مرور خاطرات 30 سال سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر

مهر- فیلم‌های برگزیده و ماندگار ۳۰ سال سینمای ایران در بخش ویژه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر مرور می‌شود که با نگاهی به تولیدات ارزشمند سی سال اخیر می‌توان فهرست این آثار را تنظیم کرد.

همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب در جشنواره فیلم فجر امسال بخشی ویژه به مرور تولیدات ارزشمند این سال‌ها اختصاص پیدا کرده که اعضای ستاد برگزاری جشنواره این روزها سرگرم انتخاب آثار مربوط به این بخش هستند. با نگاهی به آثار برگزیده ۲۶ دوره جشنواره و فیلم‌هایی که با استقبال مواجه شده‌اند، می‌توان به فهرستی اولیه رسید.

نخستین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی سال ۶۱ برگزار شد که پیش از آن در سال‌های ۵۵ و ۵۶ تولید فیلم‌ در سینمای ایران به حالت راکد درآمده و تعداد آثار تولید شده در یکسال به کمتر از ۱۰ اثر رسیده بود. با وقوع انقلاب طبیعتا سینما نیز با تحولاتی مواجه شد.

«زیر پوست شهر» بنی‌اعتماد، «حکم» و «دندان مار» کیمیایی، «باشو غریبه کوچک» بیضایی، «دونده» امیر نادری، «دیده‌بان» و «مهاجر» حاتمی‌کیا، «بودن یا نبودن» عیاری، «گربه‌ آوازه‌خوان» و «گلنار» کامبوزیا پرتوی، «شب یلدا» پوراحمد، «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و «شب‌های روشن» فرزاد موتمن از دیگر فیلم‌هایی هستند که می‌توانند در فهرست فیلم‌های منتخب ۳۰ سال سینما قرار بگیرند.