منطقه 7 در حفاظت از محیط زیست پیشرو است

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با حضور در شهرداری منطقه هفت ضمن ملاقات با شهروندان منطقه و حضور در جمع معاونان مدیران و شورایاران محلات از پروژه‌های فرهنگی و عمرانی منطقه بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه هفت، معصومه ابتکار با بیان اینکه انتخابات شورایاری‌های محلات تحول بزرگی در شهر تهران است، گفت: امروز شورایاران به عنوان بازوان توانا می‌توانند در کنار شورای اسلامی شهر تهران برای حل مشکلات شهری و رسیدن به اهداف متعالی قدم بردارند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف شورای اسلامی شهر تهران حمایت از شورایاران محلات است، تصریح کرد: شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر با نگاه برنامه محور توانسته تحول‌های جدی به ویژه در نظام مالی و اداری شهرداری بوجود آورد که این شورایاران باید ما را در این امر یاری رسانند.

ابتکار با اشاره به اینکه شورایاران محلات در سیاستگذاری‌های اصلی، نقش اساسی دارند، اظهار کرد: ارائه مشاوره به شهرداری و شورای اسلامی شهر به ویژه در برنامه‌ریزی‌ها و ارائه طرح‌های مناسب به شهرداری می‌تواند یکی از مهمترین فعالیت‌های شورایاران باشد و ما این مساله را از اعضای شورایاران انتظار داریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت نقش شورایاری‌ها در جلب رضایت مردم تاکید کرد و افزود: برای حل بسیاری از مشکلات به ویژه برای آشنایی شهروندان با خط و مشی شهرداری و شورای اسلامی شهر این شوراها می‌توانند با جلب رضایت مردم به ویژه در اجرای پروژه‌های مختلف اثر گذار باشند.

ابتکار نظارت بر عملکرد در مدیریت شهری را یکی دیگر از وظایف شورایاری‌های محلات دانست و خاطرنشان کرد: شورایاری‌ها نه تنها در مساله نظارت بر کار شهرداری‌ها بلکه در مدیریت کلان شهری نیز به عنوان نمایندگان مردم باید نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کنند و در صورت انحراف با ایفای این نقش آن را کمتر و از بین ببرند.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر گام‌های بسیاری در حفظ محیط زیست برداشته است، تصریح کرد: تمام تلاش ما این است تا یک وضعیت مطلوب برای شهروندان و محیط زیست شهر تهران به‌وجود آوریم، چون معضلات محیط زیست مانع تعالی مالی و معنوی شهروندان تهرانی می‌شود.

ابتکار با بیان اینکه می‌خواهیم با یک برنامه جامع شهر تهران را به سطح استاندارد برسانیم، اظهار کرد: محیط زیست به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است و اگر نتوانیم این شاخص را توسعه دهیم شاخص سلامت و زندگی شهروندی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ما باید مسوولانه در برابر این مشکل برنامه ریزی کنیم. بخشی از مشکلات برای حل این معضل بحث اعتبارات است که با همت شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر این مساله رفع می‌شود و اعتبارات برای حل این معضل افزایش یافته است. از سوی دیگر کمیته‌های تخصصی در شورای اسلامی و شهرداری برای بررسی این مساله تشکیل شده است.

ابتکار توسعه فضای سبز، توجه به جمع آوری زباله و طرح ساماندهی پسماندهای شهر تهران را از برنامه‌های کمیته‌‌های تخصصی برای حفظ محیط زیست عنوان کرد و گفت: وضعیت زباله در شهر تهران بسیار نامناسب است و ما از شورایاران محلات می‌خواهیم تا با کمک خود، ما را برای حل این مساله یاری کنند.

عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه شهرداری باید با رویکرد ایجاد فرهنگ دفع زباله برای رفع این معضل قدم بردارد، اظهار کرد: عدم حل این مساله هزینه‌های بسیاری به مجموعه شهرداری و به ویژه به خود شهروندان تحمیل می‌شود که صرف این هزینه‌ها با شاخص‌های جهانی مطابقت ندارد.

ابتکار با اشاره به اینکه دفع زباله یک مساله ملی است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که شهروندان نخواهند این عادت زشت برطرف نمی‌شود. شورای اسلامی برای حل این معضل گام‌های اساسی برداشته، ولی از شورایاران می‌خواهیم در رسیدن به اهداف و برنامه‌ها شورا را یاری کنند تا این هزینه‌ها کاهش یابد.

