نژاد، ملت ایران را ملتی پرتوان با نگاه انسانی توصیف و اظهار کرد: البته طبیعی است که ما تلاش کنیم در وهله اول از توان متخصصین ایرانی در سرزمین خودمان استفاده شود.