استقرار یادمان ایران در صحن اصلی دفتر سازمان ملل در وین

یادمان جمهوری اسلامی ایران (کوشک نخبگان) در دفتر سازمان ملل متحد در وین، بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۱۹ خردادماه ۱۳۸۸ مستقر شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نمایندگی ایران در سازمان بین‌المللی مستقر در وین، این یادمان که موسوم به کوشک نخبگان (Scholars Pavilion) یا چهار طاقی است، توسط جمهوری اسلامی ایران به سازمان بین‌المللی مستقر در مرکز بین‌المللی وین (اتریش) در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ اهدا شده، نماد ملی و آیینی ایرانیان است که در صحن محوطه اصلی دفتر سازمان ملل در وین تعبیه شده است. چهار طاقی شناخته شده‌ترین عنصر معماری ایرانی است که جایگاه معنوی آن در نیایشگاه‌های ایرانی تا به حال اهمیت خود را از نظر معماری حفظ کرده است.

این یادمان از جنس سنگ و فایبر سنگ و ابعاد آن ۲/۲ متر در ۲/۲ متر و ارتفاع آن ۳ متر است. ستون‌ها بر اساس معماری پارسی ایران ساخته شده‌اند و هر یک با پایه ستون، ستون و سرستونی به شکل گاوهای نگهبان است. سقف دارای چهارده کنگره در هر وجه است و نمای سقف دارای تزئینات خورشیدی (یک خورشید با دوازده پرتو) است. در هر یک از طاق‌های این یادمان یکی از مفاخر علمی ایران زمین معرفی می‌شود؛ «ابوعلی سینا» حکیم و پزشک، «رازی» پزشک، شیمیدان و کاشف الکل و اسید سولفوریک، «ابوریحان بیرونی» ریاضیدان، منجم و کاشف حرکت وضعی زمین و «عمر خیام» شاعر و ریاضیدانی که مبدع فرمول معروف به مثلث پاسکال بوده است.

این چهار اندیشمند در زیر چهار طاقی بزرگ ایران تربیت یافته‌اند و دانش خویش را به چهار سوی جهان پراکنده‌اند. امروز جمهوری اسلامی ایران این فرصت را مغتنم شمرد و با اهدای این یادمان، این سرزمین علم و فرهنگ و هنر را دگرباره به جهانیان معرفی می‌نماید و عشق و دوستی خویش را در جهت ارتقای صلح و دوستی بین همه ملل جهان تقدیم می‌کند که یادآور مشارکت مردم ایران در دانش و علوم نوع بشر است.