شکست اسرائیل

عکس: ایسنا

کمیته‌ امداد برای تحت‌پوشش قرار دادن فرزندان شهدا و بازسازی غزه اعلام آمادگی کرد

دنیای اقتصاد- اعلام آتش‌بس یکجانبه اسرائیل واکنش منوچهر متکی، وزیر امور خارجه و چند مقام دولتی و نمایندگان مجلس را در پی داشته است. متکی این آتش‌بس را شکست رژیم صهیونیستی در غزه و پیروزی مقاومت اسلامی و مردم غزه ارزیابی کرده است. حسین شیخ‌الاسلام، قائم‌مقام وزیر خارجه نیز دلیل برقراری آتش‌بس یک طرفه از سوی اسرائیل را «حفظ آبروی» این رژیم دانسته است. این در حالی است که برخی از مقام‌های رژیم اسرائیل نیز بر شکست این رژیم صحه گذاشته‌اند، از جمله اسرائیل کاتز، یکی از اعضای حزب راستگرای لیکود در واکنش به توقف حملات به غزه گفته است: تمام اهداف عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کابینه رژیم اسرائیل در نشست دیروز خود، پس از ۲۲ روز مقاومت مردم فلسطین در مقابل حملات نظامی این رژیم، طرح آتش‌بس مصر را تصویب و اعلام آتش‌بس موقت کرده است. این آتش‌بس ۱۰ روزه است و قرار است مقامات اسرائیل پس از رایزنی با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد در قاهره درباره آتش‌بس طولانی‌مدت تصمیم بگیرند.

در همین حال، وزیر خارجه اعلام آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی را بیانگر شکست آن رژیم در دستیابی به اهداف اعلام شده آنان و پیروزی مقاومت اسلامی و مردم قهرمان غزه در برابر ارتش تا دندان مسلح دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، متکی در پاسخ به سوالی درباره اعلام یکجانبه

آتش بس توسط رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: اولا علت چنین تصمیمی از سوی سردمداران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی بیانگر شکست آن رژیم در دستیابی به اهداف اعلام شده آنان و پیروزی مقاومت اسلامی و مردم قهرمان غزه در برابر ارتش تا بن دندان مسلح آن رژیم طی ۲۲ روز گذشته است و ثانیا صرف توقف حملات هوایی، دریایی و زمینی بدون خروج نیروها از مواضع اشغال شده برای متوقف شدن درگیری‌ها کفایت نمی‌کند و ضروری است نیروهای این رژیم از مناطق اشغالی غزه خارج شوند. وی افزود: باقی ماندن این نیروها در مناطق مذکور خود به خود تحریک‌کننده است و تضمینی برای توقف درگیری‌ها وجود ندارد.متکی اضافه کرد: بدیهی است بازگشایی گذرگاه‌ها همراه با خروج نیروهای رژیم صهیونیستی از غزه می‌تواند مقدمات آرام سازی را فراهم کند.شیخ‌الاسلام نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی در مورد دلایل اعلام آتش‌بس یک جانبه از سوی رژیم صهیونیستی در حمله به غزه اظهار کرد: این رژیم هر چه در توانش بوده انجام داده و از سر استیصال با آمریکا قراردادی را به امضا رسانده در حالی که این قرارداد باید بین دو طرفی باشد که با یکدیگر درگیرند. وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی به اهدافی که می‌خواسته نرسیده است و بنابراین به این کار دست زده تا آبرویش حفظ شود.

قائم‌مقام وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اتخاذ دیرهنگام مواضع ضد صهیونیستی توسط برخی از کشورهای عربی گفت: همه فهمیده‌اند که مقاومت به پیروزی رسیده است و آنانی که در این توطئه شرکت کرده‌ بودند به هر اقدامی دست می‌زنند تا خود را نجات دهند.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران طرح مدونی در مورد حل بحران غزه نداشته است ولی تحقق شروطی را خواستار بوده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که در اظهارات دکتر احمدی‌نژاد در اجلاس دوحه منعکس بود، توقف حملات وحشیانه‌ صهیونیست‌ها، عقب‌نشینی از غزه، رفع محاصره و بازگشایی معبرها را خواستار است. او ادامه داد: برای تحقق این مساله هر آن چه که لازم است باید انجام شود ضمن این که باید همگی کمک کنیم تا بازسازی غزه نیز به طور مطلوب پیش رود و سران جنایتکار اسرائیل نیز محاکمه شوند. این در حالی است که بازسازی غزه مورد توجه سایر مقام‌های ایران و از جمله حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز قرار دارد. به گونه‌ای که انواری از اقدام کمیته‌ امداد امام (ره) برای جمع‌آوری کمک‌های مردم مسلمان ایران برای مردم غزه خبر داد و گفت: درصدد هستیم کمک‌ها را از طریق کشتی‌های دیگری نیز تدارک و ارسال کنیم؛ ضمن این که در بحث بازسازی‌ها نیز کمک‌هایی را صورت خواهیم داد.

