فازهای 9 و 10 پارس جنوبی تکمیل شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت در آستانه بهر‌ه‌برداری رسمی ‌‌‌از فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی گفت: در دهه فجر شاهد افتتاح فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی خواهیم بود که درآمد سالانه این فازها با احتساب قیمت‌های فعلی سالانه دو‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار خواهد بود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهارکرد: در حال حاضر از چهار ردیف «ترین» پالایشگاهی موجود، سه ردیف آن راه‌اندازی شده و در حال تولید است. ردیف آخر نیز حداکثر تا اوایل دهه فجر امسال راه‌اندازی و توسط رییس‌جمهوری افتتاح خواهد شد. وی یادآور شد: توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به منظور تولید روزانه ۵۰‌میلیون متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده جهت تزریق به شبکه سراسری، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی جهت صادرات، تولید یک‌میلیون تن اتان در سال جهت مصرف پتروشیمی، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال گاز مایع (LPG) و ۴۰۰ تن در روز گوگرد جهت صادرات برنامه‌ریزی شده است.

جشن‌ساز درباره تاسیسات احداث شده در این فازها اظهار داشت: دو سکوی دریایی جهت بهره‌برداری از ۲۴ حلقه چاه با امکان افزایش تا ۳۰ حلقه، دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ و دو رشته خط لوله ۵/۴ اینچی هر یک به طول ۱۰۵ کیلومتر و پالایشگاه گازی خشکی به ظرفیت فرآورش دو‌میلیارد فوت مکعب در روز (روزانه ۵۰‌میلیون متر مکعب) در این فازها احداث شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره سرمایه‌گذاری و هزینه‌های انجام شده برای احداث فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی خاطرنشان کرد: تاکنون برای اجرای این پروژه‌ها ۹/۲‌میلیارد دلار هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل طرح ۱/۴‌میلیارد دلار هزینه خواهد شد. جشن‌ساز درباره آخرین وضعیت مخزن مشترک پارس جنوبی افزود: براساس مطالعات مخزن و نتایج حاصل از حفر چاه‌های اکتشافی، برداشت روزانه تا ۲۸‌میلیارد فوت مکعب از این میدان پیش‌بینی می‌‌‌شود که این میزان در قالب تقسیم‌بندی بلوک‌های دریایی به صورت ۲۴ فاز خواهد بود. همچنین چهار فاز مربوط به تولید LNG در جمع معادل هشت‌میلیارد فوت مکعب می‌باشد و تولید فازهای دیگر هر کدام یک‌میلیارد فوت مکعب در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: تاکنون قرارداد ۱۵ فاز از طرح توسعه این میدان با پیمانکاران داخلی و خارجی منعقد شده است. همچنین مذاکرات قراردادی فازهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ که برای تولید LNG برنامه‌ریزی شده‌اند و همچنین مذاکرات طرح‌های توسعه میادین پارس شمالی، گلشن و فردوسی و فازهای ۱۹ تا ۲۳ در جریان است. براساس این گزارش، میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان می‌باشد که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار گرفته است.