داریوش مهرجویی‌
ناتورالیسم شفاف «دا» مخاطب را جذب می‌کند
این کتاب بسیار گیرا و جذاب نوشته شده است.

«دا» واقع‌گرایانه است و چنین صحنه‌پردازی‌هایی در دیگر رمان‌ها و کتاب‌های داستانی که در این روزگار منتشر می‌شوند، کم‌نظیر است. نوعی ناتورالیسم خیلی شفاف و گیرا در این رمان وجود دارد که به‌راحتی با خواننده رابطه برقرار می‌کند. این اثر از نظر مفهومی خیلی قوی است؛ آن هم توصیفی که واقعیت وحشتناک جنگ را به درستی نمایان می‌کند، این‌گونه که یک عده مردم مظلوم مورد هجوم خشونت‌های وحشتناکی قرار می‌گیرند.

رخشان بنی‌اعتماد
حیرت‌زده شدم


همه انسان‌ها قربانیان جنگ هستند و دغدغه اصلی ما باید صلح و شناخت نکبت جنگ باشد. ما اگر مفهوم صلح را بشناسیم آن موقع مفهوم پایداری و مقاومت شناخته می‌شود. من با خواندن این کتاب از تحمل و مقاومت‌زنی در برابر شرایطی که می‌توانست در آن شرایط نباشد، بسیار حیرت‌زده شدم.

تهمینه میلانی
آرمان‌گرایی بخشی از یک نسل


آرمان‌گرایی بخشی از یک نسل در این کتاب به خوبی بیان شده و ارتباط عمیقی با خواننده برقرار می‌کند. امیدوارم نسل جوان ما که فاصله زیادی با آرمان‌گرایی دارند، این کتاب را بخوانند، شاید که پلی باشد برای ارتباط بیشتر و بهتر با نسل قبل از خودشان. کنجکاوی‌ام از دانستن نادانسته‌های جنگ بود که کتاب را خواندم و آرمان‌گرایی بخشی از یک نسل را نشان داد. پیشنهاد می‌کنم کتاب توسط نسل جوان که فاصله بعیدی با آرمان‌گرایی پیدا کرده است، مورد مطالعه قرار گیرد.

مریلا زارعی
خودم را پیدا کردم


من با کتاب «دا»، رنج کشیده، زندگی کرده و به موازات لحظاتی که در کتاب بیان شده ، خود واقعی‌ام را پیدا کردم. با خواندن کتاب «دا»، هم رنج خانم حسینی را احساس می‌کردم و هم دائم از خود می‌پرسیدم که در زمان وقوع این حوادث کجا بودم. این پشیمانی و احساس را همیشه با خود دارم که ای کاش در آن زمان من هم در جریان این وقایع و در کنار خانم حسینی بودم تا شاید ایشان و همرزمانشان درد و رنج کمتری می‌کشیدند.

رویا تیموریان
جهان «دا» فراتر از جهان ما


رنج‌ شمای راوی فراتر از رنج آدمی بود. امروز جهان شما فراتر و بزرگ‌تر از جهان ما است. نهیب و هشدار را از خود دا شنیدم.

محمد صالح‌علاء
ارتباط عجیب


با کتاب ارتباط عجیبی پیدا کردم که بخشی از آن‌را نمی‌شود گفت و این‌ را که باید آن ‌را خواند، همه‌جا گفته‌ام.
مینو‌ فرشچی
«دا» یعنی وطن، ایثار و از خودگذشتگی


تشکر می‌کنم از کسانی که این خاطرات را تدوین کردند و اگر این کتاب را نمی‌خواندم، فکر می‌کنم بخش مهمی از جنگ را اصلا حس نکرده بودم. کتاب عین فیلم بود و برای من که در آن روزها ۷۰۰‌ فیلم‌نامه را در جشنواره داوری می‌کردم، دلم می‌خواست همه آنها را بسوزانم و این را بخوانم. من با این کتاب به نوعی همذات ‌پنداری کردم. «دا» یعنی وطن، ایثار و از خودگذشتگی.

گوهر خیر اندیش
واضح و روشن در مورد جنگ


تاکنون کتابی در این حد واضح و روشن در مورد جنگ نخوانده و حتی فیلمی هم ندیده بودم. بارها تحت تاثیر این کتاب قرار گرفته و اشک ریخته‌ام ، خواندن کتاب «دا» را به همه ،به خصوص جوانان توصیه می‌کنم.
احمد شاکری (نویسنده)
تعجب می‌کنم از آقای مهرجویی!


در تبلیغ «دا» می‌بینیم که از چهره‌های سرشناس سینمایی استفاده می‌شود. البته تبلیغ می‌تواند ابزارها و مکانیزم خودش را داشته باشد؛ اما در این بین جایگاه منتقد کجاست؟ همان‌طور که ما از یک چهره سینمایی انتظار نداریم درباره سیاست‌مداری حرف بزند، طبیعی است که انتظار نمی‌رود در حوزه تخصصی ادبیات، کسانی که به جنبه‌های اثر روایی در حوزه خاطره اشراف ندارند، به بیان احکامی ناقص بپردازند. تعجب می‌کنم از آقای مهرجویی که می‌گوید، این از بهترین «رمان‌»هایی است که خوانده‌ام؛ چطور این کارگردان مطرح سینما از اثری در حوزه «خاطره»نویسی به عنوان «رمان» یاد می‌کند یا این‌که در جایی دیگر می‌گوید، من در این کتاب رگه‌هایی از «ناتورالیسم» دیدم. من این اثر را در حوزه خاطره‌نویسی از حیث تجربیات غنی و منحصر ‌به ‌فرد خانم سیده زهرا حسینی دارای اهمیت می‌دانم که در آن خاطره‌های تازه‌ای تعریف شده است و عناصر دیگر خاطره‌پردازی از جمله قصه، فضاسازی، توصیف و زبان روایی را مغفول می‌بینم.