سن بازنشستگی افزایش نمی‌یابد

دنیای اقتصاد- طی هفته جاری، برخی رسانه‌ها به نقل از یکی از مسوولان سازمان تامین اجتماعی اخباری مبنی بر تصمیم این سازمان برای افزایش سن بازنشستگی منتشر کردند، اما این خبر از سوی رییس سازمان تامین اجتماعی تکذیب شد. در حالی که پیش از این مطرح شده بود به علت افزایش سن امید به زندگی، سن بازنشستگی نیز افزایش خواهد یافت، «سعید مرتضوی» اعلام کرد که در شرایط کنونی سازمان تامین اجتماعی هیچ گونه برنامه‌ای برای تغییر یا افزایش سن بازنشستگی برای بیمه‌شدگان تحت پوشش خود ندارد. اخیرا مدیرکل فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه برنامه پنجم توسعه، این سازمان را مکلف به بازنگری در قانون قبلی تامین اجتماعی مصوب سال ۵۴ کرده است، مطرح کرده بود: سن بازنشستگی، مبلغ حق بیمه، نحوه شکایت کارفرمایان از محاسبه حق بیمه و... از جمله مفادی است که در قانون قبلی ذکر شده و مورد بازنگری قرار می‌گیرند که البته شاید برخی از این موارد مانند قبل به تصویب برسد و تغییری در آن ایجاد نشود.

محمد حسین زدا با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در ایران، متذکر شده بود: یکی از تاثیرگذار ترین موارد در تعیین سن بازنشستگی سن امید به زندگی است و آمار سال ۹۱ نیز نشان می‌دهد که سن امید به زندگی ۲۰ سال افزایش یافته است و برهمین اساس سن بازنشستگی نیز افزایش پیدا خواهد کرد که در تمام کشورهای دنیا اینگونه است. وی در همین خصوص توضیح داد که در صورت تصویب افزایش سن بازنشستگان، قرارداد افراد مخدوش نخواهد شد و نباید آسیبی ببینند. بلکه این موضوع در مورد قراردادهای جدید اعمال می‌شود. بنا به اظهارات وی، بازنگری در قانون تامین اجتماعی و بررسی مواردی مانند افزایش سن بازنشستگان با حضور شرکای اجتماعی متشکل از نمایندگان کارفرمایان، دولت‌، مستمری‌بگیران و کارگران انجام می‌شود و هنوز دراین خصوص تصمیم قطعی گرفته نشده است.

اما به دنبال انتشار خبر افزایش سن بازنشستگی، «سعید مرتضوی» با تکذیب آن اعلام کرد: خبری که در رسانه‌ها مبنی بر افزایش سن بازنشستگی منتشر شده به هیچ وجه واقعیت نداشته و سازمان تامین اجتماعی هیچ تغییری را در مورد افزایش سن بازنشستگی در دستور کار خود ندارد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: در حقیقت، هر خبر و مطلبی که از سوی کارشناسان در زمینه افزایش سن بازنشستگی اعلام شده، صحت ندارد و اصلا درست نیست.مرتضوی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی به دنبال سخت کردن شرایط بازنشستگی برای بیمه‌شدگان خود نیست، گفت: ما تلاش می‌کنیم مقرراتی برای کاهش سن بازنشستگی حتی در مشاغل سخت و زیان آور تدوین کنیم نه اینکه در پی افزایش سن بازنشستگی باشیم.وی درباره بازنگری در قانون سازمان تامین اجتماعی، ضمن تاکید بر اینکه قدمت این قانون دلیل بر بد بودن آن نیست، تصریح کرد: این در حالی است که قانون سازمان تامین اجتماعی، دارای نواقص وابهامات بسیار زیادی است که اکنون ۱۰ هزار پرونده در دیوان عدالت اداری به دلیل وجود این ابهام ها تشکیل شده و مردم را گرفتار کرده است. در نتیجه ما این قانون را مورد بازنگری قرار دادیم و آن را به دولت و مجلس ارسال خواهیم کرد.