82 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در سال 2008

دنیای اقتصاد - ۸۲ میلیارد دلار رقمی‌‌‌است که برای درآمد‌‌های نفتی ایران در سال ۲۰۰۸ میلادی اعلام شده است. رقمی‌‌‌که البته پیش‌بینی می‌شد بیشتر از این‌ها باشد، اما به خاطر سقوط ناگهانی و سریع نفت کمتر از پیش‌بینی‌ها محقق شد، اما با این وجود همین رقم هم نشان‌دهنده درآمد‌‌های طلایی ایران از محل فروش نفت خام است که به نظر می‌رسد دستیابی به چنین رکوردی در سال‌جاری میلادی دور از انتظار باشد. به گزارش خبرگزاری فارس بر اساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، متوسط قیمت نفت ایران که در ده ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۱۰۲ دلار در هر بشکه بوده است، در ماه یازدهم یعنی نوامبر به ۵۲ دلار در هر بشکه رسید که کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌‌‌دهد و در ماه پایانی سال ۲۰۰۸ میلادی نیز رکورد پایین ۳۷/۳۹دلار ثبت شده است.

براساس این گزارش، درآمد ایران از محل صادرات نفت خام که طی ده ماه نخست سال ۲۰۰۸ به بیش از ۷۵‌‌میلیارد دلار رسیده بود و به طور متوسط هر ماه ۵/۷‌‌میلیارد دلار درآمد نفت داشتیم، طی ماه نوامبر نصف شد و به ۸/۳‌‌میلیارد دلار رسید و در ماه پایانی یعنی دسامبر نیز به ۹/۲‌‌میلیارد دلار کاهش یافت. بر اساس این گزارش، درآمد ۷۹‌‌میلیارد دلاری ایران از محل صادرات نفت خام طی ۱۱ ماه گذشته در حالی کسب شده است که طی این مدت به طور متوسط روزانه بیش از ۴۵/۲‌‌میلیون بشکه نفت خام صادر کرده‌ایم.

نفت اوپک ۱۱۰دلار

همچنین بیزینس مونیتور طی گزارشی اعلام کرد میانگین قیمت سبد نفت اوپک در سال ۲۰۰۸ به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید. به گزارش خبرگزاری فارس نشریه بیزینس مونیتور طی گزارشی نوشت‌، میزان تولید نفت اندونزی تا سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۵/۱۷ درصد کاهش خواهد یافت‌. بر اساس این گزارش تولید نفت اندونزی تا سال ۲۰۱۸ به کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید‌. اندونزی تا سال ۲۰۱۳ حدود ۳۲/۴ درصد تقاضا و ۹۱/۱۰ درصد عرضه نفت شرق آسیا را در اختیار خواهد داشت‌. میزان مصرف نفت جنوب شرق آسیا از ۴/۲۱‌‌میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۱ به بیش از ۶۸/۲۵‌‌میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۷ رسیده است‌. این رقم طی سال ۲۰۰۸ نیز به ۳۲/۲۶‌‌میلیون بشکه در روز رسید و پیش‌بینی می‌‌‌شود این میزان تا سال ۲۰۱۳ به بیش از ۶۵/۲۹‌‌میلیون بشکه در روز خواهد رسید‌. بر اساس این گزارش‌، میانگین قیمت سبد نفت اوپک طی سه ماه سوم ۲۰۰۸ به ۶۰/۱۱۳ دلار رسید که این رقم نسبت به سه ماه دوم ۲۰۰۸ بیش از ۴/۳ درصد کاهش داشته است‌. میانگین قیمت سبد نفت اوپک طی ماه اوت به ۴۱/۱۱۲ دلار و طی ماه سپتامبر به ۱۶/۹۷ دلار رسید‌. این رقم طی سه ماه سوم ۲۰۰۸‌، برای نفت برنت دریای شمال ۶۷/۱۱۵ دلار‌، برای نفت سبک آمریکا ۲۲/۱۱۷ دلار و برای نفت اورال روسیه نیز بیش از ۴۳/۱۱۳ دلار بوده است‌. بر این اساس‌، میانگین قیمت سبد نفت اوپک در سال ۲۰۰۸ به ۱۱۰ دلار رسیده است‌. این رقم برای نفت برنت ۳۳/۱۱۳ دلار‌، نفت سبک آمریکا ۵۸/۱۱۴ دلار و اورال روسیه ۳۶/۱۱۰ دلار بوده است.