رکورد فروش کتاب شکست

بیست و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران به پایان رسید. شاید جالب‌ترین خاطره‌ای که از نمایشگاه بیست‌ودوم باقی ماند حضور جمعیتی بود که در قسمت‌های انتهایی سالن ناشران عمومی صف کشیده بودند تا تازه‌ترین نسخه منتشر شده کتاب «دا» را از نمایشگاه به خانه‌هایشان ببرند. بی تردید آنهایی که از کنار غرفه سوره مهر، یعنی همان ناشری که با انتشار کتاب «دا» رکوردار تاریخ فروش کتاب در ایران شد رد می‌شدند، هنوز نمی‌دانند کدام یک از اخبار مربوط به چاپ‌های متعدد این کتاب که هر روز در رسانه‌ها منتشر می‌شود درست است. نمایشگر غرفه سوره مهر که محل ویژه‌ای را برای فروش این کتاب اختصاص داده بود، از چاپ پنجاهم «دا» خبر می‌داد، اما بعضی از خبرگزاری‌ها انتشار چاپ شصت‌ویکم این کتاب را مخابره کرده‌اند.

کتاب «دا» پدیده‌ای بی‌رقیب در طول سال‌های گذشته است. پدیده‌ای که شاید تا سال‌ها هیچ کتابی نتواند رکورد فروشش را از آن خود کند، اما در شرایط معمول بازار کتاب ایران چنین رکوردی تا اندازه زیادی عجیب به نظر می‌رسد.

کتاب «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی به اهتمام سیده اعظم حسینی است که اواخر شهریور ۱۳۸۷ برای نخستین بار منتشر شد و در مدت زمانی حدود ۶ ماه به چاپ بیست‌ویکم رسید.

چاپ‌های قبلی کتاب «دا» در تیراژ ۲هزار و ۲۰۰ نسخه، با قیمت ۱۱هزار تومان و در ۸۳۱ صفحه منتشر شده بودند که با احتساب چاپ پنجاهم تاکنون نسخه‌های زیادی از «دا» فروش رفته است. البته چندی پیش روابط عمومی انتشارات سوره مهر اعلام کرد که به دلیل قیمت بالای اثر، برای انتشارات صرف نمی‌کند که آن را اهدا کند و تصریح کرد که شاید تعداد تقریبی کتاب‌های اهدایی «دا» به ۲هزار نسخه هم نرسد.

سیده زهرا حسینی در این کتاب خاطراتش را از روز‌های شروع جنگ در خرمشهر به تصویر کشیده است. حسینی در آن ایام تنها ۱۷ سال داشت و خاطرات او به گفته بسیاری از آنهایی که کتاب را خوانده‌اند، گوشه‌ای از تاریخ تلخ جنگ را بازگویی می‌کند که تا کنون به این شکل بیان نشده بود.

سیده اعظم حسینی درباره شکل‌گیری این کتاب در جلسه‌ای که به نقد و بررسی «دا» اختصاص داشت عنوان کرده که برای بیان دقیق خاطرات، تلاش کردم راوی را به سال‌های ۵۹ بفرستم و در خاطراتش غرق کنم، اما این شرایط روحی و روانی دشواری برای راوی ایجاد می‌کرد و گاهی به بستری شدن خانم حسینی می‌انجامید.

حسینی همچنین بیان کرد بعد از سی و چند ساعت مصاحبه، کتاب را برای چاپ آماده کردم و شاید اگر همان موقع هم کتاب منتشر می‌شد مجموعه قابل اعتنایی بود؛ اما به دلایلی در چاپ کتاب وقفه افتاد و در این فاصله راوی به واسطه دو سفر سختی که با من داشت به شناخت کامل‌تری از من رسید، حاضر به پاسخ‌گویی به برخی ابهامات دیگر شد. با این همه مطمئن نبودم که بتوانم جواب تمام سوالاتم را از او بگیرم، این بود که فرصت را به سوالات مهم‌تر اختصاص دادم و سعی کردم بر وقایع ۲۰ روزه مقاومت خرمشهر متمرکز شوم و تا جایی پیش رفتم که مصاحبه به مرز ۱۲۰۰ ساعت رسید.

سینمایی‌ها در تکاپوی ساخت «دا»

روند توجه به این کتاب تا آن‌جا پیش رفت که تهمینه میلانی با تایید خبر فیلمسازی‌اش در حیطه سینمای دفاع مقدس، از دریافت پیشنهاد کارگردانی فیلمی بر اساس «کتاب دا» خبر داد.

پس از انتشار این کتاب، شایعاتی مبنی بر ساخت فیلمی با محوریت دفاع‌مقدس توسط تهمینه میلانی، این کارگردان سینما این خبر را تایید کرد، اما این پایان ماجرا نبود و هر روز از گوشه و کنار خبرهای مختلفی به گوش می‌رسد.

اهدای مجوز ساخت «دا» به مدرسه فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری

سیده زهرا حسینی امتیاز برای تولید آثار تصویری، امتیاز «دا» را در اختیار مدرسه فیلم‌نامه‌نویسی حوزه هنری قرار داد.

عزیزا... حاجی‌مشهدی چندی پیش درباره این اتفاق گفت: بعد از جلسه‌ای در مدرسه کارگاهی فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری که با حضور سیده زهرا حسینی، مرتضی سرهنگی و حبیب احمدزاده، به عنوان دست‌اندرکاران خلق و انتشار این اثر، برای صیانت و حفاظت از حقوق کتاب «دا» و اندیشیدن به تمهیدات لازم برای پیشگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی تصویری و نمایشی بر اساس این اثر

برگزار شد، سیده زهرا حسینی امتیاز استفاده از «دا» را برای استفاده در نگارش فیلمنامه یا نمایشنامه در قالب‌های مختلف سینمایی، تلویزیونی و رادیویی به مدرسه کارگاهی فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری اهدا کرد.

البته حوزه هنری هم تعهد کرده تا از مشاوره و نظرات صاحب اثر در جریان تهیه فیلم یا مجموعه تلویزیونی استفاده شود و در مرحله انتخاب عوامل تولید، به ویژه برای ایفای نقش زن روایتگر این کتاب و نیز تهیه و تولید فیلم پس از توزیع کتاب و مطالعه آن توسط خوانندگان اقدام کند.