سلامی بلند به «سلام‌آخر»
علی طجوزی- گزارش پرفروش‌ترین‌های بازار موسیقی این هفته با «سلام‌آخر» احسان خواجه‌امیری آغاز می‌شود، چرا که بیش از دو ماه است این آلبوم عنوان پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ را به خود اختصاص داده است.

احسان خواجه‌امیری که تیتراژ چند برنامه و مجموعه تلویزیونی را نیز در کارنامه خود دارد، توانسته است با این کار بازار پاپ را همچنان گرم نگه دارد. از دلایل پرفروش بودن این کار می‌توان علاوه بر موسیقی خوب به ترانه‌های افشین یداللهی و اهورا ایمان نیز اشاره کرد و البته باید گفت هنوز طی این مدت اثر جدیدی به بازار نیامده است.
بعد از «سلام آخر»، «سونامی» مهدی‌مقدم به همراه «خدا تو رو ببخشه» که نام آلبوم جدید خشایار اعتمادی است، دیگر کارهای پرفروش موسیقی پاپ ایران در این هفته بوده‌اند.
اما بازار موسیقی پاپ بی‌کلام تنها طی هفته گذشته یک تغییر را مشاهده کرد و آن هم حضور «ییلاق» کاری از پویان آزاده است که به همراه «اشتیاق» راوی و «تنها در باران» هومن راد به جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های حاضر در بازار موسیقی راه پیدا کرده‌اند.
بازگشت غوغا
«غوغای عشق‌بازان» که چند وقتی جای خود را به «عطر مهر» افتخاری داده بود، باز هم جای خود را در صدر پرفروش‌های موسیقی سنتی یا کلاسیک ایرانی پس گرفت.
این آلبوم که در‌حال‌حاضر آخرین اثر عرضه شده محمدرضا شجریان با آهنگسازی مجید درخشانی است، توانسته طی پنج‌ماه اخیر در اکثر هفته‌ها عنوان پرفروش‌ترین آلبوم را به خود اختصاص دهد.
پس از «غوغای‌ عشق‌بازان» «سوگواران خموش»، در جای دوم جدول پرفروش‌ها قرار دارد. این آلبوم نیز آخرین اثر علیرضا قربانی با آهنگسازی پژمان طاهری است و «دریای بی‌پایان» کاری از سالار عقیلی در مقام خواننده و گروه دستان است که به همراه «عطرمهر» دیگر پرفروش‌های بازار موسیقی‌ سنتی ایران در این هفته بوده‌اند.
از سوی دیگر، به رغم کم‌تحرکی و نبودن کاری جدید در زمینه موسیقی سنتی به همراه کلام علاقه‌مندان به موسیقی سنتی بی‌کلام این هفته روزهای خوبی داشته‌اند، چرا که در یکی دو هفته اخیر جدا از حضور «بال‌دربال» در بازار شاهد حضور کارهای جدیدی نیز بوده‌اند.
آمدن آلبوم‌هایی چون
«نغمه خوابگرد» پژمان حدادی به همراه گروه ضربانگ، «18 تصنیف» ذوالفنون، «ایران زمین» کامکارها و «گروه‌‌نوازی» فرامرز پایور به این بازار تحرکی دوباره داد.
«دونوازی‌دف» بهنام و رضا سامانی، «تکنوازی تار» مهدی فلاح که به یاد میرزا حسینی‌قلی نواخته شده است؛ همراه با آلبوم شماره ۲ پیانوی استاد مرتضی محجوبی پرفروش‌های بازار موسیقی سنتی بی‌کلام بوده‌اند.
ضمن اینکه «نغمه خوابگرد» که هم‌نوازی سازهای کوبه‌ای با همراهی سنتور است، توانسته است نظر علاقه‌مندان را به این گونه سازها به خود جلب کند.
علاقه‌مندان به موسیقی محلی نیز هفته خوبی را داشتند، چرا که غیر از «بهیگ» و «دزپارت» که آثاری با گویش بختیاری هستند، در زمینه موسیقی محلی کردی، لری و آذری نیز شاهد حضور کارهای جدیدی به بازار بوده‌اند. «کانی‌سپی» کاری از گروه کامکارها، «عالم قاسم‌اف» که برگرفته از آهنگساز و خواننده‌ای آذری زبان به همین نام است، همراه «ژوان» که دونوازی کمانچه و بالابان به نوازندگی فرج‌پوری و حمیدی است، توانستند عنوان پرفروش‌ترین‌های هفته گذشته را به خود اختصاص بدهند.
از سوی دیگر علاقه‌مندان به موسیقی خراسان و نواحی مختلف آن همچنان با استقبال از آثار استادان برجسته این دیار چون استاد یگانه، سلیمانی و سرور احمدی و... رونق نسبی این آثار را حفظ کرده‌اند.
اولین؛ آخرین غزل رومی
بازار موسیقی تلفیقی نیز در هفته گذشته، کار جدیدی را به مخاطبان خود عرضه نکرد و تنها یکی دو تغییر در پرفروش‌های این بازار دیده می‌شود. آلبوم‌هایی چون «در سایه باد، مسعود شعاری»، «زرتشت- سینا ودجانی» «ترنج - محسن نامجو» و «به تماشای آب‌های سپید- علیزاده، گاسپاریان» همچنان از فروشی نسبی برخوردارند و تنها «آخرین غزل رومی» کاری از پدرام درخشانی توانسته است طی هفته گذشته خود را به عنوان یکی از پرفروش‌ها معرفی کند. هر چند این آلبوم هم بیش یکسال است که در بازار حضور دارد.
در زمینه موسیقی فیلم نیز همچنان «زیر تیغ» علیزاده، «جایی برای زندگی» مجید انتظامی و «گذر» پیمان یزدانیان پرفروش‌ها هستند.
علاقه‌مندان به موسیقی‌های آرام نیز همچنان با توجه به نبودن کاری جدید در بازار به «آرامش در رویا» آرنت اشتاین باغ اسرار برگزیده‌ای از مجموعه باغ اسرار (Secret Garden) اکتفا کرده‌اند.