انتقاد از طرح مذاکره با آمریکا

شریعتمداری: تصمیم درباره مذاکره با آمریکا در حوزه اختیارات رییس‌جمهور نیست

بروجردی: هرگونه اقدام درباره آمریکا بدون نظر رهبری عملی نمی‌شود دنیای‌اقتصاد- سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک فرصتی بود تا او تلاش‌های خود را برای بهبود روابط مابین دو کشور انجام دهد و در اکثر مصاحبه‌هایش با رسانه‌های مختلف نیز به این موضوع اشاره‌ داشت و سعی بر کوتاه شدن دیوار مابین ایران و آمریکا کرد اما آمادگی احمدی نژاد برای مذاکره با آمریکا هیچ پاسخی از طرف مقابل در پی نداشت.

وی در گفت‌وگوها و دیدارهایش به روشنی از امکان و شروط برقراری روابط با آمریکا سخن گفت و حتی موضوع هسته‌ای کشور را مساله‌ای دانسته که اگر بین ایران و آمریکا در آن تفاهم حاصل شود، مشکل حل‌شدنی است.

وی تاکید کرده بود که شرایط موجود در روابط بین ایران و آمریکا به ضرر هر دو کشور و شاید به ضرر همه دنیا است، ایران آمادگی دارد تا چنانچه دولت آمریکا قدمی برای ایجاد تفاهم بین دو کشور بردارد، در ذهنیت منفی خود نسبت به آمریکا تامل کرده و کمک کند تا سریع‌تر روابط دو کشور بهبود یابد چرا که امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد. اما این گفته‌ها با واکنش‌های منفی در داخل همراه بود، به طوری‌که مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب، سیاست کلی جمهوری اسلامی در رابطه با آمریکا را مثل گذشته دانست و گفت که هر تغییری هم در این زمینه بخواهد صورت گیرد باید از طرف مقام معظم رهبری اعلام شود.

در همین حال مدیرمسوول روزنامه کیهان نیز در سرمقاله روز گذشته این روزنامه نوشت: آمریکایی‌ها پیشنهاد احمدی‌نژاد برای مذاکره را بدون پشتوانه تلقی کرده‌اند، چراکه آنها به خوبی می‌دانند احمدی نژاد اگرچه رییس‌جمهور و یکی از مسوولان بلندپایه جمهوری اسلامی ایران است ولی اتخاذ تصمیم درباره مذاکره یا رابطه با آمریکا در حوزه مسوولیت و اختیارات قانونی ایشان نیست بلکه مطابق اصل یکصد و دهم قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلان نظام برعهده رهبری است.

همچنین سردار ذوالقدر، معاون رییس

قوه‌قضائیه نیز موضوع مذاکره و رابطه با آمریکا را نه یک موضوع و سیاست اجرایی که رییس‌جمهور بتواند در آن مداخله کند، که یک سیاست کلان و راهبردی دانست که منحصرا رهبری باید در باب آن تصمیم‌گیری کند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه مذاکره و رابطه با آمریکا خط قرمز سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است اظهار کرد که باید از رییس‌جمهور سوال کرد که با توجه به سیاست روشن و شفاف جمهوری اسلامی ایران در خصوص رابطه با آمریکا وی چرا اینگونه رفتار می‌کند.

منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه نیز موضوع برقراری رابطه میان ایران و آمریکا را یک پروژه ملی و فراحزبی می‌داند و می‌گوید: برقراری رابطه میان ایران و آمریکا یک پروژه ملی است و تصمیم‌سازی پیرامون آن به رهبری نظام جمهوری اسلامی مربوط می‌شود.

