برنامه کروبی در حوزه فناوری اطلاعات

کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، سرفصل‌های برنامه‌های وی رادر این حوزه طی بیانیه‌ای منتشر کرده است.

متن این بیانیه به این شرح است: احیای برنامه‌ریزی، کاهش وابستگی به نفت، در کنار‌ خارج کردن درآمدهای آن از سبد دولت و نیز بسط و احیای حقوق شهروندی و اقلیت‌های قومی و مذهبی که در بیانیه‌های مهدی کروبی به آنها اشاره شده است جز به مدد استفاده توامان از فناوری‌های نوین و نوآوری با سرعت و دقت موردنظر ممکن نیست. در قرن حاضر که در کشورهای پیشرفته کلیه حرفه‌ها نظیر کارگاه‌های صنعتی، رستوران‌ها، تولید‌کنندگان، شرکت‌های خصوصی، دولتی و غیره برای بالا بردن بهره‌وری و رفاه حال شهروندان به استفاده از فناوری اطلاعات مبادرت نموده‌اند، ما هنوز در ابتدای راه هستیم و با توجه به عزم راسخ ایشان برای رسیدن به آن اهداف والا، عنایت

خاص به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری می‌باشد.

این امر موجب شد تا در کنار محورهای برنامه‌های کلی در امور مختلف، سند سرفصل‌های برنامه‌های ایشان در حوزه فناوری اطلاعات به صورت مجزا تدوین شود تا نه جزیی در کنار برنامه‌های دیگر، که چتری بر فراز همه آن‌ها باشد.

امروزه با رشد روزافزون علم و کاربرد فناوری، مزیت رقابتی کشورها بیش از آنکه به منابع طبیعی متکی باشد، به دانش و خرد جمعی با محوریت نیروی انسانی وابسته است که آن خود مزیت رقابتی در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شود.

بدین‌گونه الگوی توسعه کشورها از منابع‌محوری به دانش‌محوری تغییر یافته و در این میان فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها نقش‌ زیرساختی که پیش‌برنده و شتاب‌دهنده پیشرفت و توسعه است.

متاسفانه عدم درک اهمیت فناوری اطلاعات به عنوان پیش‌برنده، تسهیل‌کننده و شتاب‌دهنده کلیه طرح‌های خرد و کلان حوزه‌های دیگر نظیر آموزش، بهداشت، کشاورزی، صنعت و غیره سرمایه‌گذاری باعث شده است آن عزم راسخی که در پیشبرد حوزه‌های دیگر نظیر فناوری هسته‌ای هست در عرصه فناوری اطلاعات وجود نداشته باشد و اقدامات‌ لازم و موثر برای تدوین، تصویب و تبیین سیاست‌ها، راهبردها و طرح‌های جامع در این خصوص انجام نگیرد.

حساسیت موضوع و نقش غیرقابل‌ انکار فناوری اطلاعات در امر شتاب‌دهی به توسعه،‌ کاهش فساد و افزایش کرامت انسانی شهروندان برای اهل فن روشن است و همین امر باعث شد تا در ستاد، سرفصل‌های اصلی این حوزه و چالش‌ها و موانع موجود مطالعه و گردآوری شود تا دربرگیرنده دغدغه‌های صاحب‌نظران، فعالان و کاربران درگیر در این حوزه تامین و پشتوانه‌ای علمی و تجربی برای فعالیت‌های آینده گردد.

ذکر این نکته نیز لازم است که اثربخش بودن هرگونه راهکاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بدون توجیه تصمیم‌گیرندگان اصلی و مسوولان رده بالای کشور در زمینه اهمیت و جایگاه فناوری اطلاعات در امر توسعه کلان ممکن نیست.

از گام‌های ارزنده آقای کروبی در آینده و در کسوت ریاست‌جمهوری کوشش برای تغییر بینش بزرگان در این زمینه خواهد بود تا به این نتیجه حائز اهمیت رسیده و توجیه گردند که بدون توجه به فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی پیشرفته و سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص، نمی‌توان به تمامی اهداف موجود در سند چشم‌انداز بیست‌ساله با سرعت و کارآیی مورد نظر رسید و به قدرت اول منطقه بدل شد.

امید است که با موفقیت در اجرای این برنامه‌ها شاهد بهبود شاخص‌های مطرح در حوزه فناوری اطلاعات نظیر شاخص‌های توسعه، زیرساخت‌ها، دسترسی به اطلاعات و رسوخ (diffusion) که در چند سال اخیر و با عملکرد ضعیف دولت نهم در عرصه بین‌المللی دچار افت بوده، محقق گردد.

سرفصل‌های برنامه‌های پیشنهادی در ادامه تقدیم می‌شود.

۱ - جذب و تربیت نیروی انسانی متخصص

۲ - احیا و بسط قوانین در حوزه IT

۳ - توسعه زیرساخت‌ها

۴ - حمایت و پشتیبانی از تولید محتوا

۵ - پیگیری اجرای سند راهبردی و تدوین نظام جامع در حوزه فناوری اطلاعات

۶ - فرهنگ‌سازی در حوزه اینترنت

۷ - اهمیت به فعالیت‌های بینارشته‌ای (interdisciplinary)

در پایان این بیانیه آمده است: توسعه همه‌جانبه و نوآوری در دنیای به هم پیوسته و فناوری‌ محور کنونی جز در سایه تعامل نزدیک مختصصان رشته‌های گوناگون امکان‌پذیر نمی‌باشد. فناوری اطلاعات و ارتباطات دیگر مختص به سازمان خاص یا فعالیت‌های صرفا علمی- پژوهشی نبوده و امروزه در کنار برق و آب

و تلفن جزء جدایی‌ناپذیر و اساسی در هر صنعت و حرفه‌ای است.

با ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی آنلاین و پیچیده شدن صنایع مختلف، علوم گوناگونی نظیر جامعه‌شناسی، کامپیوتر، مدیریت، انسان‌شناسی، اقتصاد، روان‌شناسی و غیره می‌بایست با یکدیگر و شانه‌به‌شانه هم فعالیت کنند و به زبان‌ و فهم

مشترک برسند. در نتیجه بذل توجه لازم به فعالیت‌های بینارشته‌ای و ایجاد بسترهای لازم برای رشد این فعالیت‌ها توصیه

می‌گردد.

امید است با اعتقاد به برنامه‌های فوق و برنامه‌ریزی و اجرای موازی و منسجم آنها در آینده، نه تنها کشور ما ایران جایگاه شایسته خود را در نظام بین‌الملل پیدا کند، که توسعه همه‌جانبه‌ای در حوزه‌های مختلف با استفاده مناسب و هوشمندانه از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی صورت پذیرد تا نه تنها رفاه که امنیت روانی شهروندان نیز با خدمات بهتر و سریع‌تر و نظارت کارآ بهبود یابد و گامی باشد به سوی فردایی بهتر و ایرانی آبادتر و سرافرازتر.