وی ادامه داد: کلیه‌ فرزندانی که پدران و مادرانشان شهید شدند، تحت پوشش کمیته‌ امداد کمک می‌گیرند و کمک‌های مردم در قالب حامیان این کودکان جمع‌آوری می‌شود؛ ضمن این که در ارسال مواد غذایی و تامین آن محدودیتی نداریم و امدادگران و مردم نیز می‌توانند برای اعزام به منطقه ثبت‌نام کنند. در همین حال حبیب‌الله عسگر اولادی نماینده‌ مقام معظم رهبری در کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) نیز این پیروزی را به مردم غزه و فلسطین تبریک گفت و از آمادگی کمیته‌ امداد برای بازسازی غزه در قالب یک طرح ضربتی فوق‌العاده خبر داد. ایران افزون بر بازسازی غزه، به پیگیری جنایات نظامی اسرائیل نیز نظر دارد، آنچنان که محمد جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که قطعا اگر عزم بین‌المللی جهت پیدا کند می‌تواند در محاکمه جنایتکاران غزه مفید واقع شود، تصریح کرد: تمامی آزادی‌خواهان و طرفداران عدالت در سراسر جهان یکصدا و با یک ادبیات خواستار محاکمه جنایتکاران هستند.

کریمی قدوسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که چندین راهکار برای محاکمه و مجازات جنایتکاران وجود دارد، افزود: راهکار اول دادگاه بین‌المللی لاهه است که می‌توان در آنجا طرح دعوا کرد، اما باید دولتی از دولت دیگر شکایت به عمل بیاورد. وی تشکیل دادگاه کیفری در ارتباط با جنایات جنگی را دیگر راهکار محاکمه جنایتکاران رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: در این دادگاه دادستان می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم جنایات در جهان و به ویژه در غزه باشد و طرح دعوا کند، و دستور پیگیری و تعقیب آن را بدهد.

وی خاطرنشان کرد: جمعی از حقوقدانان و وکلا نیز می‌توانند با ارائه دادخواست به این دادگاه خواستار پیگیری، مجازات و تعقیب جنایتکاران در این دادگاه باشند. کریمی‌قدوسی با بیان این‌که راهکارهای قانونی نیز در مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد، اظهار کرد: البته شورای امنیت سازمان ملل نشان داد که با جنایتکاران در فاجعه غزه همراهی دارد و امیدی وجود ندارد، چرا که حتی قطعنامه موثری نیز در ارتباط با بیان فاجعه غزه صادر نکرد و به نوعی به تشویق رژیم صهیونیستی به خاطر نفوذ آمریکایی‌ها پرداخت. وی با اشاره به این‌که مردم دنیا نیز باید راهکار جدیدی را برای دستگیری و محاکمه جنایتکاران ابداع کنند، گفت: این اتفاقی است که حتما در تاریخ خواهد افتاد و منجر به دستگیری بوش، بلر و سران رژیم صهیونیستی خواهد شد. وی با بیان این‌که شعار تمامی آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان در سراسر جهان محاکمه جنایتکاران است و به هر طریق ممکن این اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: دولت، مجلس و قوه قضائیه و کمیسیون امنیت ملی در این زمینه جلسات تخصصی تشکیل دادند و تصمیمات خوبی از سوی قوه قضائیه نیز در این خصوص اتخاذ شده که در حال پیگیری است. کریمی با اشاره به اجلاس فوق‌العاده سران عرب درباره حادثه غزه گفت: آنچه در قطر اتفاق افتاد این بود که از بین کشورهای قابل توجه عربی، تعداد محدودی جمع شدند و تعدادی از کشورهای اسلامی به همراه منطق عدالت و مبارزه با ظلم و استکبار حرکت کردند و به این نتیجه رسیدند که عدالت‌طلبی و مبارزه با ظلم در مقابل منطق زور و جنایت به پیروزی خواهد رسید.

این نماینده مجلس تشکیل این اجلاس در قطر را مشخص کننده طرفداران خشونت و جنایت و منطق عدالت و آزادی ارزیابی کرد و گفت: در مقابل صف‌بندی آمریکایی و صهیونیستی، صف‌بندی مسلمانان و انسان‌های باوجدان هم مشخص شد که عده‌ای از سران کشورهای اسلامی و از طرف اقشار مختلف مردم در صف دفاع از مظلوم و مقابله با ظلم در این اجلاس شرکت کردند.