روزنامه پاخینا دوثه آرژانتین با انتشار مقاله‌ای در بخش نظرات در ۱۷ فوریه ۲۰۱۳ با استفاده از اسناد و مدارک ویکی لیکس، نقش سفارت آمریکا در جهت دهی به تحقیقات پرونده آمیا و اقدامات دادستان پرونده را افشا نمود و اثبات کرد که در واقع ایدئولوگ اصلی و طراح تحقیقات پرونده، آمریکا بوده است. به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است: ازبین صدها هزار تلگراف که دوسال پیش توسط ویکی لیکس از وزارت خارجه آمریکا به دست آمده، ۱۹۶ سند مربوط به آمیا می‌باشد. اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس که به کیبل گیت معروف شد، دوره ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ را در برمی‌گیرد.

بنابراین از ابتدای دوره نستورکرچنر تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری کریستینا فرناندز را در برمی‌گیرد. در حالی‌که بیشتر اسناد ویکی‌لیکس ارتباطات حساس را شامل نمی‌شود اما برخی از این ۸۶ سند، مهر فوق سرّی خورده‌اند، ۱۶ سند دارای طبقه‌بندی سرّی و ۷۵ مورد، محرمانه هستند. بنابراین بیشتر این اسناد در آرژانتین منتشر نشده یا از رسانه‌های کشور پخش نشده‌اند.

این تلگراف‌ها نشان می دهند که دولت آمریکا تحقیق درباره ایرانی‌هایی که به مشارکت درحمله۱۹۹۴ متهم هستند را تشویق و جهت دهی کرده است. بسیاری از مسوولان آمریکایی ملاقات‌های متعددی با دادستان پروند (آلبرتو نیسمان) داشتند. در این تماس‌ها آمریکایی‌ها به وضوح تاکید کرده‌اند که شک ندارند متهمین ایرانی مجرم هستند و اصرار داشتند که نیسمان باید فرضیه‌های «ردپای سوری» و «مرتبطین داخلی» را کنار بگذارد؛ چرا که این امر ممکن است بخش «مرتبطین بین‌المللی» علیه متهمان ایرانی را تضعیف کند. در این تلگراف‌ها آمده که نیسمان همیشه نسبت به نصایح و نظرات سفارت آمریکا توجه ویژه داشته و بر اجرای آنها تاکید داشته است.