دومین مناظره تلویزیونی مهندس میرحسین موسوی با برگزاری یک مناظره آرام و منطقی برگزار شد و دو نامزد برنامه‌های خود را در محیطی کاملا دوستانه نقد و به بینندگان ارائه دادند. به گزارش ایلنا، در این مناظره تلویزیونی که بر خلاف مناظره موسوی با محمود احمدی‌نژاد در فضایی کاملا آرام و منطقی برگزار شد، طبق قرعه از قبل انجام گرفته محسن رضایی به عنوان نفر اول صحبت خود را آغاز کرد. وی گفت: اولین سوال من در این برنامه با توجه به مطالعاتی که از قبل انجام دادم، پرسش از مهندس موسوی در مورد برنامه‌های اقتصادی وی خواهد بود؛ اما قبل از این سوال لازم می‌دانم که نگرانی دوباره خودم را که از یک سال قبل آن را پیش‌بینی می‌کردم ابراز کنم و آن تشدید تفرقه‌ای است که شاهد آن هستیم. رضایی ادامه داد: متاسفانه مناظره شب گذشته مناظره نبود، بلکه از دیدگاه من مناظره‌ای بود که تبدیل به مناقشه شد و من از همین جا از نامزدهای محترم می‌خواهم که بحث‌ها در چارچوبی که به آن نیاز داریم هدایت کنند و به نظر من تاکیدبر گذشته فقط در حدی باشد که نیازی برای آینده ما تلقی گردد و متاسفانه مباحث مطرح شده روز قبل با اخلاق اسلامی تناسبی نداشت. نامزد دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به رابطه عمیق خود با میرحسین موسوی که از سال‌های اول پیروزی انقلاب شکل گرفته و تاکنون نیز ادامه داشته است، گفت: این رابطه و دوستی عمیق سال‌ها است که میان من و آقای میرحسین وجود دارد و ادامه هم خواهد داشت؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این رابطه به معنای داشتن عقیده یکسان نیست و ما به عنوان دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همه برنامه‌های خود را باید به مردم بگوییم. رضایی با طرح این سوال در وقت اول مناظره مبنی‌بر اینکه اگر آقای میرحسین موسوی به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم معرفی شود چه برنامه‌هایی دارد، گفت: صرف انتقاد از وضعیت موجود کافی نیست، بلکه ما باید مسائلی را طرح کنیم که علاوه‌بر پشتوانه تئوری آن بتواند برنامه‌هایی باشد که در زمینه اجرایی نیز به عنوان فعالیت به حساب آید. رضایی در پایان بخش اول صحبت‌های خود از میرحسین موسوی سوال کرد: آقای میرحسین آیا شما به برنامه چشم‌انداز ۱۴۰۴ اعتقاد دارید؟ و من در این زمینه و با برنامه‌هایی که دارید مقداری ابهام دارم.

ادب مرد به ز دولت اوست

میرحسین موسوی دیگر کاندیدای دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری هم در آغاز این مناظره تلویزیونی که به گمان بسیاری از کارشناسان یکی از برنامه‌های موثر و منطقی نامزدها در این چند روز بوده است، صحبت‌های اولیه خود را با قرائت نوشته‌ای آغاز کرد.

موسوی در این نامه که ابتدای آن با جمله «ادب مرد به ز دولت اوست» آغاز شده بود، نسبت به اظهارات و صحبت‌های شب گذشته محمود احمدی‌نژاد در مناظره تلویزیونی واکنش نشان داد.

