دنیای اقتصاد - سرنوشت بنزین در سال آینده مهم‌ترین پرسشی است که این روزها در محافل اقتصادی ایران مطرح می‌شود؛ پرسشی که دیروز محور سوالات خبرنگاران در جلسه و حاشیه‌ صبحانه اتاق بازرگانی و صنایع‌و‌معادن تهران از غلامحسین نوذری وزیر نفت و اکبر ترکان معاون وزیر نفت بود؛ سوالاتی که منجر به پاسخ‌های مشروحی از سوی ترکان شد و معلوم گردید که سال آینده عرضه بنزین صد تومانی متوقف خواهد شد و چیزی به نام بنزین صد تومانی دولتی و بنزین آزاد ۴۰۰تومانی نخواهیم داشت و تمام این مسائل جمع خواهد شد و راهکار جدیدی ارائه می‌گردد. البته ترکان در شرایطی از توقف عرضه بنزین در سال آینده مانند سال جاری خبر داده است که چندی پیش هم مباحث مهمی در کمیسیون انرژی مجلس درباره تعیین سرنوشت بنزین در سال ۸۷ به عمل آمد و برخی نمایندگان پیشنهاد شناورسازی قیمت بنزین را ارائه داده‌اند.

همچنین حدود دو هفته پیش هم روسای کمیسیون‌های مجلس با برخی مقامات دولتی جلسه مشترکی برگزار کردند و پیشنهاد درباره بنزین ۸۸ ارائه شد. از جمله دولت اعتقاد به عرضه بنزین ۴۰۰ تومانی داشت، اما نمایندگان بار تورمی بنزین ۴۰۰ تومانی را زیاد دانسته و در عوض پیشنهاد کردند بنزین حدود ۲۶۰ تا ۲۸۰ تومان عرضه شود و این قیمت تا پایان سال ثابت بماند و نوسانات بازار نفت هم تاثیری بر تغییر قیمت بنزین نداشته باشد. اگرچه هنوز مباحث به سرانجام نهایی نرسیده است ولی می‌توان مخرج مشترک نظرات دولت و مجلس را بر توقف بنزین ۱۰۰ تومانی در سال آینده دانست که ظاهرا به علت کاهش قیمت جهانی نفت و در نتیجه کاهش درآمدهای نفتی دولت امکان عرضه بنزین صدتومانی باقی نمانده است و قطعا سال آینده بنزین گران خواهد شد. اما در اینکه بنزین به چه مقدار گران شود، محل بحث شدید دولتی‌ها و مجلسیان است و تاکنون نتیجه روشنی از آن گرفته نشده است.

اما با این وجود اکبر ترکان در پایان جلسه صبحانه با مسوولان اتاق بازرگانی آماری ارائه داده است که حاکی از کسری بودجه شدید دولت برای واردات بنزین است.

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، کسری بودجه امسال واردات بنزین را چهار میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار برآورد کرد و گفت: عرضه بنزین یکصد و چهارصد تومانی از سال آینده متوقف شده و در سه مرحله با قیمت ۹۰درصد FOB خلیج فارس به فروش خواهد رسید. ترکان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: پس از گذشت سه سال، بنزین در کشور با قیمت ۹۰درصد فوب خلیج فارس به فروش خواهد رسید که این موضوع در طرح تحول اقتصادی دولت نیز لحاظ شده است.

ترکان با اشاره به این که در سه مرحله پس از تصویب لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها این قیمت اعمال می‌شود، قیمت هر بشکه نفت در سال آینده را بیش از ۵۲ دلار برآورد کرد و افزود: در سه سال آینده قیمت نفت بالای ۵۲ دلار خواهد رسید که این رقم به ترتیب در دو و سه سال آینده به ۶۰ دلار و ۷۵ دلار می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به این که از سال آینده عرضه بنزین ۴۰۰ تومانی به صورت آزاد و یکصد تومانی به قیمت دولتی به کلی منتفی می‌شود، اظهار کرد: قیمت بنزین در ایران به تدریج و در سه گام به قیمت فوب خلیج فارس عرضه می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان این که گام‌های یاد شده در قیمت بنزین به طور دقیق سیاستگذاری می‌شود، ادامه داد: در مرحله نخست تغییر قیمت بنزین به طور تدریجی انجام می‌شود، سیاست‌هایی نیز برای چگونگی این تغییر قیمت در نظر گرفته شده، در گام‌های دوم و سوم پایه‌ریزی و عملیاتی کردن قیمت واقعی بنزین به ۹۰درصد فوب خلیج فارس انجام می‌شود.

وی با بیان این که سیاستگذاری قیمتی برای دیگر فرآورده‌های نفتی نیز باید به کار گرفته شود، توضیح داد: قیمت جهانی نفت گاز از بنزین گران تر است، با این حال نفت گاز (گازوئیل) در اقتصاد ایران اثری متفاوت از آثار جهانی دارد، زیرا این فرآورده نفتی در حمل و نقل و مصارف صنعتی کاربرد گسترده ای دارد، از این رو ملاحظاتی که در باره قیمت نفت گاز صورت می‌گیرد، بیشتر از بنزین خواهد بود.

وی با بیان این که لایحه بودجه سال آینده اول ماه‌بهمن به مجلس تقدیم خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا زمان تصویب طرح هدفمندکردن یارانه‌ها نتوان در این زمینه اظهار نظر کرد، زیرا لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به طور قطع لایحه بودجه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت درباره کسری بودجه بنزین برای ماه‌های پایانی سال جاری تصریح کرد: مجموع بودجه واردات بنزین و نفت گاز ۳/۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود، اما پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال به بیش از ۵/۷میلیارد دلار برسد.