رایزنی جلیلی با مقامات لبنانی در بیروت

دنیای‌اقتصاد- دیدارهای سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی، پس از رایزنی با سران حماس و جنبش جهاد اسلامی و بشار اسد رییس‌جمهور سوریه دیروز در بیروت با مقام‌های لبنان پی گرفته شد. این در حالی است که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز قرار است امروز به دمشق سفر کند و تلاش‌های دیپلماتیک ایران را برای ارزیابی شرایط منطقه و پیگیری حقوق مردم غزه ادامه دهد. افزون بر این، تلاش‌های داخلی مقام‌های ایران درباره غزه همچنان پیگیری می‌شوند. روزنامه النهار درباره دیدار سعید جلیلی با سران لبنانی نوشت: طرف ایرانی در جریان مذاکراتش با مسوولان لبنانی اعلام کرد که تهران آمادگی دارد برای یافتن راه‌حل‌هایی که بحران کنونی غزه را پایان دهد همکاری کند.

جلیلی پیش از این، در دیدار با مقام‌های سوری و فلسطینی در دمشق پایان حملات ارتش اسرائیل به غزه و محاصره این شهر را خواستار شده و گفته بود: اسرائیل با حمله به غزه یک گام دیگر به فروپاشی نزدیکتر شده است. بشار اسد نیز در دیدار با جلیلی با محکوم کردن بی‌تفاوتی برخی کشورها و مجامع بین‌المللی و عدم اقدام فوری در پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی گفته بود؛ پایان فوری این بی‌تفاوتی‌ها و رفع حصار از مردم ستمدیده غزه باید در رفع اولویت‌های همه پیشنهادهایی باشد که برای پایان بحران مطرح می‌شود. خالد مشعل رهبر حماس و رمضان عبدالله شلح نیز آخرین وضعیت غزه را برای دبیر شورای عالی امنیت ملی گزارش کرده بودند، اما در تازه‌ترین تحول دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با نخست وزیر لبنان، آخرین تحولات غزه و روابط دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه النهار با اشاره به گفت‌وگوی دبیر شورای عالی امنیت ملی با میشل سلیمان، رییس جمهور لبنان تصریح کرد: رییس‌جمهور لبنان بر اهمیت برپایی کنفرانس فوق‌العاده کشورهای عربی برای ایجاد موضع متحد کشورهای عربی در حمایت از فلسطینی‌ها تاکید و به اهمیت اتحاد میان فلسطینی‌ها و کشورهای عربی اشاره کرد. جلیلی نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی و صراحتا اعلام می‌کند که آمادگی کامل را برای همکاری با جامعه جهانی برای پایان دادن به فجایع و تلاش برای ایجاد راه‌حلی برای بحران غزه دارد. وی درباره آغاز عملیات‌های زمینی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: حملات نظامی زمینی اسرائیل بیانگر حالت یاس و ناامیدی اسرائیل است و رفتارهای آن نشان‌دهنده آن است که این رژیم به بن بست رسیده است.

همچنین جلیلی در دیدار با سنیوره با اشاره به استمرار کشتار مردم بی‌دفاع غزه توسط ماشین جنگی رژیم صهیونیستی گفت: همه‌ کشورها باید با استفاده از ابزارها و توانمندی‌های سیاسی خود، برای متوقف کردن فوری کشتار و رفع حصار از مردم غزه اقدام کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با ابراز خرسندی از تثبیت استقرار و آرامش و انسجام ملی در لبنان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به پیشرفت لبنان اعلام کرد. فواد سنیوره نیز در این دیدار با اشاره به تاریخ طولانی روابط دو کشور و منافع مشترک خواستار گسترش مناسبات میان بیروت و تهران شد.

جلیلی همچنین در دیدار نبیه بری، رییس مجلس لبنان گفت: نمایندگان ملت‌ها در پارلمان‌های جهان باید از همه امکانات و توانمندی‌های خود برای متوقف کردن کشتار مردم بی‌دفاع غزه و پایان دادن به محاصره آنان استفاده کنند.

