محرم در آینه تصویر
اکران دو فیلم سینمایی « سهم گمشده» و «دلشکسته» در ماه محرم امسال، پس از مدت‌ها تعداد تولیدات سینمای ایران را با محور امام حسین(ع)، قیام عاشورا و عزاداری‌های ایرانیان به عدد عجیب و دور از انتظار 3 رساند.

«روز واقعه» شهرام اسدی پس از نمایش در سینماها سال‌هاست که به برنامه ثابت تلویزیون در ایام محرم تبدیل شده و تنها اثر قابل اعتنا و نسبتا شناخته‌شده دیگر «تعزیه» اثر ناصر تقوایی است. فیلم‌هایی هم پیش از این ساخته شده‌اند که غیرمستقیم در بطن و حاشیه خود به مضامین عاشورایی و ارتباط با آن پرداخته‌اند که از مشخص‌ترین آنها می‌توان به «پرواز در شب» مرحوم رسول ملاقلی‌پور، «به خاطر هانیه» کیومرث پوراحمد، «راه طی شده» عباس رافعی و «سینه سرخ» پرویز شیخ‌طادی اشاره کرد.
«سهم گمشده» نخستین فیلم حسن نجفی است که مضمونی عاشورایی دارد و با حضور بازیگران باکویی در آذربایجان ساخته شده است. کامران یونس، خالده قلی اوا، گلزار قربان اوا، قربان مسیم‌اف، اتکم اسکندراف و مهربان خانلار بازیگران فیلم هستند و داستان درباره زنی به نام زینب اهل آذربایجان است که تصمیم می‌گیرد خانواده‌اش را دور هم جمع کند. او پسرش را وامی‌دارد تا برای شفای کودکش به نذر خود وفا کرده و بچه را به مراسم عزاداری عاشورا در ایران ببرد.
«دلشکسته» نخستین فیلم علی روئین‌تن و داستان دختر و پسری از دو خانواده مختلف است که می‌خواهند با هم ازدواج کنند. دختر و خانواده‌اش به شدت نسبت به خانواده‌های مذهبی و انقلابی موضع‌گیری دارند، اما به تدریج تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر موضع می‌دهند. زنده‌یاد خسرو شکیبایی، فریبا کوثری، آفرین عبیسی، اکبر عبدی، شهاب حسینی، بیتا بادران، رضا رویگری، شقایق فراهانی و مجید مشیری بازیگران فیلم هستند.
مناسبتی‌ها و غیر‌مناسبتی‌های تلویزیون
اما تلویزیون نیز مانند هر سال مجموعه‌های مناسبتی و فیلم‌های تلویزیونی را روی آنتن می‌فرستد که هیچ‌گاه در سالیان گذشته نتوانسته‌اند موفقیت سریال‌های مناسبتی ماه رمضان را تکرار کنند. امسال هم تلویزیون در تاسوعا و عاشورا میزبان هفت فیلم و یک تئاتر است و فیلم‌های قربانی، ستاره خضرا، کاکتوس، زندگی خاموش، شب دهم، زائر، گنجشک و تئاتر‌ تلویزیونی سکوت در روزهای تاسوعا و عاشورا از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود.
فیلم تلویزیونی «ستاره خضرا» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا ورزی و با بازی محمد صادقی، چنگیز وثوقی، اکبر عبدی، احمد نجفی، سعید نیکپور، فخرالدین صدیق شریف، مهدی کاسه‌ساز و لیلا موسوی آماده پخش شده است. «ستاره خضرا» داستان خولی و همراهان اوست که حاملان سر مبارک حضرت امام حسین (ع) به سوی شام هستند. آنان در بین راه به یک صومعه می‌رسند و آنجا یک راهب مسیحی متوجه صندوقچه حاوی سر حضرت می‌شود. داستان فیلم بسیار شبیه نمایش موفق «خورشید کاروان» است که از حدود دو دهه پیش هر سال در ماه‌های محرم و صفر اجرا می‌شود.
فیلم تلویزیونی «قربانی» ساخته علی شاه‌حاتمی است. این فیلم به تهیه‌کنندگی حسین صابری ساخته شده و مهدی فقیه، اسماعیل خلج، کاظم بلوچی و محمدرضا نوروزی در آن بازی کرده‌اند. «قربانی» داستان پیرمردی به نام عمو قربان باغبان پارک است که زندگی او با ورود مردی جوان تغییر می‌کند.
فیلم سینمایی «شب دهم» ساخته جمال شورجه است و جهانبخش سلطانی، ولی‌الله شیراندامی، علیرضا اسحاقی و امیرحسین شریفی بازیگران فیلم هستند و داستان آن درباره عزیز سحرخیز است که شب دهم ماه محرم پس از درگیری خیابانی عزاداران با ماموران ارتش می‌گریزد و همسرش را تنها رها می‌کند.
در فیلم «زائر» به کارگردانی عباس شیخ‌بابایی، زهرا سعیدی، حسین خانی‌بیک و اکبر سنگی بازی می‌کنند و در خلاصه داستان آن آمده است: اکبر در ۱۲ سالگی به جبهه می‌رود و پس از ملاقات با یک رزمنده‌ در ایستگاه صلواتی شیفته امام حسین (ع) می‌شود.
فیلم تلویزیونی «گنجشک» ساخته داریوش ربیعی به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر رضایی برای گروه نمایش و فیلم شبکه چهار تهیه شده و داستان پزشکی است که بچه‌ای را عمل می‌کند، اما بچه می‌میرد و... فرهاد جم، زیبا بروفه، رضا فیاضی، آرش نوذری، ساقی زینتی، احمدرضا رافعی و خسرو شهروز در «گنجشک» بازی کرده‌اند.
تئاتر تلویزیونی «سکوت» به نویسندگی و کارگردانی هنری مهرداد رایانی مخصوص روی آنتن می‌رود. این تئاتر تلویزیونی به تهیه‌کنندگی نیما دهقان و کارگردانی تلویزیونی بیژن صمصامی با محوریت دفاع مقدس تهیه شده و امین زندگانی، سپیده نظری‌پور، شیوا بلوریان، اسرافیل علمداری و اشکان رایانی مخصوص در آن بازی کرده‌اند. «سکوت» روایتگر مادری است که نسبت به اتفاق‌های روزمره افراد خانواده و دختر و پسرش سکوت کرده است و این سکوت به خاطر همسر شهید اوست، تا اینکه تصمیم می‌گیرد سکوت خود را بشکند و ...
فیلم سینمایی «کاکتوس» نیز روی آنتن شبکه دو می‌رود. این فیلم به کارگردانی جازمین یوئن کاروکان تولید 2008 استرالیا است و تراویس مک‌‌ماهان، دیوید لایونز و برایان براون در آن بازی کرده‌اند. «کاکتوس» درباره دو مرد گروگان و گروگانگیر است که در سفری طولانی همراه می‌شوند و توان و تحمل آنها مورد آزمون قرار می‌گیرد.
فیلم سینمایی «زندگی خاموش» هم از شبکه دو پخش می‌شود. این فیلم به کارگردانی جیا ژانگ که تولید ۲۰۰۶ چین و هنگ‌کنگ و مدت زمان آن ۱۱۱ دقیقه است. ژائو تائو و هان سانسینگ در این فیلم بازی می‌کنند و داستان درباره تاثیر احداث یک سد بر زندگی مردم ساکن در شهر فنجی کنار رود یانگ تسه است.
«زندگی خاموش» نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و در کمال شگفتی جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد. ژانگ پارسال نیز با این فیلم برنده جایزه بهترین کارگردان از جوایز فیلم آسیا شد.