دنیای اقتصاد- رییس مجلس شورای اسلامی در سفر خود به استان قم در اولین واکنش به لایحه بودجه۸۸، کسری بودجه را مشهود دانست و علت آن را هم تاخیر در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ دانست. پیش از این برخی از صاحبنظران اقتصادی از کسری بودجه ۲۵ تا ۳۰هزار میلیارد تومانی خبر داده‌اند و برآورد بالای درآمدهای مالیاتی را نیز نوعی کسری بودجه پنهان ارزیابی کرده‌اند. علی لاریجانی از تاخیر در اجرای خصوصی‌سازی انتقاد کرد

کسری بودجه مشهود است

رییس مجلس شورای اسلامی در سفر خود به استان قم در اولین واکنش به لایحه بودجه ۸۸ کسری بودجه را مشهود دانست و علت آن را هم تاخیر در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ دانست.

اولین موضع علی لاریجانی چند روز پس از ارائه لایحه بودجه توسط احمدی‌نژاد به مجلس صورت گرفت و وی در حالی از کسری بودجه خبر داد و در عین حال تاکید کرد که تلاش مجلس بر این است که کاستی‌ها در بودجه به استقراض نیانجامد که رحیم ممبینی، معاون برنامه‌ریزی و راهبردی ریاست‌جمهوری در توضیح و تشریح لایحه بودجه ۸۸ گفته بود، در این بودجه با کسری مواجه نخواهیم شد. این در حالی است که علاوه‌بر پیش‌بینی رییس مجلس درباره کسری بودجه تعدادی از چهره‌های اقتصادی مجلس چون رییس کمیسیون ویژه یعنی مصباحی‌مقدم نیز از کسری حدود ۳۰هزار میلیارد تومانی در بودجه ۸۸ خبر داده بود. پیش از این اقتصاددانانی چون داوود دانش‌جعفری وزیر سابق اقتصاد هم به انتقاد از لایحه بودجه ۸۸ پرداخته و درآمدهای پیش‌بینی شده در این لایحه را غیر واقع‌بینانه خواندند. هرچند دولت راه‌هایی را از جمله برداشت از حساب ذخیره، استقراض از بانک مرکزی و استفاده از عواید حاصل از آزادسازی حامل‌های انرژی برای جبران کسری بودجه پیش‌بینی کرده است، اما این روش‌ها به ویژه استقراض از بانک مرکزی به دلیل تورم‌زا بودن و نیز ابهام در تحقق عواید حاصل از آزادسازی حامل‌های انرژی جبران کسری بودجه را در ابهام قرار داده است.

بر همین اساس، رییس مجلس هم با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا کاستی‌ها در بودجه به استقراض نیانجامد تصریح کرد: اگر سیاست‌های اصل مهم ۴۴ اجرا می‌شد، امروز ما با کسری بودجه مواجه نبودیم. متاسفانه سیاست‌های اصل ۴۴ با تاخیر اجرا شده است. به گزارش «ایلنا»، علی لاریجانی در جمع خبرنگاران در قم، در پاسخ به سوال خبرنگاری که به تفاوت‌‌های بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره داشت، گفت: آنچه که مهم است و در کلان باید به آن توجه کرد، این است که وضعیت بودجه کشور با توجه به قیمت نفت و اتکای بودجه کشور به نفت، شرایط متفاوتی را ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه نباید این مساله به کسری بودجه زیادی منجر شود، ‌افزود: اما ظاهر آن نشان می‌دهد که چنین چیزی در بطن آن وجود دارد. رییس مجلس با تاکید بر لزوم لحاظ شدن سیاست‌های اصل ۴۴ در تنظیم قانون بودجه، خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های اصل ۴۴ در تنظیم بودجه و لایحه برنامه لحاظ نشود تفسیری در بیرون نخواهد داشت. وی فربه بودن بخش دولتی از نظر تعداد دستگاه‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی را یکی از معضلات کشور دانست و گفت: اصل ۴۴ نیز باید در کوشا و چابک کردن این بخش‌ها به طور جد رعایت شود.

ظرفیت‌های جدیدی در بودجه ندیده‌ایم

رییس قوه مقننه با بیان اینکه هنوز ظرفیت‌های جدیدی در بودجه ندیده‌ایم، گفت: توصیه من به کمیسیون بودجه و سایر کمیسیون‌ها این است که در اجرای اصل ۴۴ و سیاست‌های مقام معظم رهبری و قانونی که مجلس تصویب کرده است، مصر شوند.

وی افزود: به عنوان مثال در سیاست‌های اصل ۴۴ ضوابطی ابلاغ شده که اساس آنها در بودجه عمرانی است. نباید هر پروژه‌ای را بپذیریم، بلکه باید پروژه‌هایی متناسب با اصل ۴۴ که مربوط به بخش خصوصی و تعاونی می‌باشد را بپذیریم.

لاریجانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا کاستی‌ها در بودجه به استقراض نیانجامد تصریح کرد: اگر سیاست‌های اصل ۴۴ اجرا می‌شد امروز ما با کسری بودجه مواجه نبودیم، در واقع سیاست‌های اصل ۴۴ با تاخیر انجام شده است.