واکنش ایران و غرب به گزارش آژانس
احمدی‌نژاد: گزارش البرادعی نستبا واقعی و فارغ از فشارها است.
جلیلی: بنای اتهامات علیه ایران فرو ریخت
نارضایتی واشنگتن و سکوت لندن و پاریس
دنیای‌اقتصاد- رییس‌جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی و تقریبا اکثر مقامات کشورمان از تازه‌ترین و شاید مهم‌ترین گزارش البرادعی به عنوان یک‌گزارش نسبتا واقعی و فارغ از فشار قدرت‌های بزرگ استقبال کرده و این گزارش را حاوی پاسخ صریحی به تمام اتهامات غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران ارزیابی کردند که براساس این پاسخ، پرونده ایران باید از شورای امنیت خارج شود.
گزارش البرادعی به همراه نظر خاویر سولانا، مبنای تصمیم بعدی شورای امنیت در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.سخنگوی سولانا دیروز در خصوص زمان ارائه گزارش وی اعلام کرد که سولانا ترجیح می‌دهد نظر خود را پس از دیدار مجدد با مسوول مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تنظیم کند.
در همین زمینه، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه گزارش البرادعی، اظهارات ایران را از بعد فنی ثابت کرد، تاکید کرد که نباید از جنبه‌های سیاسی موضوع غافل شویم و با جدی گرفتن کامل مذاکرات با سولانا باید از صدور قطعنامه جدید علیه ایران جلوگیری کنیم.
سعید جلیلی، دبیر جدید شورای‌عالی امنیت ملی، دیروز در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود ارزیابی ایران را از گزارش البرادعی تشریح کرد.

البرادعی در گزارش خود درباره ایران تایید کرد:
عدم انحراف مواد اعلام شده به آژانس
محمد عاملی- محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک هفته پیش از برگزاری نشست شورای حکام، گزارش آژانس را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز همکاری‌های تهران با بازرسان و مذاکره‌کنندگان آژانس منتشر کرد.
البرادعی در گزارش 9 صفحه‌ای خود به تفصیل به موضوعات مورد ابهام آژانس پرداخته و در جمع‌بندی خود با تصریح اینکه آژانس قادر است «عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران را تایید کند» می‌افزاید: باید به این نکته نیز اشاره کرد که از ابتدای سال 2006، آژانس گزارش‌هایی را که تهران پیش از این براساس پروتکل الحاقی برای شفاف‌سازی ارائه می‌کرد، از ایران دریافت نکرده است. در گزارش آژانس با اشاره به دسترسی نداشتن به اطلاعاتی که براساس پروتکل الحاقی ارائه می‌شود، آمده است: اطلاعات آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، سیر نزولی دارد.
البرادعی در واقع با اشاره به یافته‌های آژانس از مذاکرات در حال جریان براساس «طرح اقدام» فعالیت‌های هسته‌ای پیشین ایران را خالی از مساله ارزیابی می‌کند، اما با اشاره به کاهش یافتن اطلاعات درباره فعالیت‌های کنونی، از اظهارنظر صریح خودداری کرده و نقطه ابهامی در گزارش خود باقی می‌گذارد. تا سال ۲۰۰۶ ایران به صورت داوطلبانه، بدون آنکه پروتکل الحاقی را به صورت رسمی بپذیرد، به شکل داوطلبانه دسترسی‌های مورد نظر این پروتکل را در اختیار آژانس قرار می‌داد. اما پس از آن به دلیل آنکه ایران حسن نیت متقابل را مشاهده نکرد، به دستور مجلس اجرای پروتکل الحاقی به معاهده منع اشاعه را متوقف کرد. پروتکل الحاقی شامل موارد فوق‌العاده بازرسی است که اعضای آژانس موظف به پذیرش آن نیستند. این اعضا تنها موظف هستند که اطلاعات مورد نظر آژانس را براساس N.P.T در اختیار آژانس قرار دهند. اطلاعاتی که البرادعی از در دسترس نبودن آن خبر داده است، عمدتا بر مبنای پروتکل الحاقی ارائه می‌شود.
البرادعی همچنین در گزارش خود به صراحت اعلام کرده است که پاسخ‌های ارائه شده ایران درباره موضوع سانتریفیوژهای P1 و P2 مطابق با یافته‌های آژانس است. به این ترتیب با بسته شدن پرونده این موضوع که مهمترین مورد از موارد شش گانه ابهام‌های آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران است که در «طرح اقدام» بدان پرداخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های آژانس در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران پاسخ گرفته است. موضوع سانتریفیوژهای P1 و P2 یکی از عمده‌ترین بهانه‌های شورای حکام آژانس در ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
طبق گزارش البرادعی، آژانس قادر بوده است نتیجه بگیرد که پاسخ‌های ارائه شده درباره موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ مطابق با یافته‌ها است و البته آژانس همچنان به راستی آزمایی کامل بودن اظهاریه ایران ادامه می‌دهد.
البرادعی در گزارش خود علاوه بر پرداختن به نحوه تعامل تهران و آژانس که آن را بیشتر واکنشی تا کنشگرانه توصیف کرده است، به فعالیت‌های کنونی ایران نیز پرداخته است.
