مقام‌های دولت آمریکا که به دنبال ارائه گزارش محمد البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران ناخرسند شده‌اند، با اذعان به صداقت تهران درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش، اعلام کردند واشنگتن به تلاش‌هایش برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دینا پرینو، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به انتشار گزارش جدید البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که همکاری ایران با آژانس گزینشی بوده و گفت: ما اعتقاد داریم که همکاری گزینشی به اندازه کافی خوب نیست.

وی بدون توجه به ارزیابی مثبت البرادعی از همکاری ایران با آژانس و تطابق یافته‌های آژانس با گزارش‌های ایران ادعا کرد: این گزارش روشن می‌کند که ایران ظاهرا علاقه‌ای به همکاری با بقیه دنیا ندارد.

پرینو خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی شورای امنیت‌سازمان ملل متحد علیه ایران به علت ادامه فعالیت غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران شد و افزود: آمریکا با شرکایش در شورای امنیت و آلمان برای تصویب قطعنامه سوم تحریم‌ها همکاری خواهد کرد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز گفت در گزارش البرادعی اشاره نشده که تهران همه نگرانی‌ها را درباره برنامه هسته‌ای‌اش مرتفع کرده است.

وی در ادامه تلاش‌های آمریکا برای بی‌اعتبارکردن جایگاه آژانس و کم‌کردن اثرتلاش‌های آن برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران ادعا کرد که توانایی آژانس برای ارزیابی برنامه هسته‌ای کنونی ایران تضعیف شده است. وی مدعی شد: درحالی که ایرانی‌ها سعی دارند توجه همه را به پاسخ‌های جزئی و ناکاملشان درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته معطوف کنند، توانایی آژانس در بررسی آنچه که آنها هم اکنون انجام می‌دهند، تحلیل رفته است.

مک کورمک، همچنین خبر داد که چین تلاش‌ها را برای مذاکرات شش کشورآمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان برای بحث درباره تشدید تحریم‌ها مسدود کرده است. وی اظهار کرد: صراحتا آنچه ما اکنون نیاز داریم این است که چینی‌ها نقشی‌سازنده در برگزاری جلسات ایفا کنند و نیز گفت‌وگوهای مؤثر و‌سازنده‌ای درباره مفاد قطعنامه داشته باشند.

مک کورمک با اشاره به گزارش سولانا به زعم خود ابراز امیدواری کرد که واشنگتن اعتقاد دارد، گزارش سولانا همکاری نکردن ایران را نشان می‌دهد. وی در ادامه تلاش برای به حاشیه راندن نقش و جایگاه آژانس در حل موضوع هسته‌ای ایران و توجیه تحرکات خصمانه آمریکا و متحدان غربی‌اش افزود: آنها (ایران) به فعالیت سانتریفیوژها ادامه می‌دهند و در حال توسعه آن هستند، همانطور که در گزارش آژانس اشاره شده است؛ بنابراین انتظار نمی‌رود که گزارش آقای سولانا چیزی غیر از این باشد که اشاره کند ایرانی‌ها به سرپیچی از جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر دولت بریتانیا اعلام کرد که گزارش آژانس را به دقت بررسی خواهد کرد و نظر خود را در نشست آینده شورای حکام آژانس که قرار است پنج‌شنبه و جمعه هفته آینده

(۲۲ و ۲۳ نوامبر) برگزار شود، اعلام خواهد کرد.

وزارت خارجه بریتانیا با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گزارش آژانس نشان می‌دهد که ایران همچنان پرسش‌هایی را در زمینه برنامه اتمی خود بی‌پاسخ گذاشته و همان‌گونه که نخست وزیر بریتانیا نیز در سخنرانی اخیر خود تصریح کرده است، اگر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تایید کند که از مذاکره با مقامات ایرانی نتیجه‌ای عاید نشده، دولت بریتانیا به دنبال تحریم بیشتر ایران از طریق شورای امنیت و اتحادیه اروپایی خواهد بود. در این اطلاعیه آمده که اگر ایران می‌خواهد اعتماد جهانیان را به برنامه اتمی خود جلب کند، باید تا پایان ماه نوامبر (نهم آذر) و بدون تاخیر به تمام پرسش‌های باقی‌مانده در مورد برنامه سانتریفیوژ اورانیوم پاسخ کامل بدهد و قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنیت را که توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم در آن خواسته شده به اجرا بگذارد.

دولت فرانسه نیز ساعاتی پس از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران که همکاری مثبت کشورمان را با این نهاد تایید کرده است، درباره آن سکوت کرد و تنها از دریافت این گزارش خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما گزارش البرادعی را دریافت کرده‌ایم؛ ما آن را به دقت مطالعه و نظر خود را اعلام خواهیم کرد. وی همچنین خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران شد. پیش از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، آمریکا به همراه انگلیس و فرانسه برای بی‌اثر کردن تلاش‌های آژانس، در اقدامی سوال‌برانگیز و مداخله‌جویانه از آژانس خواستند تا ضمن انتشار متن پرسش و پاسخ‌های خود با تهران، پرسش‌های جدیدی را نیز از ایران مطرح کند. به گزارش آسوشیتدپرس، دیپلمات‌های مستقر در وین با اعلام این خبر گفتند: اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه در انتشار ۱۰صفحه سوالات اضافی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، اقدامی برای مقابله با همکاری سازنده ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی می‌‌شود. این دیپلمات‌ها گفتند: این اقدام بی‌سابقه آمریکا، انگلیس و فرانسه برای بی‌اعتبار کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تنها به این دلیل است که این مرجع بین‌المللی در این دوره از گزارش خود به شورای حکام، تلاش کرده است واقع‌بینانه، منطقی و بدون درنظر گرفتن ابعاد سیاسی، گزارشی حقوقی و حرفه‌ای به جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهد.

بر اساس این گزارش، در این ۱۰صفحه سوال اضافی، فرانسه در اقدامی مداخله‌جویانه از آژانس خواسته ‌است تا تمام پرسش‌هایی که از ایران به عمل آمده است و نیز پاسخ‌های ایران را به طور کامل، بر خلاف قوانین بین‌المللی، در اختیار سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار دهد و این درحالی است که تمام اطلاعات تبادل شده میان کشورها و آژانس کاملا محرمانه است.

پیش از انتشار گزارش البرادعی، گریگوری شولت، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که میزان همکاری ایران با آژانس راضی‌کننده نیست.

عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از اتهام‌زنی علیه ایران

گرچه آمریکایی‌ها در موضوع پرونده هسته‌ای، موضع سختی را اتخاذ کرده‌اند، تا حدی که گزارش صریح البرادعی درباره انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آنها را از پافشاری بر افزایش تحریم‌ها علیه ایران منصرف نکرده است، با این حال به نظر می‌رسد در موضوع عراق دست از اتهام‌زنی به ایران برداشته‌اند.

اخیرا ژنرال جیمز سیمونز، جانشین فرمانده نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در عراق گفت: ایران به تعهداتش در مورد عراق عمل می‌کند. وی البته با تکرار اتهام‌های قبلی علیه ایران مبنی‌بر ورود تسلیحات ضدتانک از ایران به عراق در گذشته گفته است که در حال حاضر شواهدی از قاچاق تجهیزات نظامی و انفجاری از ایران به عراق وجود ندارد.

نزدیک به سه هفته پیش نیز ژنرال پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و رایان کروکر، سفیر ایالات‌متحده در بغداد، ضمن اذعان به نقش مثبت ایران در عراق، اشتیاق خود را برای از سرگیری مذاکرات تهران- واشنگتن درباره عراق نشان دادند.