نبیه بری نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدام‌ها و تصمیم‌های اتحادیه پارلمان عرب که چند روز پیش در شهر صور لبنان برگزار شد،‌ بر استمرار تلاش برای فعال کردن همه امکانات پارلمانی جهان عرب، جهان اسلام و آسیا تاکید کرد. یکشنبه شب نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با سید حسن‌نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آخرین تحولات در غزه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و جلیلی پس از زیارت مزار شهید عماد مغنیه بار دیگر راهی دمشق شد.

از سوی دیگر،‌ سردار سرلشکر جعفری در حاشیه مراسم چهاردهمین سالگرد شهید ستاری در جمع خبرنگاران درباره غزه اظهار کرد:‌ با توجه به سابقه‌ای که از ملت غزه وجود دارد و این‌که در سختی‌ها رشد کرده‌اند و نیز با توجه به روحیه سلحشوری آن‌ها به نظر می‌رسد که تا چند روز دیگر شاهد شکست اسرائیل در منطقه غزه باشیم.

وی با بیان این‌که «مدل جنگ و مقاومت مردم غزه نیازی به کمک سایر کشورها از نظر نظامی، نیرو و امکانات ندارد»، افزود: غزه در طول تاریخ مقاوم بوده است و مردمانی بسیار با روحیه و مقاوم دارد و وضعیت جغرافیایی آن منطقه نیز به شکلی به آن‌ها اجازه می‌دهد مقاومت خود را انجام دهند. وی ادامه داد: با توجه به تلاش‌ها برای ساخت سلاح و موشک‌های دست‌ساز، همین برای آن‌ها کفایت می‌کند و بیشترین نیروی دفاعی را برای مقاومت به آن‌ها می‌دهد. به نظر می‌رسد آن‌ها سلا‌ح‌های اولیه‌ای که برای دفاع از یک شهر و منطقه نیاز است را در اختیار دارند و احتیاجی به کمک کشورهای دیگر ندارند. فرمانده کل سپاه با اشاره به واکنش برخی از کشورهای عربی در قبال مساله غزه نیز گفت: متاسفانه ملت‌های مسلمان چنین انتظاری از این حرکت برخی سران‌ دولت‌های عربی نداشتند که آن‌ها به این تجاوز دشمنان اسلام در بخشی از منطقه فلسطین چراغ سبز نشان بدهند. وی تاکید کرد: این ننگ در تاریخ این دولت‌های عربی باقی خواهد ماند و حتما در این دنیا عقوبت آن را پس خواهند داد؛ چراکه هر مسلمانی که در این رابطه سکوت کند مجازاتش را در همین دنیا خواهد دید. وی درباره‌ اظهارات اخیر خود مبنی بر بحث تکرار ۱۳ آبان و نیز تحصن دانشجویان بسیجی در چند روز گذشته خاطرنشان کرد: صحبتی که با بسیج دانشجویی داشتیم این بود که بسیجیان دانشجو باید در رابطه با عمل به تکلیف انقلابی خود همواره آمادگی داشته باشند. بعد از این مساله مثالی زدم و به ۱۳ آبان ۵۸ اشاره کردم و گفتم اگر دانشجویان آن روز هم روحیه‌ انقلابی و تکلیف‌گرایی نداشتند نمی‌توانستند آن اقدام انقلابی را انجام دهند و بعد هم این ماجراها پیش آمد. وی ادامه داد: طبیعتا نیروهای انقلاب همیشه باید آمادگی از خودگذشتگی و عمل به تکلیف انقلابی خود را داشته باشند و ملت شهیدپرور ایران اسلامی هم با همین روحیه از انقلاب حمایت کرده و ملت‌های دیگر با درس گرفتن از این مساله در برابر زورگویان می‌ایستند.

اطلاعیه سپاه در همین حال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، با محکوم کردن حملات ددمنشانه اخیر صهیونیست‌ها به غزه، مسلمانان جهان را به وحدت در برابر استکبار جهانی، به‌ویژه جنایتکاران صهیونیست فراخواند. در این اطلاعیه آمده است: در روزهایی که غفلت‌زدگان و آلودگان به چرب و شیرین دنیا خود را به خواب زده بودند تا مگر صدای مظلومیت برادران مسلمان خود را در غزه و در زیر یکی از وحشیانه‌ترین حملات تاریخ بشریت نشنیده بگیرند، بار دیگر صدای رسای یا حسین (ع) در گوش عالم طنین‌انداز شد و رایحه دلنشین عاشورای حسینی دل‌های مرده را زنده کرد.