رییس‌‏ دولت اصلاحات تاکید کرد: در این چند‌‏سال کشور با دو موقعیت ممتاز، درآمد سرسام آور نفت و ابلاغ سیاست‌‏های اصل ۴۴ روبه‌رو بود و خیلی می‌‏توانست جهش ایجاد کند؛ ولی امروز باید تلاش‌‏ کنیم تا کشور را به ۴ سال گذشته برگردانیم و دوباره راه را از اول طی کنیم. به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی؛ وی در دیدار با اقشار مختلف مردم استان زنجان ،با ابراز تاسف از رایج شدن بداخلاقی در سیاست، تصریح کرد: نمونه این سیاست رایج، سیاستی است که ما امروز اثر آن را در غزه می‌‏بینیم که چه جنایت بزرگی در حال رخ دادن است و تقریبا با بی‌‏تفاوتی نسبی دنیا و عمده دولت‌‏ها مواجه شده است.رییس‌‏جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه، متاسفانه در جامعه شاهد نوعی بداخلاقی هستیم، اظهار کرد: بدتر از این بداخلاقی‌‏ها این است که گاهی بداخلاقی‌‏ مانند توهین، تخریب، حذف و سرکوب، دروغ پردازی‌‏ها و احیانا رفتارهای ‌‏ضد اخلاقی ‌‏ارزش به حساب‌‏آید. خاتمی همچنین تصریح‌ ‏کرد: متاسفانه امروز در‌‏ کشور برای بسیاری از کسانی‌‏ که در جبهه و انقلاب بودند امنیت روانی نیست، که خود را عرضه کنند و در معرض این هستند که حتی صلاحیت‌‏شان به عنوان کسانی‌ ‏که اسلام را قبول ندارند، رد شود که این امر هم خلاف آزادی و هم خلاف معیارهای اخلاقی است.رییس‌‏جمهور سابق کشورمان، افزود: اگر معتقدیم اصولگراییم؛ آیا کدام اصل بالاتر از اینکه از جمهوری اسلامی دفاع کنیم، وجود دارد؟ برای همین دفاع از جمهوری اسلامی و لوازم آن اصل مهمی است. معتقدیم با موقعیت ممتازی که جمهوری اسلامی و ایران در منطقه دارد، ما یک قدرت در جهانیم و این قدرت رشید درگذشته ما و شایستگی که ملت دارد و باید از آن برای رفع تهدیدها و دفع مشکلاتی که از این ناحیه برای ما پیش می‌‏آید، استفاده کنیم و همه اینها تدبیر می‌‏خواهد.

رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها، یادآور شد: با یک کلام بی‏جا ممکن است هزینه‌‏های خیلی زیادی برای مملکت ایجاد شود و برعکس با یک‌‏کلام سنجیده می‌‏توان از اصول، معیارها و منافع مملکت دفاع و در عین حال تهدیدها را کم کرد.

خاتمی، از سرمایه‌‏گذاری در داخل و حضور در بازار‌‏های جهانی، رونق و نشاط اقتصادی در مملکت، استفاده از نفت در مسیر زیرساخت‌‏های کشور برای داشتن یک اقتصاد پویا و ثروتمند شدن کشور نام برد و گفت: همزمان با طی این مراحل می‌‏توانیم با اداره مملکت با مالیات و بسط تامین اجتماعی در جامعه به عنوان بهترین راه عدالت بر اقتدار مملکت بیفزاییم.