معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ادامه طرح موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت را فاقد مبنای حقوقی دانست و تاکید کرد: موضوع هسته‌ای ایران باید در آژانس مورد بررسی قرار گیرد. محمد سعیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: در این گزارش وضعیت گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد بررسی قرار گرفته و اشاره شده که بر اساس برنامه عمل گذشته فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد راستی آزمایی قرار گرفته است، وی با اشاره به اینکه از اکتبر سال ۲۰۰۳ دو موضوع اصلی و یک موضوع فرعی به عنوان موضوعات کلیدی مسائل باقیمانده بین ایران و آژانس مطرح بود، یادآور شد: در همان سال‌ها اتهام‌هایی به ایران وارد شد، اما در سال گذشته آژانس توانست یک جمع‌بندی را پیرامون منشاء آلودگی برخی تجهیزات با مواد اورانیوم که یک مورد اختلافی بین ما و آژانس بود ارائه دهد.

سعیدی تصریح کرد: از اکتبر ۲۰۰۳ آنها ادعا می‌کردند که منشاء آلودگی داخلی است و ما اعلام می‌کردیم که منشاء این آلودگی خارجی است؛ اما سال گذشته آژانس به این مرحله رسید آنچه ایران اظهار می‌کند کاملا درست بوده و منشاء‌ آلودگی تجهیزات با مواد اورانیوم خارجی است و ربطی به ایران ندارد، این یکی از دو مساله اصلی بود که موج اتهامات به ایران نیز بر این مبنا بود.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: موضوع «پلوتونیوم» و «بازفرآوری» به عنوان موضوعات فرعی و سانتریفیوژهای P۱ و P۲ نیز به عنوان موضوع اصلی باقی مانده مطرح ‌بودند که موضوع «بازفرآوری» تقریبا یک سال پیش در جمع‌بندی که آژانس ارائه داد اعلام شد که هیچگونه فعالیت بازفرآوری در تاسیسات هسته‌ای ایران مشاهده نشده است و این هم یک رفع ابهام بود. در مورد پلوتونیوم که موضوع مهمی بود آژانس در شهریورماه سال جاری به این جمع‌بندی رسید که موضوع پلوتونیوم هم موضوعی کاملا روشن بوده و از نظر آژانس خاتمه یافته تلقی می‌شود.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت: بر این اساس طی سه ماه گذشته یک موضوع کلیدی و مهم باقیمانده بود که دلیلی شده بود تا موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت گزارش شود، بحث تاریخچه فعالیت‌های غنی‌سازی ایران (تاریخچه ماشین‌های سانتریفیوژهای P۱ و P۲) بود، بنابراین با این ابهامات تلاش کردند تا موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود.

وی یادآود شد: طی سه ماه گذشته کار اصلی ایران و آژانس بر اصل سانتریفیوژهای P۱ و P۲ متمرکز شده بود تا اینکه این موضوع نیز حل‌وفصل شد و در گزارش ماه نوامبر آقای البرادعی که نقطه عطفی به شمار می‌رود، وی عملا این جمع‌بندی را ارائه می‌دهد که گذشته فعالیت هسته‌ای ایران با حل‌وفصل موضوع P۱ و P۲ یک وضعیت شفاف و روشنی به خود گرفته است.

سعیدی با تاکید بر اینکه آژانس ابهامی در گذشته برنامه هسته‌ای ایران ندارد، گفت: به همین جهت می‌توان نتیجه گیری کرد که دیگر مبنای حقوقی برای ادامه طرح موضوع ایران در شورای امنیت باقی نمی‌ماند.