بودجه مترو در دولت نهم به یک پنجم کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه از غیر واقعی بودن آمار ارائه شده در نشست خبری سخنگوی دولت در مورد پرداخت اعتبارات به مترو در سه سال گذشته انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی اظهار کرد: به‌رغم اظهارات سخنگوی محترم دولت، بودجه مترو در دولت نهم نه تنها دو برابر نشده بلکه به یک پنجم نیز کاهش یافته است.

وی بازی با اعداد و ارقام و پنهان کردن حقایق و واقعیت‌های موجود را در شأن سخنگوی محترم دولت ندانست و افزود: امیدواریم سوء نیتی درکار نباشد و صرفاً ارائه آمار و اطلاعات غلط به جناب آقای دکتر الهام باعث اظهار مطالب غیر واقع از سوی ایشان شده باشد.

مدیرعامل مترو تهران با اشاره به اینکه در سال ۸۴ مترو دارای ۱/۲‌میلیارد دلار معادل دو هزار میلیارد تومان بودجه فاینانس برای خطوط سه و چهار بود و در سال ۸۵ نیز ۹۰۰‌میلیون یورو معادل یک هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومان برای خطوط شش و هفت به بودجه مترو اضافه شد تصریح کرد: همان موقع مناقصات برگزار و قرارداد به تصویب شورای محترم اقتصاد رسید و به بانک مرکزی ابلاغ شد ولی متاسفانه به دلیل شرایط کشور و مشکلات بانکی و بیمه‌ای در سطح بین‌المللی امکان استفاده از این بودجه فراهم نشد.

هاشمی با بیان اینکه دولت به‌رغم کسب ۲۰۰‌میلیارد دلار درآمد ارزی حاضر نشد بودجه مترو را به اندازه مورد نیاز و مصوب تامین کند، افزود: در طول این چهار سال تنها ۴۶۰‌میلیارد تومان بودجه مصوب مجلس را پرداخت نموده‌اند که در مقایسه با بودجه دو هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومانی مترو که صرفا برای سال‌های ۸۴ و ۸۵ به تصویب رسیده بود، بودجه مترو نه تنها افزایش نیافته بلکه تنها به ۲۰‌درصد رسیده است.

وی امکانات موجود مترو را شامل ۵۰ ایستگاه و ۵/۹۳‌کیلومتر خطوط مترو و نیز ۶۵۰ واگن و لوکوموتیو برشمرد و گفت: البته همه این تجهیزات در دولت‌های گذشته تامین اعتبار، خریداری و ساخته شده و هیچ کدام ارتباطی به دولت نهم ندارد.

مدیرعامل مترو تهران با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت که بودجه جاری مترو در سال جاری را ۸/۲۳‌میلیارد تومان اعلام کرد، یادآور شد: بهتر بود ایشان توضیح می دادند از این مقدار تا این تاریخ چه میزان پرداخت شده وآیا یارانه یک دستگاه اجرایی توسط دولت بعد از گذشت ۱۰ ماه باید صفر باشد؟

هاشمی در پایان با بیان اینکه در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش کاملی از مصوبات اجرا نشده و تعهدات مالی دولت در چند سال گذشته به نمایندگان مجلس ارائه شد خاطرنشان کرد: آنچه سخنگوی دولت از آن به عنوان رشد

صد درصدی اعتبارات مترو تهران نام برده، تنها در سطح مصوبات مجلس است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی مجلس پیشنهاد تشکیل کمیته حل اختلافی را دادند تا تناقضات آماری موجود در بخش اعتبارات حمل‌ونقلی تهران مشخص شود که این موضوع مورد استقبال معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران قرار گرفت.