درگذشت آیت‌الله خوشوقت در مکه مکرمه

آیت‌الله خوشوقت، استاد اخلاق و از علمای حوزه علمیه تهران بود

دنیای اقتصاد- آیت‌الله خوشوقت، استاد اخلاق و از علمای حوزه علمیه تهران، ساعت ۷ صبح چهارشنبه دوم اسفند در بیمارستانی در مکه مکرمه در گذشت. آیت‌الله خوشوقت، که برای انجام حج عمره در سرزمین وحی به سر می‌برد، پانزدهم بهمن ماه سال‌جاری، به علت عفونت حاد ریوی و نارسایی کلیوی و قلبی در شهر مکه بستری شد. روند درمان ایشان طی ۱۷ روز گذشته، فراز و نشیب‌هایی داشت اما در روز دو شنبه به حدی رسید که امکان انتقال وی به تهران جهت درمان فراهم شده بود. با این حال صبح سه‌شنبه، با بازگشت عفونت ریوی، حال وی رو به وخامت گذارد و او صبح دیروز در بیمارستان ملک فیصل مکه دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع؛ احتمالا جمعه

فرزند آیت‌الله خوشوقت درباره زمان تشییع پیکر وی گفت: پیکر معظم‌له در صورت اجرای به موقع امور اداری در عربستان، امروز (پنج‌شنبه) به میهن بازگردانده و در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) دفن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین خوشوقت افزود: هرچند با تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه در کشور عربستان روبه‌رو هستیم، ولی با همکاری بعثه مقام معظم رهبری و سفارت جمهوری اسلامی ایران تا حد زیادی مسائل مربوط به خروج پیکر آیت‌الله‌خوشوقت حل شده است.

خوشوقت گفت: در صورتی که پیکر مرحوم آیت‌الله خوشوقت پنج‌شنبه به کشور منتقل شود، مراسم تشییع روز جمعه برگزار می‌شود. وی افزود: پیکر مرحوم آیت‌الله خوشوقت برای خاکسپاری در جوار بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شهرری منتقل خواهد شد.

سوابق علمی آیت‌الله

آیت‌الله عزیز خوشوقت در ماه رجب سال ١٣٠٥ هجرى شمسى در شهر بادکوبه (باکو) متولد شد .پدر و مادرش اهل زنجان بودند، اما چند سالی را به خاطر نا امنی منطقه، به باکو مهاجرت کرده بودند که عزیز، دومین فرزند خانواده، در آنجا تولد یافت. وی پس از تحصیلات دبیرستان، به علوم حوزوى روى آوردند و پس از پنج سال تحصیل در مسجد لرزاده تهران راهى دیار علم و تقوا، قم شدند. آیت‌الله خوشوقت، دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات‌عظام سید حسین بروجردی و امام خمینی (ره) سپری کرد و حکمت و فلسفه و تفسیر را نزد علامه طباطبایی (ره) آموخت. آیت‌الله خوشوقت پس از پایان دروس حوزوی، به تهران بازگشت و در سن ۳۳ سالگی ازدواج کرد.حاصل ازدواج او، دو فرزند پسر و چهار دختر است. یکی از دختران آیت‌الله خوشوقت، عروس مقام معظم رهبری است.

آیت‌الله خوشوقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طی حکمی از سوی امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ویژه ایشان در ستاد عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

تسلیت مقامات ارشد نظام

در پی ارتحال آیت‌الله خوشوقت، پیام‌های تسلیتی از سوی مقامات ارشد کشور صادر شد.

رییس‌جمهور در پیامی نوشت: آن عالم ربانی از افضل مجتهدان و اعاظم شاگردان امام راحل و علامه طباطبایی(ره) بودند که عطر دل‌انگیز ارواح قدسی آن بزرگواران از مجالس دلنشین و اثرگذار دروس اخلاق و معارف ایشان استشمام می‌شد و به جرات می‌توان گفت که از مصادیق علمای زمان شناس و مخالف هوای نفس و موحدان عاشق و دلباخته حق و حقیقت به شمار می‌آمدند و در پرتوی این ویژگی‌های ارزنده، همواره در کنار مردم و انقلاب حضور فعال داشته و منشأ خدمات ارزنده‌ای گردیدند. سرانجام نیز پس از عمری مجاهدت و ممارست در مسیر احیای توحید و معارف اسلامی در ساحت ملکوتی بیت‌الله الحرام دعوت محبوب خویش را لبیک گفته به لقاء جانان شتافتند.

رییس مجلس نیز درگذشت آیت‌الله خوشوقت را در جلسه علنی مجلس تسلیت گفت و تصریح کرد: ایشان از بزرگان علمی تهران و از علمای بزرگ و همچنین از شاگردان علامه طباطبایی بودند. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله خوشوقت در زمان حیات منشا خدمات بزرگی به حوزه علمیه تهران بودند، افزود: ایشان در سالیان طولانی عالم اخلاق و منشا تاثیرات زیادی با ارائه درس‌های اخلاقی در تهران بودند، لذا ما این ضایعه را به ملت عزیز، خانواده محترم و حوزه علمیه تهران تسلیت عرض کرده و آرزوی علو درجات را برای این عالم ربانی داریم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم در پیامی ارتحال این استاد اخلاق را باعث تاثر و تألم دانست.در پیام تسلیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده است: آن عالم فقید از شاگردان حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله طباطبایی(ره) و منشأ خدمات فراوانی به انقلاب اسلامی بود. مصیبت فقدان این عالم بزرگ را تسلیت گفته، از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، علوّ درجات و برای دوستان، آشنایان، بازماندگان محترم به‌ویژه بیت معزز ایشان صبر و شکیبایی مسألت می‌کنم.

پیام تسلیت مقام معظم رهبری

در پی ارتحال آیت‌الله آقای حاج شیخ عزیزالله خوشوقت، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی، درگذشت آن عالم عامل ربانی و سالک الی‌الله را مصیبتی اندوهبار برای آشنایانِ رتبه معنوی آن بزرگوار و ثلمه‌ای بزرگ برای شاگردان و مستفیدان محضر پر فیض آن عارف بالله خواندند و این مصیبت را به خانواده مکرّم و فرزندان محترم و وابستگان و ارادتمندان ایشان تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و اندوه فراوان خبر رحلت عالم ربانی، سالک الی الله و عارف بالله مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عزیز الله خوشوقت رضوان الله علیه را دریافت کردم. عمری با برکت، سرشار از معنویت و تهذیب، و گام‌های پیوسته در سلوک الی الله، همراه با مجاهدتی کم نظیر در تربیت نفوس مستعد و دل‌های مشتاق، خلاصه‌ای از زندگینامه این روحانی مهذّب و این معلّم اخلاق و معرفت است. بی شک فقدان این شخصیت ممتاز، برای آشنایانِ رتبه ی معنوی آن بزرگوار مصیبتی اندوهبار و برای شاگردان و مستفیدان محضر پر فیض او ثلمه ئی بزرگ است. اینجانب تسلیت صمیمانه خود را به خانواده مکرّم و فرزندان محترم و دیگر وابستگان و به همه‌ ارادتمندان ایشان معروض می دارم و علوّ درجات و شمول رحمت حق و حشر با اولیاء الله را برای روح مطهرشان از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

سید علی خامنه ای؛ ۲/ اسفند ماه/ سال ۹۱