قطعنامه‌های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنیت از ایران می‌خواهد که برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند و مدیرکل آژانس را نیز موظف می‌سازد تا گزارشی از اجرای این خواسته ارائه کند. البرادعی در گزارش خود آورده است: برخلاف تصمیمات شورای امنیت، ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی را تعلیق نکرده است و به فعالیت در کارخانه پایلوت غنی سازی و کارخانه غنی سازی سوخت نطنز ادامه داده است.
البرادعی می‌افزاید: ایران همچنین به ساخت رآکتور تحقیقاتی تهران و عملیات کارخانه تولید آب سنگین ادامه داده است. آژانس در این گزارش برای اولین بار تایید می‌کند که ایران هم‌اکنون 3000 سانتریفیوژ را در مرکز نطنز راه‌اندازی و فعال کرده است. براساس گزارش البرادعی دو مساله مهم باقی مانده مربوط به دامنه و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران مطرح است که شامل برنامه گذشته و کنونی غنی سازی با استفاده از سانتریفیوژ و مطالعات مربوط به آن است. گزارش آژانس همچنین ذکر می‌کند که ایران دسترسی کافی به افراد را فراهم کرده است و به پرسش‌ها درباره مسائل مطرح‌شده در چارچوب طرح اقدام (مدالیته) به موقع پاسخ داده است و توضیحات و جزئیات مربوطه را ارائه کرده است. با این حال همکاری‌اش فعال شدن دوباره «همکاری‌ها به جای فعالانه همکاری کردن بوده است.»
در این گزارش همچنین آمده است: همان طور که پیشتر اعلام شده است، همکاری فعال ایران و شفاف‌سازی کامل برای اجرای کامل و به موقع «طرح اقدام» ضروری است.
در گزارش البرادعی آمده است: لازم است که ایران به اعتمادسازی درباره دامنه و ماهیت برنامه کنونی‌اش ادامه دهد. بنا بر این گزارش «اعتماد» نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مستلزم آن است که آژانس بتواند نه تنها درباره مواد هسته‌ای اعلام شده تضمین بدهد، بلکه درباره وجود نداشتن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران نیز تضمین بدهد.
در این گزارش آمده است: از آنجا که آژانس هیچ اطلاعات ملموسی به غیر از آن‌که از طریق طرح اقدام پاسخ داده شده است، درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام نشده در ایران در اختیار ندارد، در موقعیتی نیست که بتواند تضمین‌های معتبری درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران بدون اجرای کامل پروتکل الحاقی را ارائه دهد.
این گزارش تصریح کرده است: این امر در راستای فعالیت‌های اعلام‌نشده نزدیک به دو دهه در ایران و لزوم احیای اعتماد نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش بسیار مهم است. بنابراین مدیرکل آژانس یک بار دیگر از ایران می‌خواهد پروتکل الحاقی را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا کند. البرادعی همچنین از ایران می‌خواهد تمامی اقدام‌های اعتمادساز مورد نیاز شورای امنیت از جمله تعلیق همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی را اجرا کند.
البرادعی طی سال‌های اخیر بارها خواستار از سرگیری تعامل ایران با آژانس براساس پروتکل الحاقی شده است.
وی می‌گوید: این تنها راهی است که بتوان به دنیا اطمینان داد که فعالیت‌های ایران جهت‌گیری غیرصلح‌آمیز ندارد و بدین طریق می‌توان به «اعتمادسازی» کامل رسید. «اعتمادسازی» از جمله اصلی‌ترین خواسته‌های موهوم آمریکا و متحدانش بوده است.
البرادعی در پایان گزارشش آورده است که همچنان به ارائه گزارش به صورت مقتضی به اعضای شورای حکام ادامه خواهد داد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در گزارش خود اعلام کرد: سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر تا چند روز دیگر مهر و موم و راستی‌آزمایی می‌شود. آژانس ترتیباتی را اتخاذ کرده است تا سوخت پیش‌بینی شده برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر در تاریخ 26 نوامبر 2007 پیش از ارسال از روسیه به ایران، مهر و موم و راستی‌آزمایی شود. براساس ترتیبات اتخاذ شده بین آژانس و روسیه قرار است، پس از راستی‌آزمایی سوخت و مهر و موم آن در 26 نوامبر (5 آذر)، سوخت آماده حمل به مقصد (نیروگاه بوشهر) خواهد شد.
با وجود این ارسال سوخت منوط به توافق کشورهای طرف قرار داد است، درعین حال به گفته آقازاده این زمان در آینده نزدیک خواهد بود.


نکات مهم گزارش البرادعی
۱ - تایید پاسخ‌های ایران درباره موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲
2 - عدم انحراف مواد اعلام شده از سوی ایران
۳ - سیر نزولی اطلاعات درباره فعالیت‌های ایران
4 - ایران با 3000 سانتریفیوژ به غنی‌سازی ادامه می‌دهد
۵ - ایران دسترسی کافی آژانس به افراد مورد نظر را فراهم کرده است
6 - آماده شدن سوخت نیروگاه بوشهر برای ارسال
۷ - درخواست مجدد البرادعی برای اجرای پروتکل الحاقی