موجیم که آسودگی ما عدم ماست

یار غار احمدی‌نژاد وعده برگزاری نشست مطبوعاتی داد

دنیای اقتصاد- قرار است بعد از مدت‌ها حضور و غیاب‌های متعدد اسفندیار رحیم مشایی از دید رسانه‌ها، نشستی خبری با حضور وی برپا شود تا یار همیشگی دولت پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشد. این خبر که توسط مشایی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت عنوان شد نوید تداوم روندی را می‌دهد که از زمان بازگشت رییس‌جمهور از مصر و در جریان استقبال هواداران دولت از محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی آغاز شد. با این وصف هواداران دولت که این روزها دلبسته مشایی‌اند در انتظار روزهای پرجنب و جوشی به سر می‌برند که وعده‌اش با «زنده باد بهار» کلید خورده است. در این بین، هر چند که مشایی در پاسخ به خبرنگاران درباره فعالیت‌های انتخاباتی اش گفته است که «انتخابات چی؟» و به شعرخوانی پرداخته اما این نوع از پاسخگویی نتوانسته از گمانه‌های انتخاباتی در مورد او بکاهد. «موجیم که آسودگی ما عدم ماست» عبارتی بود که مشایی به نظم گفت تا نشان دهد بهره‌گیری از شعر و احساس در ادامه فعالیت‌هایش جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت. خودش می‌گوید نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ندارد؛ اما دیگران می‌گویند دارد. مشایی در جریان استقبال هواداران دولت از وی پس از بازگشت از مصر در واکنش به انتخاباتی بودن فعالیت‌‌هایش گفته بود:‌ «حضور من در میان شما انتخاباتی نیست و تلقی انتخاباتی از آن نشود، امروز مهم‌ترین تکلیف دولت کار، تلاش و خدمت است.» در همین حین بود که یکی از استقبال‌کنندگان خطاب به مشایی گفت: «رییس‌جمهور ۳۵ میلیونی ایران.»

نحوه استقبال هواداران دولت از مشایی بیش از هر چیز و برخلاف موضع رسمی وی با برداشت های انتخاباتی مواجه شد و تکرار شعار «زنده باد بهار» استقبال‌کنندگان از وی در سخنرانی ۲۲ بهمن محمود احمدی‌نژاد، مستظهر بودن دو یار و همراه دولت از حمایت یکدیگر را نشان داد. رییس‌جمهور در روز گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت نیز با مضمون زنده باد بهار سخن گفته و با بیان اینکه «هر نوروز شروع تازه‌ای است و دولت نیز در ادامه فعالیت‌های کاری خود برنامه‌های متعددی را در نظر دارد»، گفت: «این برنامه‌ها در راستای سفرها، جشنواره و همایش‌های متعدد خواهد بود.»

در اوضاع کنونی تحلیل‌های رسانه‌های نزدیک به طیف‌های مختلف اصولگرا حاکی از آن است که محتمل‌ترین و اصلی‌ترین نامزد انتخاباتی مورد حمایت جریان حاضر در دولت در زمان تایید صلاحیت‌ها به مشکلاتی برخواهد خورد؛ اما به نظر می‌رسد مشایی و حامیانش کماکان امیدوارند تا بتوانند زنده باد بهارگویان به رقابت‌های انتخاباتی آینده پاگذاشته تا قطب انتخاباتی نزدیک به جریان دولت با ساز و برگ کامل به صحنه وارد شود و نیاز به نامزدهای جایگزین پیدا نکند.

«انتخابات چی؟»

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و ایسنا، مشایی درباره اینکه آیا شما تصمیم نهایی را برای حضور در انتخابات گرفته‌اید یا خیر، گفت: انتخابات چی؟ رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌ها صحبت از حضور شما در عرصه انتخابات می‌کنند؛ افزود: ما «موجیم که آسودگی ما در عدم ماست؛» ما باید برویم.

مشایی البته در حاشیه جلسه هیات دولت در ابتدای حضورش در جمع خبرنگاران به آنها گفت: قصد مصاحبه ندارم و آمده‌ام به شما سلام کنم. مشاور رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد انتخابات گفت: انتخابات کار ملت است. مشایی درباره فعالیت‌های انتخاباتی خود گفت: من از ابتدای حیات دولت در حال پاسخگویی به شما هستم و جواب شما را می‌دهم. وی به خبرنگاران گفت: در آینده بعد از اینکه کارهای این دبیرخانه مقداری جلوتر رفت، مصاحبه‌ای مطبوعاتی با خبرنگاران خواهم داشت و به تشریح عملکرد این دبیرخانه خواهم پرداخت.

مهم‌ترین راهبرد حامیان رییس‌جمهور به روایت مشایی

در عین حال، عبدالرضا داوری مشاور وزیر و رییس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور در گفت‌وگو با شبکه ایران (سایت وابسته به روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت) سخنان تازه‌ای از رحیم مشایی نقل کرد. بر اساس روایت داوری، مشایی گفته است: دشمنان انقلاب و وابستگان خط شیطان، هجمه به رهبری و تخریب جایگاه ولی فقیه را هدف‌گذاری کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: حامیان رییس جمهور و دوستداران انقلاب اسلامی و پیروان خط امامت، وظیفه‌ای مهم‌تر از صیانت از جایگاه رهبری و تبعیت از توصیه‌ها و خط حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای ندارند. رییس دبیرخانه جنبش غیر متعهدها در پایان تاکید کرده است: در شرایطی که دشمن خارجی و عقبه داخلی آنها، نهاد ولایت فقیه را هدف قرار می‌دهند، مهم‌ترین راهبرد حامیان رییس‌جمهور، فقط و فقط پیروی از خط روشن ولایت فقیه است.

انتقاد شدید سایت دولت از «شبهه‌افکنی»ها

در این بین، سایت شبکه ایران که اظهارات مشایی را به نقل از داوری منتشر کرد به سراغ برخی تحلیل‌ها و تردیدهای ایجاد شده توسط منتقدان جریان حاضر در دولت رفت و با انتقاد از آنها نوشت: «برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌‌های مخالف دولت، در دور جدید بی‌اخلاقی‌های خود که دقیقا برخلاف هشدارها و بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب است، شبهه افکنی و القای حاکمیت دوگانه و اختلاف مسوولان ارشد نظام را به بهانه برخی مطالب منتشر شده در وبلاگ‌های بی‌نام و نشان مدعی حمایت از دولت و رییس‌جمهور که بارها انتساب آنها به دولت و حامیان دکتر احمدی‌نژاد تکذیب شده، در دستور کار قرار داده و پیامک‌های مشکوکی در همین زمینه به طور گسترده ارسال نموده‌اند.»

به گزارش شبکه ایران، متن یکی از پیامک‌های خبرگزاری وابسته به یکی از نهادهای امنیتی به شرح زیر است: «گفته می‌شود جریان انحرافی در دستوری تشکیلاتی خواستار انتشار مطالبی در انتقاد از رهبری در وبلاگ‌ها و فضای مجازی شده است.»