بیانیه انتخاباتی کروبی درباره زنان

پنجمین بیانیه انتخاباتی مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره زنان منتشر شد. کروبی در این بیانیه احیای حاکمیت قانون و حقوق شهروندی که بخش عظیمی از این حقوق، حقوق زنان است را از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری‌اش دانسته و خاطرنشان کرده است که اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی که تامین‌کننده حقوق زنان هم سطح مردان است، یکی دیگر از اولویت‌های برنامه انتخاباتی من است. ضمن آن‌که باید بررسی و بازخوانی بندهایی از قانون اساسی که به ظاهر با برخی حقوق زنان مغایرت دارد، مورد اهتمام نظام هم قرار گیرد. حمایت و تقویت نقش و شان زنان خانه دار با محاسبه نتیجه اقتصادی کار آن‌ها در خانه، ایجاد صندوق بازنشستگی خاص زنان خانه‌دار و بیمه زنان خانه‌دار از جمله مهمترین اولویت‌های وی در دولت آینده خواهد بود. به گزارش ایسنا، در متن این بیانیه آمده است: حضور زنان را در کابینه در قامت وزیر، معاون و مشاور رییس‌جمهور یک ضرورت می‌دانم و بارها در سخنانم بر این نکته پای فشرده‌ام و چنانچه برنامه‌ریزی براساس مدیریت دانش‌محور استقرار یابد، پرواضح است که با توجه به پیشتازی زنان در عرصه علم و جمعیت برتر دانشگاهی این قشر بخش وسیعی از مدیریت باید به زنان واگذار شود و محیط آزمون و خطای مدیریتی مردانه با محوریت زنان توانا به محیطی دانش‌محور و انسان‌مدار تبدیل شود. تاکید به وزرا بر استفاده از زنان در سطوح معاونت، مشاورت و مدیرکلی وزارتخانه‌ها برای ساختن کادرهای مجرب و متخصص و توصیه آن‌ها به تخصیص سهمیه مشخصی برای زنان مدیر می‌تواند یک راهکار عملی برای ارتقای شغلی زنان در سطح مدیریتی باشد.

کروبی در ادامه این بیانیه اضافه کرده است: اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی که تامین‌کننده حقوق زنان هم سطح مردان است، یکی دیگر از اولویت‌های برنامه انتخاباتی من است. ضمن آن‌که باید بررسی و بازخوانی بندهایی از قانون اساسی که به ظاهر با برخی حقوق زنان مغایرت دارد، مورد اهتمام نظام هم قرار گیرد.

در حال حاضر، بیشترین توجه ما باید ارائه لوایح روزآمدی باشد که حقوق زنان را در سطوح مختلف تامین می‌کند. لوایح و مقرراتی که در جهت ایجاد عدالت، به رفع کلیه اشکال تبعیض جنسیتی اهتمام دارد؛ از جمله لوایحی که به ارتقای سطح مشارکت زنان در کلیه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و بین‌المللی می‌پردازد.

در ادامه بیانیه آمده است: جایگاه زنان خانه‌دار در تحکیم و آرامش خانواده و ثبات جامعه مهمتر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد. زنانی که عمر و جوانی خود را برای رفاه و راحتی حال همسر و فرزندان خود فدا می‌کنند، باید نسبت به آینده خود اطمینان خاطر داشته باشند. حمایت و تقویت نقش و شان این زنان با محاسبه نتیجه اقتصادی کار آن‌ها در خانه، ایجاد صندوق بازنشستگی خاص زنان خانه‌دار و بیمه زنان خانه‌دار از جمله مهمترین اولویت‌های من در دولت آینده خواهد بود. تاکید می‌کنم که حق آموزش در کلیه سطوح از جمله بدیهی‌ترین حقوق همه شهروندان است.

وی در این بیانیه افزوده است: سهمیه‌بندی‌ها و بومی گزینی ناعادلانه منجر به تضییع حق بدیهی نیمی از جامعه و جمع کثیری از دختران نخبه می‌شود. به نظرم مسوولان کشور باید برای بی‌انگیزگی پسران راهکار دیگری بیندیشند و در آینده به جای محروم کردن دختران و زنان با استعداد، در فکر اشتغال خیل زنان تحصیلکرده برآیند. معتقدم که زنان از طیف‌های مختلف فکری باید امکان برگزاری تجمع‌های قانونی و مسالمت‌آمیز جهت ارائه دیدگاه‌های خود داشته باشند و بتوانند نشریات خاص خود را در چارچوب قانون اساسی منتشر کنند و چنین رخدادی کمک موثری به درک بهتر حکومت از مطالبات بانوان خواهد داشت. هر نوع اهانت، تحقیر یا هتک حرمت زنان چه در خانواده و چه در جامعه از نظر اینجانب محکوم است. باید انواع مشکلات زنان به طور ریشه‌ای آسیب شناسی و بررسی و برای صیانت از زنان و حل این مشکلات برنامه‌ریزی همه‌جانبه شود.

در ادامه آمده است: برنامه‌ریزی و تلاش جهت حل مشکلات زنان در زمینه‌های بهداشت، ورزش، آموزش، تفریح، حمایت از زنان سرپرست خانواده و بدون سرپرست با ارائه طرح جامع توانمندسازی آن‌ها، تدوین برنامه‌های مناسب برای اشتغالزایی زنان، تهیه طرح‌های حمایتی مناسب جهت حمایت از زنان سالمند، معلول یا مبتلا به بیماری‌های خاص، توانمندسازی و افزایش بهره‌وری زنان عشایر و روستایی، ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و تقویت مهارت‌های آنان با انواع آموزش‌های حرفه‌ای، از جمله دیگر سر فصل‌های برنامه های من در رابطه با زنان در دوران ریاست‌جمهوری است. از مسائل مهمی که در مجلس ششم تصویب، ولی در شورای نگهبان رد و فعلا در مجمع تشخیص مصلحت نظام، متوقف مانده است، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان است. پذیرش مشروط کنوانسیون با حق تحفظ عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی در کنار اصلاح قوانین متناسب با شرایط روز جامعه، می‌تواند به اصلاح بسیاری از رویه‌های جاری کمک کند.

کروبی اضافه کرده است: بدون تردید اگر حقوق زنان را با ارائه طرح‌ها و لوایح کارآمد تامین کنیم، چهره زن ایرانی در دنیا مخدوش ترسیم نخواهد ‌شد. به هر تقدیر، ایران به عنوان عضوی از نظام بین‌المللی، نمی‌تواند و نباید به خاطر برخی سوءتدبیرها، به ویژه در رابطه با مساله زنان از جامعه جهانی منزوی شود. در پایان بر این باورم که زن ایرانی شایسته شان و منزلتی بیش از آن است که تاکنون از آن برخوردار بوده است. به‌‌رغم این‌که مساله زنان یکی از سرفصل‌های ۳۵گانه برنامه من در اداره کشور محسوب می‌شود که جداگانه تقدیم خواهد شد، اما به لحاظ اهمیت مساله زنان، شرح تفصیلی‌تری از نگاه خود را به این موضوع تقدیم به دختران جوان و بانوان محترم داشتم و امیدوارم که در ایضاح مساله کمک نموده باشد.