وی افزود: شورایاران می‌توانند در ترغیب مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اقدام کنند و مسوولیت اعلام برنامه‌های شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر برای حفظ محیط زیست را بر عهده بگیرند و بدانند اگر کسی مسوولیت خود را انجام ندهد مدیون مردم است. ابتکار با بیان اینکه شهرداری منطقه هفت از گذشته برای حفظ محیط زیست پیشگام بوده است، تصریح کرد: امروز باید مساله دفع زباله در منطقه از حالت طرح پایلوت خارج و به عنوان یک مساله جدی پیگیری شود تا یک بار برای همیشه این مساله خاتمه یابد.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران، حمایت از طرح مترو و معاینه فنی خودرو‌ها را از مصوبات اصلی شورای شهر برای کاهش آلودگی عنوان کرد و گفت: اتکا به محیط زیست موجب کاهش آلودگی و بهبود وضعیت زیست محیطی می‌شود به همین جهت باید برای حفظ محیط زیست از منابع طبیعی مانند انرژی خورشیدی استفاده کرد.

ابتکار با اشاره به اجرای نظام مدیریتی زیست محیطی در مناطق ۲۲گانه شهرداری اظهار کرد: اجرای این نظام یک اقدام نمادین نیست، بلکه باید آثار آن را مشاهده کنیم تا به یک مدیریت مصرف خوب دست یابیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران عدم وجود سرب در بنزین را یکی از توفیقات بزرگ برای کاهش آلودگی دانست و اظهار کرد: در صورت تغییرات در خودرو‌ها به ویژه گاز سوز کردن آنها ما شاهد کاهش آلاینده‌ها در شهر خواهیم بود تا از این طریق به هوایی پاک دست یابیم.

بنابراین گزارش، مجتبی عبداللهی شهردار منطقه در نشست معاونان، مدیران و شورایاران محلات منطقه با ابتکار با اشاره به وضعیت محیطی منطقه هفت گفت: منطقه به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده که خیابان شریعتی این دو بخش را از هم جدا می‌کند. بخش شرقی ما متراکم، دارای بافت سنتی و از فضای سبز کمتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز در کلان شهر تهران پایین است تصریح کرد: سرانه فضای سبز در کل تهران ۱۳ و در منطقه هفت ۷‌درصد است. البته باید توجه داشت فضای سبز منطقه بدون در نظر گرفتن مکان‌های نظامی در منطقه است. این مناطق توانسته‌اند در بالا بردن فضای سبز منطقه اثرگذار باشند هرچند که مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

شهردار منطقه هفت با اشاره به اینکه بودجه شهرداری ۳۰۰ برابر شده است اظهار کرد: امسال مقرر شده تا بودجه سال ۸۸ منطقه ۱۵درصد افزایش یابد. ولی ما درخواست بودجه ۷۰۰میلیاردی کرده‌ایم. البته شاید اختصاص این بودجه غیرقابل امکان باشد، ولی می‌خواهیم نشان دهیم برای انجام پروژه‌های مهم تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه توجه شهرداری منطقه به بخش شرقی بیشتر است، تصریح کرد: شهرداری منطقه در توسعه مراکز فرهنگی و ورزشی و موضوعات اجتماعی به دلیل وضعیت شرقی منطقه توجه ویژه‌ای دارد. در سال ۸۸ نیز با همین نگاه در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی قدم برداریم.

وی انجام انتخابات شورایاری‌ها، اقدام برای کسب گواهی ایزو ۱۴۰۰۱ و اقداماتی در جهت تبدیل شدن به عنوان منطقه سبز را مهمترین فعالیت‌های شهرداری عنوان کرد.

شهردار منطقه افزود: منطقه هفت به عنوان منطقه سبز به صورت پایلوت انتخاب شده است. فعالیت‌ها برای اجرای این طرح آغاز و جلسات متعددی در این خصوص انجام گرفته و شاخص‌های آن مشخص شده است و امیدواریم بتوانیم به اهداف آن برسیم.

در این نشست علی مفاخریان معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی و رحمان پارسا معاون امور شهری و فضای سبز منطقه هفت به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این منطقه در خصوص ارتقای وضعیت محیط زیست و بالابردن کیفیت منطقه پرداختند.

معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در ادامه حضور خود در منطقه از پروژه‌های اتوبان صیاد شیرازی، امتداد خیابان شهید مطهری، ورزشگاه شهیدان صادق‌زاده، سوله بحران و بازیافت منطقه بازدید و از نزدیک روند اجرای آنها

را مشاهده کرد.