پاسخ به اوباما از داووس

عکس:AFP

حمله شدید اردوغان به رژیم صهیونیستی در داووس

خروج اعتراض‌آمیز اردوغان از نشست با شیمون پرز و بازگشت باشکوه به استانبول. منوچهر متکی از مواضع جدید باراک اوباما استقبال کرد

پاسخ به آمریکا از اجلاس داووس

دنیای اقتصاد- در شرایطی که منوچهر متکی، وزیر خارجه از آمادگی ایران برای پاسخ مثبت به پیام دوستی باراک اوباما خبر داده است، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان درباره هر گونه تلاش برای برقراری رابطه با آمریکا و مذاکره با اوباما هشدار داد. همزمان هاشمی رفسنجانی رییس مجلس خبرگان نیز اوباما را به اتخاذ سیاست‌های عاقلانه دعوت کرده است.

باراک اوباما رییس‌جمهور سیه چرده آمریکا هفته گذشته ایران را به کنار گذاشتن مشت‌های گره کرده دعوت کرد تا در پی آن دست‌های دراز شده آمریکا برای دوستی با تهران را ببیند. پیام باراک اوباما به ایران که در جریان یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه ماهواره‌ای «العربیه» بیان شد، واکنش زیادی میان مقامات ایران به جای گذاشت. محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری چهارشنبه هفته گذشته و در جریان سفر به استان کرمانشاه باراک اوباما را به تغییرات عملی در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران دعوت کرد و متعاقب آن منوچهر متکی وزیر خارجه هم که در اجلاس داووس سوئیس سخنرانی می‌کرد، به پیام اوباما واکنش مثبت نشان داد. منوچهر متکی وزیر امور خارجه شامگاه پنجشنبه هفته گذشته در همایش اقتصاد جهانی داووس گفت: اگر باراک اوباما در وعده هایش برای تغییر سیاست خارجی آمریکا صادق باشد، ما آماده واکنش مثبت هستیم.

به گزارش ایرنا «منوچهر متکی» در میزگرد سیاسی انتظارات جهان از رییس‌جمهور آمریکا در داووس سوئیس افزود: شعار تغییر اوباما باید در عمل ثابت شود و کشورهای منطقه منتظرند ببینند چگونه این تغییرات رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم اگر دولت جدید آمریکا آنگونه که رییس‌جمهور اوباما گفته است نه در حرف بلکه در عمل به سمت تغییر سیاست‌ها حرکت کند، در منطقه و از جمله ایران همکاری و واکنش خلاقانه‌ای خواهد یافت. همایش داووس از چهارشنبه در منطقه کوهستانی با همین نام در سوئیس جریان دارد. اما مقامات رسمی دولت در شرایطی به اوباما چراغ سبز نشان داده‌اند که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان «به برخی از گروهک‌های منفور و مطرود جامعه که در صدد برقراری ارتباط با آمریکا، دیدار با اوباما و چراغ سبز نشان دادن به رییس‌جمهور آمریکا برآمده‌اند، هشدار داد که خود را بیش از این ضایع نکنند. به گزارش فارس، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در حاشیه نشست خبری پنج‌شنبه خود به عنوان رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تشریح برنامه‌های دهه فجر، به خبرنگاران گفت: آمریکا در کشور ما سهمی ندارد و قدرت و عزت فقط مخصوص خداوند و مردم است و آنها که در صدد برقراری ارتباط با آمریکا، دیدار با اوباما و چراغ سبز نشان دادن به رییس‌جمهور آمریکا بر‌آمده‌اند، فقط دردسر و زحمت درست می‌کنند.

وی خطاب به این افراد گفت: این راه را نروید و به آمریکا وابستگی پیدا نکنید و مردم را نرنجانید و هشدار می‌دهم که خود را بیشتر از این ضایع نکنند. جنتی افزود: کسانی که قدر این انقلاب را نمی‌دانند و هنوز گرایش‌های غربی و آمریکایی دارند، تلاش می‌کنند رضایت آنها را فراهم و به آنها وابستگی پیدا کنند. دبیر شورای نگهبان، انقلاب اسلامی را باعث عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: قدرت‌های بزرگ از مردم ما حساب می‌برند. وی با بیان اینکه آمریکا آنقدری که از انقلاب اسلامی حساب می‌برد، از هیچ جای دیگر حساب نمی‌برد. هدف اصلی انقلاب اسلامی ایران را حاکمیت الله دانست و گفت: اجرای عدالت، مبارزه با ظلم، تبعیض و فساد، حمایت از مستضعفان و محرومان و آزادیخواهی از دستاوردهای این انقلاب است. جنتی افزود: ما توانستیم قدرت نظام شاهنشاهی را بشکنیم و دست آمریکا را از کشور قطع و آنها را از رسیدن به منافعشان مایوس کنیم و حکومتی تشکیل دهیم که در دنیا از جهت استقلال، نمونه است.