پیشنهادی بدون پشتوانه

حسین شریعتمداری در سرمقاله روز گذشته روزنامه کیهان نوشت: بعد از آنکه احمدی‌نژاد در مصاحبه با واشنگتن پست از آمادگی و ابراز تمایل ایران برای برقراری رابطه با آمریکا خبر داد، انتظار آن بود که این پیشنهاد رییس‌جمهور کشورمان بلافاصله با استقبال گرم اوباما و سایر مقامات بلندپایه آمریکایی روبه‌رو شود، چرا که طی بیش از دو دهه گذشته، «مذاکره با ایران» یکی از اهداف راهبردی دولت آمریکا بوده است که همواره نیز مخالفت شدید جمهوری اسلامی ایران را در پی داشته است؛ بنابراین وقتی رییس‌جمهور کشورمان درباره «مذاکره مستقیم» و نهایتا برقراری رابطه با آمریکا ابراز تمایل می‌کند، استقبال اوباما و سایر مقامات آمریکایی از این پیشنهاد، طبیعی‌ترین واکنش مورد انتظار از سوی آنان است؛ ولی نه فقط اوباما و دیگر مقامات آمریکایی از این پیشنهاد احمدی‌نژاد کمترین استقبالی نکردند، بلکه با پیشنهاد ایشان برخوردی سرد و تقریبا بی‌تفاوت نیز داشتند و سوال این است که چرا؟! وی در ادامه نوشته است: مگر نه اینکه مذاکره مستقیم با ایران، آرزوی چندین و چند ساله دولتمردان آمریکایی بوده و هست پس علت چه بود که از ابراز تمایل رییس‌جمهور کشورمان استقبال نکردند؟! پاسخ دشوار نیست و با پوزش از احمدی‌نژاد باید گفت دولتمردان آمریکایی، پیشنهاد احمدی نژاد را بدون پشتوانه تلقی کرده‌اند؛ چراکه آنها نیز به خوبی می‌دانند احمدی‌نژاد اگرچه رییس‌جمهور و یکی از مسوولان بلندپایه جمهوری اسلامی ایران است، ولی اتخاذ تصمیم درباره مذاکره یا رابطه با آمریکا در حوزه مسوولیت و اختیارات قانونی ایشان نیست، بلکه مطابق اصل یکصد و دهم قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلان نظام برعهده رهبری است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها به صراحت و با ارائه دلایل منطقی و مستندات خالی از ابهام، مخالفت خود را با مذاکره و رابطه ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند؛ بنابراین به‌رغم آنکه پیشنهاد احمدی‌نژاد برای دولتمردان آمریکایی یک «امتیاز طلایی» تلقی شده و تحقق آرزوی سال‌ها بر زمین مانده آنان بود ولی می‌دانستند این پیشنهاد فاقد پشتوانه است و نهایتا می‌تواند در حد و اندازه تمایل شخصی ایشان تلقی شود و نه تصمیم برخاسته از خواست مردم و اراده نظام؛ دقیقا به همین علت است که ابراز تمایل احمدی‌نژاد به مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا از سوی دولتمردان آمریکایی «جدی» و «قابل اعتنا» ارزیابی نمی‌شود.

ذوالقدر: برقراری رابطه با آمریکا بر عهده رهبری است

معاون راهبردی قوه قضائیه نیز طرح مذاکره و رابطه با آمریکا در شرایط فعلی جهان را نوعی کج سلیقگی سیاسی دانست که می‌تواند دارای آثار و پیامدهای خطرناک باشد. به گزارش مهر، سردار ذوالقدر موضوع مذاکره و رابطه با آمریکا را نه یک موضوع و سیاست اجرایی که رییس‌جمهور بتواند در آن مداخله کند، که یک سیاست کلان و راهبردی دانست که منحصرا رهبری باید در باب آن تصمیم‌گیری کند و

امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بارها و با صراحت درباره آن سخن گفته‌اند و سیاست نظام در این خصوص آشکارا اعلام شده است.

بروجردی: رابطه با آمریکا خط قرمز ما است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه هرگونه اقدام درباره آمریکا بدون نظر رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه عملی نمی‌شود، گفت: باید از رییس‌جمهور سوال کرد که با توجه به سیاست روشن و شفاف جمهوری اسلامی ایران در خصوص رابطه با آمریکا وی چرا این‌گونه رفتار می‌کند. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با «مهر» درخصوص اظهارات اخیر رییس‌جمهور در نیویورک مبنی بر مذاکره و ارتباط با آمریکا گفت: مذاکره و رابطه با آمریکا خط قرمز سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است. وی در ادامه افزود: هرگونه اقدام درباره آمریکا بدون نظر رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه عملی نمی‌شود.

متکی: برقراری رابطه میان ایران و آمریکا یک پروژه ملی است

منوچهر متکی نیز در جدیدترین یادداشت خود در وب‌سایت شخصی‌اش به موضوع روابط میان ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: موضوع مناسبات ایران و آمریکا موضوعی حزبی و متعلق به یک جریان و گرایش سیاسی خاص در ایران نیست. موضوع برقراری رابطه میان ایران و آمریکا یک پروژه ملی و فراحزبی است.