وی در این برنامه با اشاره وضعیت کنونی کشور، فقر مادی، بی‌اخلاقی و مدیریت غیر‌منطقی گفت: من به تمنای قدرت نیامدم، من سکوت را نشکستم که بیایم و رییس‌جمهور شوم، من برای توقف رشد خرافات آمدم. من برای توسعه، شفافیت آمدم، پس رییس‌جمهور شدن هدفی برای توجیه نیست. موسوی با اشاره به صحبت‌های احمدی‌نژاد در مورد افرادی که شب گذشته از آنها نام برد، تصریح کرد: متاسفانه اصول اخلاقی و کرامت انسانی در شب گذشته نادیده گرفته شد و به کسانی توهین شد که خدمات زیادی را برای این نظام انجام داده‌اند.کاندیدای دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه وقت اول این مناظره خاطرنشان کرد: من نمی‌توانم برای دفاع خودم با آبروی مردم بازی کنم و همواره سعی می‌کنم که شعار ندهم. تشکیل معاونت حقوقی و شهروندی، رسیدگی به حقوق راستین روستاییان با حفظ عزت و کرامت انسانی که عنوان صدقه‌ای نداشته باشد و اینکه دیگر نباید کسی را شهروند درجه دو به حساب آورد، از جمله موارد دیگری بود که موسوی در این مناظره به اجرای آنها تاکید کرد. موسوی افزود: در ارائه برنامه‌ها، اشاره‌هایی نیز به شاخص‌های جنگ به خاطر ویژگی‌های آن دوران شده است و این به خاطر جوسازی‌هایی است که اخیراً شده و ما ناچاریم که ارائه کنیم. در عین حال بنده در جلسه‌ای که با فعالان اقتصادی داشتم، تاکید کردم که جنگ تمام شده و به دنبال آن اقتصاد جنگی نیز به پایان رسیده است و من معتقدم که کف برهان من ذائقه مردم است که باید به آن توجه ویژه کرد.

ارائه شاخص‌های دولت در اقتصاد، اشاره به بالاترین نرخ تولید رشد ناخالص داخلی، ارائه آمار پایین‌ترین رشد نقدینگی و همچنین پایین نرخ تورم و همچنین بدهکار نبودن دولت درطول جنگ از جمله نکاتی بود که نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس به آن اشاره کرد. محسن رضایی در بخش دوم این مناظره تلویزیونی صحبت‌های خود را با طرح این سوال از میرحسین موسوی آغاز کرد که آیا شما سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی را قبول دارید؟ وی با اشاره به برنامه‌های خود در این مورد به واژه «عصر طلایی» در ایران هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ۴/۳۶‌درصد از جمعیت کشورما را جوانان تشکیل می‌دهند که این آمار بسیار خوب و از نظر من طلایی که کشور ما را به عنوان یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیا معرفی کرده است، می‌تواند فرصت بسیار خوبی را نصیب ما کند. ما باید به وسیله این بسترهای مناسب تغییرات اساسی را به وجود بیاوریم که گذشته دیگر در آینده تکرار نشود؛ چرا که محیط جهانی عوض شده و ما باید آینده را در این چارچوب بسازیم و از این چرخه فقر بیرون بیاییم. باز تعریف از نقش دولت، اهمیت به فعالیت شوراها، مقابله با تورم، اصلاح الگوی مصرف انرژی، ارتقای نظام بودجه‌ریزی، نگاه ویژه به دولت الکترونیک، بهبود فضای کار، تبدیل صنعت نفت به موتور محرک اقتصادی و بهبود وضعیت مسکن از جمله موارد دیگری بودند که میرحسین موسوی در این بخش از مناظره به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های خود یاد کرد. نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس در مورد مساله تبدیل صنعت نفت به موتور محرک اقتصادی گفت: با توجه به برنامه‌هایی که داریم صنعت نفت می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین موتورهای محرک در تولید ملی و ایجاد اشتغال نقش بسیار موثری را ایفا کند، مساله‌ای که در دوران جنگ داشتیم و بسیار هم موثر بود. کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد استفاده از مخالفان خود در کابینه احتمالی گفت: من از مخالفان استفاده می‌کنم به شرط آنکه شایستگی آن را داشته باشند. موسوی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به یکی از بندهای فرمان هشت ماده‌ای امام راحل با مضمون اینکه اگر برای کشف خانه‌های تیمی و مراکز جاسوسی به محل شخصی وارد شدید و با آلات لهو و فحشا و مواد مخدر برخورد کردید، حق ندارید آنها را علنی کنید و اشاعه فحشا از بزرگ‌ترین گناهان کبیره است. وی یکی از مصداق‌های این بند فرمان هشت ماده‌ای را رویکرد اتخاذ شده در مناظره با احمدی‌نژاد عنوان کرد و گفت: دیدیم که چگونه اسم سران کشور با چه سخاوتی برده شد و مورد حمله قرار گرفت. وی با اینکه تجسس در امور مردم بحثی است که از ابتدای انقلاب مطرح بوده است، به نگاه در حوزه‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: نظام باید نگاه امنیتی خود را از حوزه فرهنگ بردارد و سعی شود مردم را به معنای واقعی به آشتی و دوستی برگرداند.