هاشمی رفسنجانی: منتظر اتخاذ مواضع عاقلانه از سوی اوباما هستیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وظیفه مردم و مسوولان است که از دستاورد عظیم اتکا به مردم ذره‌‏ای غفلت نکنند. به گزارش ایلنا، آیت‌‏الله اکبر هاشمی رفسنجانی که در خطبه‌‏های نماز جمعه تهران سخن می‌‏گفت در بخشی از خطبه دوم نماز جمعه به مساله هسته‌‏ای ایران اشاره کرد و گفت: ما منتظر هستیم که دولت جدید آمریکا موضع منصفانه و عاقلانه‌‏ای را در این خصوص اتخاذ کند و تکرار حرف‌‏های بوش هیچ مساله‌‏ای را حل نمی‌‏کند. این‌‏که بگویید همه راهکارها روی میز است و حتی راهکار نظامی نیز وجود دارد و این‌‏که اگر ایران بخواهد برنامه‌‏های هسته‌‏ای خود را تعلیق نکند، انزوایش تشدید می‌‏شود و این‌‏گونه تهدیدها و وعده‌‏های غیرشفاف هیچ مساله‌‏ای را حل نخواهد کرد. رییس مجلس خبرگان رهبری خطاب به اوباما تصریح کرد: باید یک موضع شفاف اتخاذ کنید و ما این انتظار را از شما داریم به خاطر اظهاراتی که خودتان در تبلیغاتتان اعلام کردید و این انتظار وجود دارد که یک گام منصفانه و عاقلانه که حق ایران ضایع نشود و از اضطراب بیرون بیاید، از سوی شما برداشته شود و امیدواریم شما به مردم منطقه کمک کنید و با همکاری ایران مشکلات منطقه حل شود و اگر این کار صورت نگیرد در تاریخ درباره شما هم به مانند آقای بوش قضاوت خواهد شد.

کاخ سفید: نامه‌ای در کار نیست

دنیای اقتصاد - کاخ سفید ادعای روزنامه بریتانیایی گاردین مبنی‌بر اینکه دولت جدید آمریکا در حال تهیه نامه‌‌ای برای ارسال به رهبران ایران است را رد کرد. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تازه‌ترین اظهار محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور مبنی‌بر لزوم تغییر بنیادین در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران اظهار کرده است که ایران نیازمند ایفای نقش مثبتی در خاورمیانه است. وی همچنین گفته است که واشنگتن به مساله گفت‌و‌گو با تهران توجه دارد. رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید برخی گزارش‌‏ها درباره تلاش رییس‌‏جمهوری و وزیر خارجه آمریکا برای تهیه نامه‌‏ای که مقام‌‏های ایران را مخاطب قرار ‌‏دهد، را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از شبکه خبری الجزیره‏، ‌ سخنگوی کاخ سفید گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین» مبنی‌بر اینکه «باراک اوباما»، ‌رییس‌‏جمهوری ایالات‌متحده و «هیلاری کلینتون»،‌ وزیر خارجه این کشور به‌‏منظور پیشبرد مشارکت دیپلماتیک با ایران در حال تهیه نامه‌‏ای برای مقام‌‏های این کشور هستند را تکذیب کرد. گیبس در این‌‏باره گفت: رییس‌‏جمهوری و وزیر خارجه هیچ کدام نه درخواست تهیه این نامه را داده‌‏اند و نه حتی آن را دیده‌‏اند.به گزارش نووستی‏، ‌روزنامه گاردین روز پنج‌‏شنبه نوشت که دولت اوباما نامه‌‏ای برای ملت ایران نوشت که هدف آن بهبود روابط تهران و واشنگتن است و وزارت خارجه آمریکا از زمان انتخاب اوباما در مقام ریاست‌‏جمهوری، یعنی از روز چهارم نوامبر ۲۰۰۸ روی متن این پیام کار می‌‏کرده است.همزمان رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه باراک اوباما در راستای بررسی سیاست‌های آمریکا در قبال تهران گام برمی‌دارد، اظهار کرد که آمریکا به مساله گفت‌وگو با تهران توجه دارد.