بنای اتهامات علیه ایران فرو ریخت

دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از انتشار گزارش البرادعی، تاکید کرد: با گزارش جدید آژانس و حل شدن موضوع سانتریفیوژهای P۱ , P۲، بنای اتهامات علیه ایران فروریخت.

سعید جلیلی پنج‌شنبه پس از انتشار گزارش جدید البرادعی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران، در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات هسته‌ای ایران پرداخت. جلیلی با اشاره به نگاه جهانی ایران به مقوله امنیت اظهار کرد: ما معتقدیم امنیت یک مقوله جهانی است؛ لذا گفتمان ما گفتمان صلح و امنیت برای همه جهان است.

وی با اشاره به جمله یک متفکرغربی مبنی بر اینکه «عدالت در صلح و امنیت است» گفت: ما براین باوریم که بسیاری از موضوعات مورد چالش می‌تواند تبدیل به موضوع همکاری شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در عین حال تاکید کرد‌: همکاری به یک پارادایم مشترک نیاز دارد. وی در این راستا به موضوع هسته‌ای اشاره کرد و افزود: حقوق بین‌المللی می‌تواند موجب احیا و تقویت همکاری‌ها در این چارچوب باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام حل موضوع سانتریفیوژها و تطابق یافته‌های آژانس با اطلاعات ارائه شده از سوی ایران را رسوایی بزرگی برای مخالفان برنامه هسته‌ای ایران و جنجال‌آفرینان در این مسیر دانست و آن را بیانگر مبنای غلط ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر جلیلی همزمان با ارائه گزارش البرادعی به آژانس اظهار کرد: احیای روابط هسته‌ای نیازمند توازن بین حقوق و تکالیف ملت ایران و جامعه جهانی است که لازمه آن ایجاد اعتماد میان دو طرف است.

وی افزود: به نظر می‌رسد که تعامل مناسب ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای موجب احیا و تقویت روابط دو طرف در چارچوب مشخص آژانس و ان‌پی‌تی بوده است.

وی اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران برای مدت دو سال را در راستای اعتمادسازی در انجام تکالیف پادمانی دانست و تصریح کرد: انجام تعلیق و اینکه اجازه بازرسی به بیش از ۲‌هزار و ۲۰۰ نفر روز از سوی آژانس را داده‌ایم در راستای اعتماد سازی جهت تکالیف پادمانی ایران در بحث هسته‌ای بوده و در گزارشات البرادعی نیز آمده که حتی یک مورد بحث‌برانگیز در مساله هسته‌ای ایران مشاهده نشده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: رفع مساله سانتریفیوژهای P۱ وP۲ رسوایی بزرگی بر سر این موضوع برای کشورهایی که در گذشته اعلام کرده بودند که ایران از این راه بدنبال اجرای برنامه‌های نظامی بوده و انحراف داشته و مخفی‌کاری کرده است، بود و نشان داد که این موضوع مبنای غلطی برای ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت محسوب می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه گزارش آژانس درباره موضوع P۱ و P۲ مبنای بسیاری از اتهامات علیه ایران را فرو ریخت خاطرنشان کرد: تمام شدن موضوع P۱ و P۲و پرداختن آژانس به مساله منشاء آلودگی‌ها نشان می‌دهد که پاسخ‌های ما به سوالات آنها در چارچوب مشخص شده بود و در این زمینه همکاری کامل و فعال از سوی دو طرف انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسیده بود آیا روند ارائه برخی سوالات خارج از چارچوب سوالات آژانس از سوی کشورهای فرانسه، آمریکا و انگلیس به آژانس در رابطه با مساله هسته‌ای ایران روندی حقوقی است گفت: در طرح مدالیته همه چیز را در خصوص اینکه چگونه به سوالات پاسخ خواهیم داد مشخص کرده‌ایم. برای ما همواره آژانس مرجع طرح سوالات است و هر وقت توانستیم پاسخ قانع‌کننده بدهیم وارد مساله بعدی خواهیم شد.

جلیلی افزود: اینکه برخی کشورها سوالاتی را مطرح کنند، نشان می‌دهد که روند بی‌اعتمادی هنوز ادامه دارد و آنها به دنبال حل مسائل و شفاف‌سازی نیستند.

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا وزیر امورخارجه چین از ایران درخواست کرده است که در تعاملات خود انعطاف بیشتری نشان دهد اظهار کرد: وزیر امورخارجه چین در سفر به ایران بحث‌های خوبی را در گفت‌وگو با بنده مطرح کرد و از همکاری‌های موجود ایران و آژانس استقبال کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد‌: صدور قطعنامه علیه ایران روند مدالیته را حتما تحت تاثیر قرار خواهد داد.

جلیلی در پاسخ به این سوال که در صورت تحریم و صدور قطعنامه بعدی در شورای امنیت سرنوشت همکاری‌های فعلی ایران و آژانس چه خواهد شد، گفت: به نظر من در این فضا باید کسانی که می‌خواهند تحریم کنند پاسخ دهند که چه مبنایی برای اقدامات غلط خود دارند، چون همکاری ایران و آژانس باعث فروریختن یک مبنای غلط صدور قطعنامه شده است، آنها باید توضیح بدهند که چرا می‌خواهند این کار را انجام بدهند.

وی در خصوص امکان اجرای پروتکل الحاقی گفت: غرب با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مانع اجرای داوطلبانه آن از سوی ایران شد.

جلیلی خاطرنشان کرد: رفتار منطقی ای که شورای امنیت می‌تواند به خرج دهد رویکرد مثبت به گزارش البرادعی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد واکنش آمریکایی‌ها به گزارش البرادعی گفت: موضع اخیر آمریکایی‌ها و اعلام آمادگی آنها برای صدور قطعنامه جدید نشان می‌دهد که برای آمریکایی‌ها فرقی نمی‌کند که گزارش البرادعی مثبت باشد یا منفی.

جلیلی تصریح کرد: صدور قطعنامه علیه ایران روند مدالیته را حتما تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد پرونده موسویان گفت: این موضوع، یک موضوع داخلی است و باید در دادگاه بررسی شود. وی از اظهارنظر بیشتر در این مورد خودداری کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر، مبنی بر دلیل عدم پذیرش انجام دیداربا سولانا از سوی جلیلی در روزهای اخیر توضیح داد‌: ما در مذاکره ای که با آقای لاریجانی و آقای سولانا داشتیم توافق کردیم که مذاکرات هفته آخر نوامبر باشد اما بعدا آقای سولانا پیشنهاد کرد که این مذاکرات ۱۶ نوامبر باشد، ولی ما مشغول بودیم و گفتیم اگر اصرار دارید شما تشریف بیاورید تهران و ایشان قبول نکرد، قرار شد معاونان ما با هم تماس داشته باشند.