تصویب مشوق‌های قانونی فرزندآوری

افزایش مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه و تعیین ۲ هفته مرخصی برای پدران

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: مجلس نیز همسو با دولت برای محقق کردن منویات رهبری درباره افزایش جمعیت، اقدام به تصویب مشوق‌هایی تازه برای فرزندآوری و افزایش جمعیت در کشور کرد: «لغو همه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده مصوب ۱۳۷۲» و «افزایش مدت مرخصی زایمان به ۹ ماه و مرخصی اجباری تشویقی ۲ هفته‌ای برای پدران.» نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته کلیات و جزئیات لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را تصویب کردند. این لایحه که از سوی دولت تقدیم شده بود، با تقاضای تعدادی از نمایندگان برای بررسی سریع‌تر، به عنوان اولین دستور روز گذشته مجلس بررسی شد.

مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بارها بر موضوع افزایش جمعیت تاکید کرده‌اند، به طوری که مهرماه سال‌جاری نیز در بیاناتی درباره رشد جمعیت فرموند: «یکى از خطاهایى که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مساله تحدید نسل بود که از اواسط دهه‌ ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود.»

نخستین گام‌ها اما برای تحقق بخشیدن به منویات رهبری از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشته شد: «پیشنهاد افزایش حق عائله‌مندی، اعطای سکه به مادران، واگذاری زمین و وام مسکن برای فرزندآوری.» احمدی‌نژاد که خود نیز از موافقان افزایش جمعیت در کشور است در سال‌های گذشته بارها از توان و ظرفیت ایران برای افزایش جمعیت تا ۱۵۰ میلیون نفر، سخن گفته است. وی به این منظور، سیاست‌های جدیدی را برای افزایش جمعیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و ابلاغ کرد.

این مصوبه در جلسه دوم خردادماه امسال شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید و مهرماه سال‌جاری ابلاغ شد و براساس آن راهبردها و اقدامات ملی برای جلوگیری از کاهش نرخ باروری کل و ارتقای آن متناسب با آموزه‌های اسلامی، اقتضائات راهبردی کشور مدون شد.

بر اساس این راهبردها امکاناتی از اعطای سکه تا واگذاری زمین و وام مسکن به عنوان مشوق‌های فرزندآوری تعیین شد.

مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه افزایش یافت

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته، لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از تصویب کلیات، جزئیات آن را نیز مصوب کردند.

طبق مصوبه مجلس در ماده واحده لایحه مذکور، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، همه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب ۱۳۷۲ و اصلاحات آن و سایر قوانین که بر اساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود.

بهارستان‌نشینان در تبصره ۱ این لایحه مصوب کردند که دولت می‌تواند هر ۵ سال یک بار، با توجه به نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس، ترکیب جمعیتی و شاخص‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با رعایت شاخص‌های مندرج در قوانین برنامه ۵ ساله با ارائه لایحه‌ای به مجلس نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها بر اساس تعداد فرزندان اقدام کند. مجلسی‌ها در تبصره دوم ماده واحده این لایحه مصوب کردند، مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه افزایش می‌یابد و همسر آنها نیز از ۲ هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شود. به موجب مصوبه مجلس، این قانون به مادرانی که سن فرزند آنها به ۹ ماهگی نرسیده است، تسری می‌یابد و مادر می‌تواند تا سن ۹ ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده کند.نمایندگان مجلس با ۱۵۵ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۲۲ نماینده حاضر در جلسه، جزئیات این لایحه را تصویب کردند.

مواضع موافقان و مخالفان

محمد ‌حسن آصفری نماینده مردم اراک به عنوان مخالف کلیات این لایحه اظهار کرد: رهبر انقلاب نسبت به اینکه امروز باید درباره آهنگ کند رشد جمعیت در کشور تجدیدنظر شود، تاکید داشتند اما این امر باید با برنامه‌ریزی انجام شود تا در آینده با کمبود جمعیت مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه طرح جامع‌تر، کامل‌تر و پخته‌تری درباره اصلاح سیاست‌های جمعیتی باید ارائه شود، افزود: نباید مجبور شویم تا در سال‌های آینده در زمینه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت مجددا تجدیدنظر کنیم، اگر باز هم از موضوع شاخص‌های بهداشتی و سلامت مادران و کودکان غافل شویم در آینده دوباره با مشکلاتی از این دست مواجه می‌شویم، بنابراین لازم است تا کار کارشناسی و توجه ویژه‌ای در زمینه این طرح انجام شود.آصفری ادامه داد: با وجود اینکه درباره کلیات این لایحه نظر موافقی دارم، اما باید رشد جمعیت آهنگ مشخصی داشته باشد تا در آینده دچار مشکلاتی از جمله ایجاد اشتغال و مسائل اقتصادی نشویم و برنامه‌ریزی جامع و کاملی در این زمینه صورت گیرد.

میردامادی نماینده مازندران نیز در مخالفت با این لایحه گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس مطالب مهمی را فرمودند که باید قبول کنیم، اما نمایندگان باید بدانند مساله جمعیت یک موضوع مهم در کشور است و نمی‌توانیم تصمیمی بگیریم که معیشت مردم در آن در نظر گرفته نشده است. میردامادی اضافه کرد: سالانه حدود ۴ میلیون نفر دانشجو در کشور داریم و اینکه بگوییم به مادران مرخصی می‌دهیم یا مشوق‌های دیگری را در نظر بگیریم که نمی‌شود قانون جامع. نماینده مازندران خاطرنشان کرد: نمی‌شود قانونی تصویب کنیم که مردم را با مشکلات بسیاری مواجه کند، در این لایحه برای مادرانی که کارمند هستند، ۹ ماه مرخصی زایمان در نظر گرفته شده اما باید دانست همه کشور ما که کارمند نیستند، پس کسبه و کشاورز را چه می‌کنیم؟ ما با کار غیرحکیمانه و غیرکارشناسانه مخالفیم و اجازه دهید روی این طرح کار کارشناسی بیشتری انجام شود و در راستای اقتصاد برتر این اقدام صورت گیرد.

نقش جمعیت در تامین امنیت پایدار

مصطفی افضلی‌فر نماینده اردبیل نیز در موافقت با این لایحه، گفت: امنیت ملی کشور به کمیت و کیفیت جمعیت بستگی دارد و میزان جمعیت یک کشور در برابر تهدیدات و تامین امنیت پایدار تعیین‌کننده است، بنابر این لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت را به تصویب برسانیم.

احمد امیر آبادی فراهانی نماینده مردم قم به عنوان آخرین موافق گفت: اگر نرخ رشد جمعیت کشور به زیر ۷/۱ برسد، یعنی به لحاظ جمعیت به نقطه بحران رسیده‌ایم و ما به این آمار نزدیک شده‌ایم. وی گفت: جمعیت جوان برای کشور ما یک فرصت است و جمعیت پیر نیز یک بحران به حساب می‌آید. وی در ادامه افزود: چطور بانک جهانی که در هیچ موردی به ما کمک نمی‌کند تنها در خصوص کنترل رشد جمعیت به ما کمک کرد و این موضوع قابل تامل است.

امیر آبادی خطاب به برخی مخالفان این لایحه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند با توجه به امکانات موجود جامعه ما می‌توانیم تا ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت داشته باشیم در حالی که برخی مخالفان این لایحه بحث مشکلات اقتصادی و فقر را مطرح می‌کنند و بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب بر افزایش جمعیت، دیگر نباید مخالفتی انجام بگیرد.